حکم زنا با زن شوهردار چیستReviewed by مهدي يوسف وند on Apr 4Rating: 5.0

حکم زنا با زن شوهردار چیست

حکم زنا با زن شوهردار چیست

پاسخ حجت الاسلام یوسف وند :

1- اگر العیاذ بالله زن شوهر دار با مردی زنا کند، حتی اگر قصد داشته باشد از شوهرش بعدا جدا بشود مثلا در مراحل پایانی دادگاه برای طلاق هستند، یا زن در عده (ازدواج دائم، یا موقت یا عده طلاق یا وفات) باشد و یا شوهر مدت زیادی است که عمل زناشویی را ترک کرده، در تمام این موارد زن همسر شرعی شوهر خود می باشد و حق ندارد با مرد دیگری غیر از شوهر خود رابطه داشته باشد!. اگر با مرد دیگری رابطه جنسی داشته باشد با مرد زناکار «حرام ابد» می شود حتی اگر عقد ازدواج بخوانند این حکم حرمت جاری است و عقد هم باطل می باشد!. «حرام ابدى»؛ يعنى اينكه اگر شوهر اين زن او را طلاق دهد و يا از دنيا برود، زناكار نمى تواند با او ازدواج كند.

2- لازم به ذکر است اگر زنای زن شوهر دار با شرایط شرعی آن اثبات شود، حکم آن اعدام یا سنگسار می باشد. در هر حال باید توبه کنند و از گناه خود روی برگردانند و زمینه های گناه و ارتباط حرام را از بین ببرند. همینکه خداوند برخی را رسوا نکرده یا قهر خداوند آنها را نگرفته یک نوع مهلت برای توبه از این اعمال شنیع می باشد!.

3- اگر زن زنا کند بر شوهر خود حرام نمی شود هر چند چنین کاری خیانتی بزرگ می باشد!. در روایات آمده خداوند بدترین عذابها را برای زنی قرار می دهد که در غیاب شوهرش به او خیانت کند و خود را در اختیار مرد دیگری قرار بدهد!.

شکی نیست که عمل شنیع زنا از بزرگترین گناهان کبیره است. امام على بن ابى طالب(علیه السلام) در حدیثى مى گوید: از پیامبر(صلى الله علیه وآله) شنیدم چنین مى فرمود:
فِی الزِّنَا سِتُّ خِصال: ثَلاثٌ فِی الدُّنْیا وَ ثَلاثٌ فِی الاْ خِرَةِ: فَأَمَّا اللَّواتِى فِى الدُّنْیا فَیَذْهَبُ بِنُورِ الْوَجْهِ، وَ یَقْطَعُ الرِّزْقَ، وَ یُسْرِعُ الْفَناءَ.
وَ أَمَّا اللَّواتِى فِى الآخِرَةِ فَغَضَبُ الرَّبِّ وَ سُوءُ الْحِسابِ وَ الدُّخُولُ فِى النّارِ ـ أَوِ الْخُلُودُ فِى النّارِ ـ:
«در زنا شش اثر سوء است، سه قسمت آن در دنیا، و سه قسمت آن در آخرت:
اما آنها که در دنیا است: صفا و نورانیت را از انسان مى گیرد، روزى را قطع، و تسریع در نابودى انسان ها مى کند. و اما آن سه که در آخرت است: غضب پروردگار، سختى حساب، و دخول ـ یا خلود ـ در آتش دوزخ است».(تفسیر «مجمع البیان»، جلد 6، صفحه 414. )

در ادامه نظر مراجع عظام تقلید را بخوانید: 

[ازدواج با زن شوهر دار]

مسأله 2402 اگر انسان بداند زنی شوهر دارد (1) و با او ازدواج کند (2) باید از او جدا شود و بعداً هم نمی‌تواند او را برای خود عقد کند (3).

(1) (خوئی)، (تبریزی): و ازدواج با او حرام است..

(2) (فاضل): این عقد باطل است و باید از او جدا شود و بعداً هم او را برای خود عقد نکند و اگر نداند که زن شوهر دارد و با او ازدواج کند، عقد باطل است و اگر با او همبستر نشده باشد، موجب حرمت ابدی نمی‌شود.

(3) (اراکی): و اگر نداند چنین عقدی باطل است، چنانچه با او نزدیکی کرده است احتیاط واجب آن است که دیگر با او ازدواج نکند.

(بهجت): مگر این که نداند زن شوهر دارد و با او هم نزدیکی نکرده باشد، که در این صورت فقط عقد باطل است، ولی بعد از طلاق او و تمام شدن ایام عده، ازدواج با آن زن، بنا بر أظهر مانعی ندارد.

(خوئی)، (تبریزی)، (سیستانی)، (نوری): بعداً هم نباید او را برای خود عقد کند، و همچنین است ((سیستانی): بنا بر احتیاط واجب) اگر نداند که آن زن شوهر دارد ولی بعد از ازدواج با او نزدیکی کرده باشد.

