وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آداب قرائت قرآن؛ خواندن با صوت زیبا و استعاذه

0

آداب قرائت قرآن؛ خواندن با صوت زیبا و استعاذه

از آداب قرائت قرآن، حُسن صوت و استعاذه است‏

يكى از آداب قرائت قرآن، خواندن آنست با صوت حَسَن، خواه در نماز باشد و خواه در غير نماز. سزاوار است هر وقت انسان قرآن را تلاوت مي كند، تكيه به صوت باشد يعنى با آواز نيكو، نه بطور ساده؛ خواه با حال حزن و اندوه قرائت نمايد و خواه با حالِ شادى و مسرّت؛ در هر دو حال صداى خوب و صوت حسن مطلوب است. [گرچه قرائت قرآن با حالت حزن ممدوح است، ولى همان حزن نيز بهتر است با صداى خوب همراه باشد. در كتاب «المحجّة البيضآء» علّامه محدّث كاشانى، ج 2، ص 226، از طريق عامّه از كتاب «إحيآء العلوم» روايت كرده است كه: قالَ رَسولُ اللَهِ صَلَّى اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ وَ سَلَّمَ: إنَّ الْقُرْءَانَ نَزَلَ بِحُزْنٍ، فَإذا قَرَأْتُموهُ فَتَحازَنوا.
و از طريق خاصّه از كتاب «كافى» از حضرت صادق عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود: إنَّ الْقُرْءَانَ نَزَلَ بِالْحُزْنِ، فَاقْرَءُوهُ بِالْحُزْنِ. و نيز از «كافى» از حضرت صادق عليه السّلام روايت است: إنَّ اللَهَ أوْحَى إلَى موسَى بْنِ عِمْرانَ: إذا وَقَفْتَ بَيْنَ يَدَىَّ فَقِفْ مَوْقِفَ الذَّليلِ الْفَقيرِ، وَ إذا قَرَأْتَ التَّوْراةَ فَأَسْمِعْنيها بِصَوْتٍ حَزينٍ‏]

در «كافى» از عبد الله بن سنان روايت ميكند از حضرت صادق عليه السّلام كه رسول اكرم صلّى الله عليه و آله فرمودند:
لِكُلِّ شَىْ‏ءٍ حِلْيَةٌ؛ وَ حِلْيَةُ الْقُرْءَانِ الصَّوْتُ الْحَسَنُ. [اصول کافی]
«هر چيزى يك جمال و زيبائى و زيورى دارد؛ و جمال و زيور قرآن‏ صداى نيكوست.»

و ايضاً در «كافى» از علىّ بن إسمعيل مَيْثَمى از مردى روايت كرده است كه حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام گفتند: مَا بَعَثَ اللَهُ عَزَّ وَ جَلَّ نَبِيًّا إلَّا حَسَنَ الصَّوْتِ. [اصول کافی]
«خداوند عزّ و جلّ هيچ پيامبرى را مبعوث ننمود مگر آنكه صدايش نيكو بود.»

و از جمله آداب قرائت قرآن استعاذه به خداوند است: يعنى پناه بردن به او از شرّ شيطان رجيم. فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَانَ فَاسْتَعِذْ بِاللَهِ مِنَ الشَّيْطَنِ الرَّجِيمِ. [ آيه 98، از سوره 16: النّحل‏]
«و چون اراده كنى قرآن بخوانى، از شرّ شيطان رانده شده، به خدا پناه ببر و در تحت امان و پناه او درآى.»

معلوم است كه: معانى قرآن با آن عظمت اگر بر نفس امّاره شيطانى وارد شود، در صورت پليدى آن، صفاى خود را از دست ميدهد و معناى نازل و كوتاهى مى‏گيرد. و اين بواسطه تصرّف شيطان از راه نفس امّاره است، و راه علاجش آنستكه انسان در مصونيّت و عصمت خداوند درآيد تا از دستبرد او خلاص شود.

استعاذه به خدا تنها به أعوذُ بِاللَه گفتن نيست، بلكه دل به خدا دادن و در وقت قرائت، غير او را فراموش كردن و ذهن را صافى و از غير وى پاك نمودن است. و يكى از طرق تصفيه نفس، نفى خاطرات است كه در اثر تفكّر و تأمّل در قرآن با مجاهده پيدا مى‏شود حسن بن علىّ بن شُعْبة حَرّانىّ در «تحف العقول» حديث دارد از حضرت أمير المؤمنين عليه السّلام كه فرمود: لَا خَيْرَ فِى عِبَادَةٍ لَيْسَ فِيهَا تَفَقُّهٌ؛ وَ لَا فِى قِرَآءَةٍ لَيْسَ فِيهَا تَدَبُّرٌ. [1]

«أبداً خيرى در عبادت نيست در صورتيكه از روى فهم و درايت نباشد؛ و خيرى در قرائت نيست در صورتيكه در آن تأمّل و تفكّر و تدبّر نباشد».

نور ملكوت قرآن، ج‏3، ص: 308

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.