وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

کج اندیشی عامیانه یا عامدانه از تفسیر قرآن

0

کج اندیشی عامیانه یا عامدانه از تفسیر قرآن

فهرست این نوشتار:

رئیس جمهور در روز شنبه گذشته در مراسم آغاز سال تحصیلی تفسیری از یکی از آیات قرآن کریم داشتند که به نظر می رسد باید بیشتر درباره آن صحبت کرد. ایشان گفتند: «امروز اگر آمریکا تخلف کند، همه دنیا آمریکا را محکوم می‌کنند و نه ایران را و جالب اینکه عده‌ای با وجود این شرایط به ما می‌گویند که چرا اعتماد و مذاکره کردید. این عده اگر شاید در زمان پیامبر(ص) نیز بودند به پیامبر گرامی اسلام(ص) ایراد می‌گرفتند چرا که در قرآن مجید خطاب به پیامبر(ص) آمده است «تو معاهدات فراوانی با کفار بستی که هر دفعه هم آن را نقض کردند». آیا می‌شود به پیامبر(ص) ایراد گرفت که چرا با وجود نقض عهدهای متعدد باز هم نسبت به آن اقدام می‌نمودند؟

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه پای عهد ایستادن به ضرر متعهد به توافق نیست، اظهار داشت: کسی که نقض عهد می‌کند حیثیت و اعتبار خود را زیر سوال می‌برد و ما راه درست را انتخاب کردیم.

وی اظهارداشت: ملت اشتباهی نکرده و راه درست عظمت، اعتبار و روابط گسترده ایران با جهان را برگزیده است».

اشاره آقای روحانی به آیه 56 سوره مبارکه انفال هست: «ٱلَّذِينَ عَٰاهَدتَّ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِى كُلِّ مَرَّةٍۢ وَهُمْ لَا يَتَّقُونَ».همان کسانی که با آنها پیمان بستی؛ سپس هر بار عهد و پیمان خود را می‌شکنند؛ و (از پیمان شکنی و خیانت،) پرهیز ندارند.

جالب هست جناب آقای روحانی نتوانسته اند یا نخواسته اند آیات ادامه همین آیه را بخوانند و با بخشی نگری و تفسیری متفاوت از سیاق آیات برداشتی نابجا داشته اند. آیات 57 تا 60 سوره مبارکه انفال را بخوانید:

«فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِى ٱلْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِم مَّنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ*وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِيَانَةًۭ فَٱنۢبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَىٰ سَوَآءٍ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ ٱلْخَآئِنِينَ*وَلَا يَحْسَبَنَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ سَبَقُوٓا۟ ۚ إِنَّهُمْ لَا يُعْجِزُونَ*وَأَعِدُّوا۟ لَهُم مَّا ٱسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍۢ وَمِن رِّبَاطِ ٱلْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِۦ عَدُوَّ ٱللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَءَاخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ ٱللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنفِقُوا۟ مِن شَىْءٍۢ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ».

اگر آنها را در (میدان) جنگ بیابی، آنچنان به آنها حمله کن که جمعیّتهایی که پشت سر آنها هستند، پراکنده شوند؛ شاید متذکّر گردند (و عبرت گیرند)!*و هرگاه (با ظهور نشانه‌هایی،) از خیانت گروهی بیم داشته باشی (که عهد خود را شکسته، حمله غافلگیرانه کنند)، بطور عادلانه به آنها اعلام کن که پیمانشان لغو شده است؛ زیرا خداوند، خائنان را دوست نمی‌دارد!*آنها که راه کفر پیش گرفتند، گمان نکنند (با این اعمال،) پیش برده‌اند (و از قلمرو کیفر ما، بیرون رفته‌اند)! آنها هرگز ما را ناتوان نخواهند کرد!*هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را، که شما نمی‌شناسید و خدا آنها را می‌شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده می‌شود، و به شما ستم نخواهد شد!.

بخشی نگری نسبت به تفسیر قرآن ممنوع

قرآن کریم بخشی نگری به قرآن برای تامین منافع شخصی را سخت نکوهش و مورد عذاب الهی میداند. در سوره مبارکه حجر آیات 90 و 91 چنین آمده است:

كَمَآ أَنزَلْنَا عَلَى ٱلْمُقْتَسِمِينَ*ٱلَّذِينَ جَعَلُوا۟ ٱلْقُرْءَانَ عِضِينَ. (ما بر آنها عذابی می‌فرستیم) همان گونه که بر تجزیه‌گران (آیات الهی) فرستادیم!.همانها که قرآن را تقسیم کردند (؛ آنچه را به سودشان بود پذیرفتند، و آنچه را بر خلاف هوسهایشان بود رها نمودند)!.