(مکارم): بعداً هم بنا بر احتیاط واجب نمی‌تواند با او ازدواج کند هر چند با او نزدیکی نکرده باشد.

(گلپایگانی)، (صافی): مسأله اگر انسان بداند زنی شوهر دارد و با او ازدواج کند، چه با او نزدیکی کرده باشد یا نه، واجب است فوراً از او جدا شود و بعداً هم او را برای خود عقد نکند و چنانچه نداند که شوهر دارد و با او ازدواج کند پس اگر دخول واقع شود آن زن بر او حرام ابدی می‌شود و اگر پیش از دخول متوجه شد واجب است از او جدا شود ولی بعداً می‌تواند او را برای خود عقد کند.

مسائل اختصاصی

(مکارم): مسأله 2049 اگر با زن شوهر داری (نعوذ باللّه) زنا کند آن زن برای همیشه بر او حرام می‌شود یعنی اگر از شوهرش طلاق بگیرد نمی‌تواند با او ازدواج نماید.

(مکارم): مسأله 2055 هر گاه کسی با زن شوهر داری (نعوذ باللّه) زنا کند، برای توبه کردن لازم نیست به آن مرد بگوید، بلکه باید در پیشگاه خدا توبه حقیقی کند.

(فاضل): مسأله 2521 احتیاط واجب آن است که با زنی که مشهوره به زانیه بوده، قبل از اینکه توبه‌اش معلوم بشود، ازدواج نکند.

[زنا زن شوهر دار]

مسأله 2403 زن شوهر دار اگر زنا بدهد (1) بر شوهر خود حرام نمی‌شود (2) و چنانچه توبه نکند و بر عمل خود باقی باشد، بهتر است که شوهر، او را طلاق دهد ولی باید مهرش را بدهد (3) .

(1) (خوئی)، (سیستانی)، (نوری): بر مرد زنا کننده ((خوئی): بنا بر احتیاط (سیستانی): بنا بر احتیاط واجب) حرام ابدی می‌شود ولی.. (بهجت): اگر زن شوهردار نعوذ باللّه زنا کند..

(2) (اراکی): اگر چه توبه نکند و بر عمل خود باقی باشد. [پایان مسأله] (تبریزی): بر مرد زنا کننده بنا بر أظهر حرام ابدی نمی‌شود و نیز بر شوهر خود حرام نمی‌شود..

(فاضل): و اگر مشهوره به زانیه بودن شود، احتیاط واجب آن است که شوهر، او را طلاق دهد ولی باید مهرش را بدهد و اگر توبه کرد، می‌تواند مجدّداً او را عقد کند.

(3) (مکارم): و اگر مشهور به زنا شود احتیاط واجب طلاق دادن اوست.

(گلپایگانی)، (صافی): اگر مشهوره به زانیه بودن شود احتیاط لازم آن است که شوهر، او را طلاق دهد و تا توبه نکند او را نگیرد ولی باید مهرش را بدهد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر مقام معظم رهبری

۱-اگر مردى با زن شوهردار زنا كند، آيا بعد از طلاق (زن و شوهر) مى تواند با زن ازدواج كند؟ اگر حکم را نمی دانسته اند تکلیف چیست؟

۲-اگر یکی از دو نفر حکم را می دانسته است، آیا تفاوتی در مسئله ایجاد می شود؟

۳-زنى كه شوهر دارد، اگر به ديگرى زنا دهد؛ آيا شوهر بايد از او جدا شود؟

ج1و2) جایز نیست حتی در فرض سؤال.

ج3) لازم نیست جدا شود.

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حد زنای پسر مجرد با زن شوهردار

پرسش : مجازات پسر مجردی که با زن شوهر داری زنا داشته چیست؟ این در حالی است که شوهر زن به علت بیماری قادر به سکس نیست و رضایت خود را از این عمل اعلام داشته است.
پاسخ : اگر طبق ضوابط شرعی برای حاکم شرع ثابت شود، حدّ او یکصد تازیانه است و رضایت و عدم رضایت شوهر آن زن تاثیری در این حکم ندارد.

حد زنای محصنه

پرسش : حدّ زناى محصنه چیست؟
پاسخ : حدّ زناى محصنه سنگسار است، ولى در شرایطى که محذورات مهمّى بر این امر مترتّب شود مى توان اعدام را به نحو دیگرى انجام داد و شبیه حکم فرار از حفیره در صورت اقرار در این جا نیز جارى است.

تاثیر احصان در زنای به عنف

پرسش : آیا محصن بودن زانى در زناى به عنف، تأثیرى در نوع مجازات دارد؟
پاسخ : در هر صورت حکم او اعدام است.

شرایط تحقق احصان در زنا

پرسش : آیا زانى در موارد ذیل مستوجب رجم است؟

1ـ به قصد فرار از تحقّق احصان، به مسافرت رفته و مرتکب زنا شده است.

2ـ در شرایطى مرتکب زنا شده که همسر وى ـ زن یا شوهر ـ به علّت بیمارى، آمادگى جماع نداشته، گرچه سایر استمتاعات ممکن بوده است.

