وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

بررسي اعضاي وضو

0

بررسي اعضاي وضو

موانع  وضو :

پرسش 61 . آيا لازم است شخص هنگام وضو، اعضاى وضو را بررسى كند؟

همه مراجع: خير لازم نيست؛ مگر آنكه احتمال دهد به اعضاى وضو، چيزى چسبيده و احتمالش نيز نزد مردم به جا باشد (مانند رنگ كار و خطاط).[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][1]

[1]. توضيح المسائل مراجع، م 293 ؛ وحيد، توضيح المسائل، م 299 و نورى، توضيح المسائل، م 294. (احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان).


[آيا قبل از وضو گرفتن بايد اعضاي وضو را بررسي كنيم؟]

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

اگر می‌داند چیزی به اعضای وضو چسبیده، ولی شک دارد که از رسیدن آب جلوگیری می‌کند یا نه، باید آن را بر طرف کند.
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif اگر پیش از وضو بداند که در بعضی اعضای وضو مانع از رسیدن آب وجود دارد، و بعد از وضو شک کند که آب را به آنجا رسانده یا نه، چنانچه احتمال بدهد که در حال وضو ملتفت به مانع بوده، وضو صحیح است.
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif اگر شک کند به اعضای وضو چیزی که مانع از رسیدن آب است، چسبیده یا نه، چنانچه احتمال آن در نظر مردم به جا باشد – مثل آن که بعد از گل‌کاری احتمال بدهد که گِل به دست او چسبیده- باید وارسی کند یا به قدری دست بمالد که اطمینان پیدا کند که اگر بوده بر طرف شده یا آب به زیر آن رسیده است. رساله آموزشي مقام معظم رهبري .


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۲۶۰. صورت و دست‌‌ها را باید طوری شُست که آب به پوست بدن برسد و اگر مانعی وجود دارد باید آن را برطرف کند، حتّی اگر احتمال دهد چرک یا چیز دیگری در ابروها و گوشه‌‌های چشم و لب او هست که مانع از رسیدن آب به پوست می‌شود، چنانچه احتمال او در نظر مردم به جا (احتمال معقول) باشد، باید پیش از وضو بررسی کند که اگر هست آن را برطرف نماید. رساله توضيح المسائل آيت الله سيستاني .

– لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=18706

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

در اعضای وضو مانعی از رسیدن آب نباشد

آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است

حكم مانيکور ناخن‌ براي وضو و غسل

حكم استفاده از لاك ناخن در وضو و غسل

موي مصنوعي و مسح سر در وضو



كليد: بررسي اعضاي وضو بررسي اعضاي وضو بررسي اعضاي وضو بررسي اعضاي وضو بررسي اعضاي وضو آيا قبل از وضو گرفتن بايد اعضاي وضو را بررسي كنيم[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.