معلوم نیست ایشان به چه دلیلی تلاش می کنند برای درست جلوه دادن خسارت بزرگی به نام برجام  و پوشاندن ضعفهای این قرار داد، دست به تفسیر قرآن کریم به نفع خودشان بزنند و توجیه این ضعفها را برگرفته از قرآن معرفی کنند؟!.

آیا بهتر نبود پس از دو سال از اجرای برجام و داشتن ثمره تقریبا هیچ به  اعتراف خود مسئولین، از مردم عذر خواهی کنند و محکم تر در مقابل دشمن بایستند!. امیدواریم قولهایی که در زمان مذاکرات به جامعه می دادند را فراموش نکرده باشند.

مذاکره و تعامل با دنیا

وی اظهارداشت: «ملت اشتباهی نکرده و راه درست عظمت، اعتبار و روابط گسترده ایران با جهان را برگزیده است».

بله قطعا ملت اشتباهی نکرده، اشتباه بزرگ را آنهایی انجام دادند که منتقدین را به باد انواع تهمت ها و استهزائات بستند و با آغوش باز فریب وعده های دشمن را خوردند!. راه تعامل به دنیا باز هست، گویا ایشان در تلاش هستند که به گونه ای نشان بدهند که در دولتهای قبل از ایشان جمهوری اسلامی با دنیا هیچ ارتباطی نداشته و با حضور ایشان بیابان به گلستان تبدیل شده است.

دعوت از دنیا در سیره رسول اعظم به خوبی دیده می شود، ایشان برای ایران و روم که از قدرت های بزرگ آن روز بودند نامه نگاری داشتند و بر اساس مبانی قرآن آنها را به اسلام دعوت کردند و هیچگاه با ساده لوحی فریب دشمن غداره بند را نخوردند. جمهوری اسلامی هم از زمان امام خمینی تا کنون به رهبری حضرت آیت الله خامنه ای همواره در ارتباط با دنیا بر اساس حفظ عزت و کرامت ایرانی و ایمانی تاکید داشته اند.

مقام معظم رهبری در این باره فرموده اند:«آنچه ما عرض میکنیم این است که مسئولان کشور در طول این دهه توانسته‌اند بحمدالله با دنیا همکاری کنند. علی‌رغم اینکه همواره دشمنان خواسته‌اند ملّت ایران را منزوی کنند، [امّا] ملّت ایران منزوی نشده، با دنیا همکاری کرده، و درعین‌حال با نظام سلطه و استکبار مقابله‌ی جدّی کرده است؛ در برابر ترفندها توانسته‌اند ایستادگی کنند. و دشمن البتّه همچنان مشغول است. یکی از نکاتی که بنده اصرار دارم تکرار کنم و نگذارم از ذهن کسی بیرون برود، حضور دشمن و ترفندهای دشمن است. امیرالمؤمنین (علیه السّلام) فرمود: مَن نامَ‌ لَم‌ یُنَم‌ عَنه،‌ اَخَا الحَربِ اَرِق؛ اگر شما در سنگر خوابتان برد، در سنگرِ مقابل شما -که دشمن شما است- ممکن است چشمی بیدار باشد، علیه شما فعّالیّت کند؛ نباید خوابتان ببرد، مراقبت را نباید فراموش کنید؛ در همه‌ی امور. مسئولان مخاطبان اوّل این سخنند. دشمن مشغول دشمنی است، کارهای گوناگونی انجام میدهد؛ منتها به فضل الهی، به توفیق پروردگار، ملّت ایران و مسئولان کشور آبدیده شده‌اند.۱۳۹۶/۰۵/۱۲»

مشی انقلاب همواره بر اساس همین رویکرد مقام معظم رهبری بوده و دستاورد جدیدی برای آقای روحانی نبوده و نیست و اگر در جایی قرار بر نرمش قهرمانانه بوده تمام تلاش بر این بوده که منجر به ارتباط ذلیلانه و توافق به هر قیمتی نشود.

برجام
برجام

آقای روحانی هم در برداشت از قرآن کریم دچار اشتباه شده اند و هم در ارتباط و شناخت از امریکا دچار خوش بینی مفرط و اشتباه محاسباتی هستند به گونه ای که بیش از 6 سال از وقت کشور را تباه کرده اند و اکنون با این بیان خنده دار که امریکا با نقض تعهد حیثیت جهانی خود را از دست می دهد، از خود و از از ساده لوحی در ارتباط با امریکا با چنین خسارتی دفاع می کنند!. آیا در طول بیش از 36 سال از جمهوری اسلامی بهتر نبود کمی از درسهای گذشته عبرت بگیریم و اینطور با افکار عمومی با دستاوردی تقریبا هیچ بازی نکنیم و این نقض عهد ها را با تفسیر نابجا از قرآن توجیه و همراه ننماییم!، آیا قرآن در ادامه دستور برخورد با پیمانشکنان از کفار را نداده!، آیا قرآن دعوت به عبرت گرفتن و شناخت دشمن نداده؟! پس چرا عامیانه یا عامدانه این همه را فراموش کنیم و مجدد دچار خسارتهای زیانبار بشویم. 

