وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آثار و تبعات ازدواج با دختری که از داشتن پدر محروم بوده

0

آثار و تبعات ازدواج با دختری که از داشتن پدر محروم بوده

دختر بدون پدر

پرسش 29 . مى خواستم بدانم ازدواج با دخترى كه از سايه محبت پدر محروم بوده و به همين خاطر حتى در برهه اى از زمان به بيمارستان هم منتقل شده است، چه مسائلى مى تواند داشته باشد و بايد چه نكاتى را در مراحل خواستگارى و همين طور در زندگى آينده مراعات كرد.

در اين سؤال به موضوعات مهمى اشاره نموده ايد كه لازم است هر كدام را به طور جداگانه و در محورهايى بررسى نمود.

 

محور اول؛ در مورد گذشته اين خانم است. با توجه به نكات بيان شده توسط خودتان مشكلات عاطفى به وجود آمده در اين خانواده و تأثير آن در روح و روان دختر و بسترى شدن آن در بيمارستان امرى است كه قابل تأمل و بررسى است. مطمئنا گذشته افراد در آينده آنها تأثير دارد و نحوه برخورد و تعامل با ديگران را ترسيم مى نمايد.

 

اما نبايد فراموش نمود كه هيچ كسى را نمى توان يافت كه در مراحل رشد و زندگى خود دچار آسيب نشده باشد. لذا مى توان اين گونه بيان نمود كه دچار مشكل و آسيب شدن مهم نيست، مهم نحوه برخورد و رفع آن است. بنابراين شما با ارزيابى زمان حال اين دختر خانم مى توانيد متوجه شويد تأثير مشكلات عاطفى گذشته چگونه بوده است و صرف بسترى شدن دليلى بر آسيب پذيرفتن نيست.

 

 

قابل ذكر است كه بسيارى از عوارض آسيب هاى عاطفى با تغيير در نحوه زندگى مانند ازدواج و اشتغال برطرف مى شود. توصيه ما اين است اگر اين موضوع براى شما مهم است لازم است تحقيق بيشترى انجام دهيد اما فراموش نكنيد شما حق نداريد به انگيزه تحقيق، شخصيت و آبروى دختر را در معرض خطر قرار دهيد.

 

 

محور دوم؛ موضوع علاقه و محبت ميان زوجين و ادامه زندگى خواهد بود. فراموش نكنيد علاقه و محبت در اين مرحله با مراحل بعدى متفاوت است. لذا همين اندازه كه تمايل به همنشينى و صحبت با ايشان را داريد و از رو به رو شدن با او فرارى نيستيد كافى است. توصيه ما اين است در صورت داشتن علاقه به ايشان بقيه مراحل را بدون در نظر داشتن اين علاقه پيگيرى نماييد. يعنى فرض كنيد علاقه به او نداريد آن گاه به ارزيابى معيارها و ملاك هاى ازدواج اقدام نماييد در يك كلام اجازه ندهيد علاقه باعث ناديده گرفتن بعضى از اصول و ملاك هاى ازدواج گردد.

 

 

محور سوم؛ در مورد داشتن تفاهم و خواستگارى و نكات پيرامون است. بايد توجه نمود كه تفاهم در جايى است كه طرف مقابل را با ملاك ها و معيارهاى خود ارزيابى نماييم. ضمن اين كه در جلسات گفتگو كه معمولاً پس از خواستگارى اوليه انجام مى گيرد مى توانيد درباره مسائل مورد نظر و آينده زندگى و چگونگى آن تبادل نظر كرده و از ميزان تفاهم يكديگر صحبت كنيد تا شناخت تان از يكديگر بيشتر شود.

 

 

درباره دخترى كه از سايه نظارت و محبت پدر محروم بوده، شما بايد آمادگى داشته باشيد كه از نظر عاطفى بيشتر نظر او را تأمين كنيد. البته بدون حسّ ترحم و منّت گذارى بلكه با افتخار و ابتكار عمل زيرا برخورد خوب و عاطفى شما موجب مى شود دلبستگى و احترام ايشان به شما دوچندان شود و زندگى خوش و با دخالت كمتر اطرافيان داشته باشيد و سعى كنيد در گفت و گوهاى خواستگارى اميد به زندگى آينده را بيشتر براى او برجسته كنيد. هم چنين سعى كنيد حقوق او را از جهت مهريه و مراسم ازدواج و امكانات زندگى در حد قابل قبول و محترمانه رعايت كنيد تاتصور نشود به دليل نداشتن پدر و پشتيبان حقوق او رعايت نمى شود.

 

 

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.