وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

وظيفه استحاضه كثيره

2

 

وظيفه استحاضه كثيره

وظايف مستحاضه كثيره

پرسش 190 . وظيفه مستحاضه كثيره چيست؟

همه مراجع (به جز مكارم): مستحاضه كثيره چند وظيفه دارد:

  1. براى هر نماز بايد پنبه (نوار بهداشتى) را عوض كند.
  2. بايد ظاهر فرج را اگر خون به آن رسيده، تطهير كند.
  3. براى هر نماز يك وضو بگيرد ؛ به عنوان مثال براى نماز ظهر يك وضو و براى نماز عصر وضوى ديگر.
  4. يك غسل پيش از نماز صبح و يكى پيش از نماز ظهر و عصر (اگر با هم بخواند) و يكى هم پيش از نماز مغرب و عشا (اگر با هم بخواند) انجام دهد.
  5. اگر ميان نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشا فاصله بيندازد، بايد براى نماز عصر و نماز عشا دوباره غسل كند.

آيه اللّه  مكارم: زن در استحاضه كثيره واجب است يك غسل پيش از نماز صبح و يكى پيش از نماز ظهر و عصر (اگر با هم بخواند) و يكى هم پيش از نماز مغرب و عشا (اگر با هم بخواند) انجام دهد و احتياط مستحب آن است كه علاوه بر اين، براى هر نماز يك وضو بگيرد، قبل از غسل يا بعد از آن.[2]

تبصره 1 . نسبت به بند 4 آيات عظام (تبريزى، سيستانى و وحيد) فتوا ندارند؛ بلكه احتياط واجب كرده اند.

تبصره 2 . نسبت به بند 3 آيات عظام (تبريزى، سيستانى، وحيد و نورى) وضو را  واجب نمى دانند و گفته اند: با همان غسل استحاضه كثيره مى توان نماز خواند و نيازى به وضو نيست. آيه اللّه  بهجت گرفتن وضو را احتياط واجب مى داند و آيه اللّه  صافى مى فرمايد: گرفتن وضو در استحاضه كثيره مورد اشكال است؛ از اين رو احتياط آن است كه پيش از غسل به قصد رجا وضو بگيرد؛ ولى در مورد نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشا اگر با هم بخواند، گرفتن وضو خلاف احتياط است.

تبصره 3. آيه اللّه سيستانى نسبت به بند 4 مى فرمايد: فرض بند 4 در جايى است كه خون پى در پى از پنبه به دستمال برسد؛ ولى جايى كه رسيدن خون از پنبه به دستمال با فاصله باشد (مانند اينكه زن غسل كرد و نماز ظهر را خواند و قبل از نماز عصر، خون دوباره از پنبه به دستمال رسيد)، احتياط واجب آن است كه پنبه را عوض كند و براى نماز عصر نيز غسل كند. اگر نماز عصر را خواند و پيش از آنكه خون از پنبه به دستمال برسد، بتواند نماز مغرب و عشا را بخواند، لازم نيست براى آن دو غسل ديگرى كند.

[1]. توضيح المسائل مراجع، م 396 و وحيد، توضيح المسائل، م 402 و دفتر: خامنه اى.

[2]. توضيح المسائل مراجع، م 396. احكام بانوان، پرسمان . 


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

مسأله 213: برزن واجب است که در استحاضه کثیره:

1ـ سه غسل انجام دهد، یک غسل براى نماز صبح و دیگر براى نماز ظهر و عصر و سوم براى مغرب و عشا.

2ـ و باید میان این نمازها جمع کند.

3ـ و احتیاط مستحب آن است که علاوه بر این، براى هر نماز یک وضو بگیرد، قبل از غسل یا بعد از آن.

مسأله 214:در استحاضه کثیره اگر قبل از اذان صبح براى نماز شب غسل کند و نماز شب را بخواند احتیاط واجب آن است که بعد از داخل شدن صبح، دو مرتبه غسل را انجام دهد.