جالب اینجاست که خود امریکایی ها هیچ ابایی ندارند از اینکه در جهان منافعشان را به دست بیاورند و در مقابل بی حیثیت خوانده شوند، این ساده لوحان هستند که به ناچیزی از خوش بینی ها راضی هستند که دنیا حتما امریکا را محکوم می کند، آیا همین شرکتهای کشورهای محکوم کننده پس از رفتار امریکا حاضر هستند خود به وظایفشان عمل کنند و تحریم ها را لغو نمایند!.

مذکرات هسته ای
مذکرات هسته ای

سایت مشرق در نقد همین نگاه خوشبینانه و یا بهتر بگوییم ساده لوحانه می نویسد: «آقایان گویا نمی‌دانند که ترساندن آمریکا از محکوم شدن مثل ترساندن مرده از بیماری طاعون است. به سخن دیگر اینکه مگر از محکوم شدن آمریکا در قبال جنگ ویتنام و حوادث پاناما و بمباران هسته‌ای ژاپن، چه چیزی عاید منتقدان شد که قرار است از محکوم شدن آمریکا در قبال برجام شود؟!

و شوربختانه بایستی اشاره کرد که این فرض مقامات دولت اعتدال از روز اول هم غلط بود زیرا هیچ بخشی از سازمان‌های بین‌المللی در اختیار حقیقت نیستند که قرار باشد در روز مبادا به کمک آقایان ظریف و روحانی بشتابند و خباثت آمریکا را ثابت کنند.

این اشتباه آقایان ظریف و روحانی بود که یک روز به آمریکا اعتماد کردند اما مدتی بعد مجبور به عقب‌نشینی و اعلام اعتماد به آژانس اتمی شدند، اکنون نیز که آقای آمانو صراحتاً بر بازدید از اماکن نظامی ایران تأکید کرده است، مقامات دولت اعتدال مجددا مجبور به عقب‌نشینی شده و به چیزهای دیگری التجا می‌برند…

آیا ساده‌لوحی نیست که در این فرایند، کسی منتظر ظهور حقیقت و محکوم شدن آمریکا باشد؟!».

 

 

نقد مراجع عظام تقلید از تفاسیر غلط آقای روحانی

مقام معظم رهبری در نقد دیدگاه و تفسیر غلط آقای روحانی در سال 93 از تاریخ امام حسین علیه السلام اینگونه فرمودند :

«یک عدّه‌ای در قضیّه‌ی مذاکره و مسئله‌ی مذاکره سهل‌انگاری میکنند، سهل‌اندیشی میکنند، مطلب را درست نمیفهمند. حالا بعضی‌ها بی‌خیالند -بی‌خیالان جامعه، که هرچه پیش بیاید برایشان اهمّیّتی ندارد، مصالح کشور از بین برود، منافع ملّی نابود بشود- که حالا با آنها کاری نداریم امّا بعضی بی‌خیال هم نیستند لکن سهل‌اندیشند، عمق مسائل را نمیفهند. وقتی صحبت مذاکره میشود، میگویند آقا شما چرا با مذاکره‌ی با آمریکا مخالفت میکنید؟ خب امیرالمؤمنین هم مذاکره کرد با فلان‌کس، امام حسین هم مذاکره [کرد]. خب اینها نشان‌دهنده‌ی سهل‌اندیشی است، نشان‌دهنده‌ی نرسیدن به عمق مسئله است. این‌جور نمیشود مسائل کشور را تحلیل کرد؛ با این نگاه عامیانه و ساده‌اندیشانه نمیشود به مصالح کشور رسید. اوّلاً امیرالمؤمنین که با زبیر یا امام حسین که با ابن‌سعد حرف میزند، او را نصیحت میکند؛ بحث مذاکره‌ی به معنای امروزی نیست؛ مذاکره‌ی امروزی یعنی معامله، یعنی یک چیزی بده، یک چیزی بگیر. امیرالمؤمنین با زبیر معامله میکرد که یک چیزی بده، یک چیزی بگیر؟ امام حسین با ابن‌سعد معامله میکرد که یک چیزی بده یا یک چیزی بگیر؟ [هدف‌] این بود؟ تاریخ را این‌جور میفهمید؟ زندگی ائمّه را این‌جور تحلیل میکنید؟ امام حسین رفت نهیب زد، نصیحت کرد، گفت از خدا بترس؛ امیرالمؤمنین زبیر را نصیحت کرد، خاطره‌ی زمان پیغمبر را یادش آورد، و گفت از خدا بترس؛ اتّفاقاً اثر هم کرد، زبیر خودش را از جنگ کنار کشید. امروز مذاکره به این معنا نیست؛ برای اینکه ما با آمریکا که شیطان بزرگ است، باید مذاکره کنیم یک عدّه‌ای واقعاً با نگاه سهل‌اندیشانه و عوامانه و بدون فهمِ حقیقتِ حال مثال می‌آورند و در روزنامه مینویسند، در سایت مینویسند و در سخنرانی میگویند که چرا امیرالمؤمنین با زبیر مذاکره کرد، شما با آمریکا مذاکره نمیکنید؟ یعنی این‌قدر اشتباه در فهم مسئله [وجود دارد]. این که حالا به این معنا مذاکره نبود.

 ثانیاً ما با مذاکره‌ی با همان معنای امروزی مخالفتی نداریم؛ ما الان با همه‌ی دنیا داریم مذاکره میکنیم. ما با دولتهای اروپایی مذاکره میکنیم، با دولتهای آمریکای لاتین [مذاکره میکنیم‌]؛ همه‌ی اینها مذاکره است؛ ما با مذاکره مسئله‌ای نداریم. معنای اینکه میگوییم با آمریکا مذاکره نمیکنیم این نیست که با اصل مذاکره مخالفیم؛ نه، با مذاکره‌ی با آمریکا مخالفیم. این یک علّتی دارد، این را انسان هوشمند باید بفهمد که چرا؛ والّا با دیگران هم که مذاکره میکنیم، آن‌چنان دوستان یقه‌چاک ما که نیستند -بعضی از آنها دشمنند، بعضی بی‌تفاوتند، با آنها مذاکره میکنیم مشکلی هم نداریم- امّا مذاکره‌ی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، یعنی نفوذ؛ تعریفی که آنها برای مذاکره کردند این است و آنها میخواهند راه را برای تحمیل باز کنند. امروز غول عظیم تبلیغاتی دنیا در مشت آمریکا است؛ امروز جریان صهیونیستیِ بشدّت دشمن بشریّت و دشمن فضیلت، با آمریکا، هر دو در یک لباسند، دستشان از یک آستین می‌آید بیرون و با هم هستند. مذاکره‌ی با اینها یعنی راه را باز کردن برای اینکه بتوانند، هم در زمینه‌ی اقتصادی، هم در زمینه‌ی فرهنگی، هم در زمینه‌های سیاسی و امنیّتیِ کشور نفوذ کنند.

 در همین مذاکرات مربوط به مسائل انرژی هسته‌ای، هرجا فرصت پیدا کردند و میدان به آنها داده شد -که البتّه طرفهای ایرانی بحمدالله حواسشان جمع بود امّا یک جاهایی بالاخره آنها فرصتهایی پیدا کردند- یک نفوذی کردند، یک حرکت مضرِّ برای منافع ملّی انجام دادند؛ آنچه ممنوع است این است. مذاکره‌ی با آمریکا ممنوع است به‌خاطر ضررهای بی‌شماری که دارد و منفعتی که اصلاً ندارد؛ این فرق میکند با مذاکره با فلان دولتی که نه چنین امکاناتی دارد، نه چنان انگیزه‌ای دارد؛ اینها با همدیگر متفاوت است، این را نمیفهمند.۱۳۹۴/۰۷/۱۵»

 

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی یکی دیگر از سخنان و تفاسیر نابجای آقای روحانی درباره امامت حضرت امیر المومنین علی علیه السلام را در شبهای قدر سال 96 مورد نقد قرار داده اند و فرمودند:

« اخیرا در سخنان یکی از دولت مردان بیان شده بود، امام علی علیه السلام ولایت و امامت را با آرای مردم دانسته و گفته، دموکراسی میراث علی علیه السلام است؛ این حرف، حرف عجیبی است؛ زیرا شما یک صفحه از نهج البلاغه را دیده اید و خطبه های دیگر و آیات قرآن را ندیده اید؛ اولا شما باید آیات قرآن را ببینید، قرآن می فرماید، ولی شما کسی است که در حال رکوع زکات داد؛ خداوند ولی را تعیین کرده است؛ آیات ولایت در قرآن کریم فراوان است».

مراجع عظام تقلید هم نقدهای زیادی را به تفاسیر نابجای ایشان از تاریخ اسلام، امامت شناسی و سایر حوزهای دینی داشته اند که ما برای نمونه به فرمایشات دو مرجع اکتفا کردیم، در هر حال صحبت های ایشان نشان داده فهم آقای روحانی فاصله زیادی از فهم دین و مراجع دارد ومعلوم نیست ایشان تا به کی می خواهند تفاسیر دلبخواهی نادرست خود را ادامه بدهند!.

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.