مسأله 215: مستحاضه کثیره، هر گاه غسلهاى روزانه خود را انجام دهد براى اعمال دیگر، مانند طواف، نماز قضا، نماز آیات و نماز شب، غسل دیگرى بر او واجب نیست، تنها باید وضو بگیرد.رساله احکام بانوان، آيت الله مكارم شيرازي .


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۳۹۴ ـ در استحاضه کثیره باید ـ بنا بر احتیاط واجب ـ زن برای هر نماز پنبه و دستمال را عوض کند یا آب بکشد، و لازم است یک غسل برای نماز صبح، و یکی برای نماز ظهر و عصر، و یکی برای نماز مغرب و عشا بجا آورد، و بین نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا فاصله نیندازد، و اگر فاصله بیندازد باید برای نماز عصر و عشا دوباره غسل کند، اینها همه در صورتی است که خون پی‌درپی از پنبه به دستمال برسد، اما چنانچه رسیدن خون از پنبه به دستمال با قدری فاصله باشد که زن بتواند در آن فاصله یک نماز یا بیشتر بخواند احتیاط لازم آن است که هرگاه خون از پنبه به دستمال برسد پنبه و دستمال را عوض کرده و یا آب بکشد و غسل نماید. بنابراین اگر زن غسل کرد و نماز ظهر را مثلاً خواند ولی قبل از نماز عصر یا در میان آن خون دوباره از پنبه به دستمال رسید باید برای نماز عصر نیز غسل نماید، ولی چنانچه فاصله به مقداری باشد که زن بتواند در آن میان دو نماز یا بیشتر بخواند، مثل اینکه بتواند نماز مغرب و عشا را نیز قبل از آنکه خون دوباره به دستمال برسد، بخواند، برای آن نمازها لازم نیست غسل دیگری بکند، و در هر صورت در استحاضه کثیره غسل از وضو کفایت می‏کند. رساله توضيح المسائل آيت الله سيستاني .

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=22662

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید. حتما بخوانيد

* ویژه نامه احکام بانوان   



كليد: وظيفه استحاضه كثيره وظيفه استحاضه كثيره  وظيفه استحاضه كثيره  وظيفه استحاضه كثيره   وظيفه استحاضه كثيره  وظيفه استحاضه كثيره   وظيفه استحاضه كثيره  وظيفه استحاضه كثيره  وظيفه استحاضه كثيره  وظيفه استحاضه كثيره  وظيفه استحاضه كثيره  وظيفه استحاضه كثيره  وظيفه استحاضه كثيره  وظيفه استحاضه كثيره  وظيفه استحاضه كثيره  وظيفه استحاضه كثيره  وظيفه استحاضه كثيره  وظيفه استحاضه كثيره  وظيفه استحاضه كثيره  وظيفه استحاضه كثيره پريود طبق نظر آيت الله خامنه اي

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. مهوش می گوید

    دختران مجرد لطفا پنبه داخل ف.ر.ج نکنید این کار بسیار خطرناکه به پرده آسیب میرسه . پرده جلوی دهانه است نه ته ! خدای نکرده آسیب ببینه شما چطور میخواین به شوهرتون ثابت کنید پاک هستید اون که دکتر نیست پزشک قانونی هم ببرید بازم فکر میکنه شما دختر سالمی نبودید
    متاسفانه این روش رو اموزش میدن که برای جلوگیری از خون آمدن پنبه داخل ف.ر.ج کنند ولی متوجه نیستن چه عواقبی برای آینده یه دختر رقم میخوره

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      وارسی دختران باکره به این معنا نیست که بیش از حد داخل کنند و پرده آسیب ببیند!، این مسئله کاملا در رساله های مراجع و مخصوصا سایت هدانا قبلا توضیح داده شده است. لذا اگر کسی غیر از این را آموزش بدهد، غلط است. البته هیچ دختر عاقلی هم اینگونه (یعنی به پرده آسیب بزند) وارسی نمی کند!!.
      در هر حال نکته خوبی را جهت یاد آوری به همه بازدیدکنندگان محترم مطرح کردید.
      وفقکم الله لکل الخیر