3ـ زنا وقتى محقّق شده که به علّت اختلافات خانوادگى، یا انزجار همسر از او، جماع با وى ممکن نبوده است.

4ـ ارتکاب زنا به هنگام روزه دارى همسر بوده است.

5ـ زن در ایّام عدّه طلاق رجعى مرتکب زنا شده است. (با عنایت به این که حقّ رجوع ندارد.)

6ـ مرد در ایّام حیض یا نفاس همسرش مرتکب زنا شده است.
پاسخ : در هیچ یک از صور بالا زناى محصنه ثابت نیست، مگر در مورد روزه; زیرا مقدار ممنوعیّت روزه ضرر به احصان نمى زند، هر چند مشهور در میان فقها این است که در عده رجعیّه از ناحیه مرد و زن، زناى محصنه محسوب مى شود; ولى دلیل آنها قانع کننده نیست.

ازدواج موقت با زن شوهردار

پرسش : آیا ازدواج موقت کردن با زنی که می دانیم شوهر دارد ولی خودش بگوید ندارم جایز است؟
پاسخ : خیر، چنانچه علم به شوهردار بودن زن دارد هرگونه ارتباط با او جایز نیست.

سؤال 1181 ـ حکم مجامعت با نامزد قبل از عقد شرعى ازطریق دبر چیست؟

جواب: اگر دخول حاصل شود حدّ زنا در باره او جارى مى شود.

استفتائات حضرت ایت الله مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۲۴۱۷ ـ اگر با زنی که در عدّه طلاق رجعی است زنا کند، آن زن ـ بنا بر احتیاط واجب ـ بر او حرام می‌شود، و اگر در عدّه متعه یا طلاق بائن، یا عدّه وفات یا عدّه وطی شبهه باشد، بعداً می‌تواند او را عقد نماید، و معنای طلاق رجعی، و طلاق بائن، و عدّه متعه، و عدّه وفات، و عدّه وطی شبهه، در احکام طلاق گفته خواهد شد.

مسأله ۲۴۱۸ ـ اگر با زن بی‌شوهری که در عدّه نیست زنا کند ـ بنا بر احتیاط واجب ـ نمی‌تواند پیش از آنکه زن توبه کند با او ازدواج نماید، ولی شخص دیگری اگر بخواهد با آن زن پیش از توبه کردنش ازدواج کند اشکالی ندارد، مگر در صورتی که آن زن مشهور به زنا باشد که ـ بنا بر احتیاط واجب ـ ازدواج با او قبل از توبه‌اش جایز نیست، و همچنین است ازدواج با مرد مشهور به زنا قبل از آنکه توبه کند. و احتیاط مستحب آن است که اگر شخص بخواهد با زن زناکار ازدواج کند، صبر نماید تا آن زن حیض ببیند بعد او را به عقد خود درآورد، خواه خود با او زنا کرده باشد یا دیگری.

مسأله ۲۴۱۹ ـ اگر زنی را که در عدّه دیگری است برای خود عقد کند، چنانچه مرد و زن یا یکی از آنان بدانند که عدّه زن تمام نشده، و بدانند عقد کردن زن در عدّه حرام است، آن زن بر او حرام ابدی می‌شود، اگرچه مرد بعد از عقد با آن زن نزدیکی نکرده باشد، و اگر هر دو جاهل باشند به اصل عدّه، یا به حرمت ازدواج در آن، عقد باطل است، پس اگر نزدیکی کرده باشند حرام ابدی است، وگرنه حرام نیست، و می‌توانند پس از پایان عدّه دوباره عقد کنند.

مسأله ۲۴۲۰ ـ اگر انسان بداند زنی شوهر دارد و با او ازدواج کند، باید از او جدا شود، و بعداً هم نباید او را برای خود عقد کند، و همچنین است ـ بنا بر احتیاط واجب ـ اگر نداند که آن زن شوهر دارد ولی بعد از ازدواج با او نزدیکی کرده باشد.

مسأله ۲۴۲۱ ـ زن شوهردار اگر زنا کند، بر مرد زنا کننده ـ بنا بر احتیاط واجب ـ حرام ابدی می‌شود، ولی بر شوهر خود حرام نمیشود، و چنانچه توبه نکند و بر عمل خود باقی باشد، بهتر است که شوهر، او را طلاق دهد، ولی باید مهرش را بدهد.

مسأله ۲۴۲۲ ـ زنی را که طلاق داده‌اند، و زنی که صیغه بوده و شوهرش مدت او را بخشیده یا مدتش تمام شده، چنانچه بعد از مدتی شوهر کند و بعد شک کند که موقع عقد شوهر دوّم عدّه شوهر اوّل تمام بوده یا نه، به شک خود اعتنا نکند. رساله آیت الله سیستانی.

پرسش: زنی شوهردار با مردی رابطه داشته شوهرش او را طلاق می دهد آیا اکنون می تواند به عقد آن مردی که با او رابطه داشته در آید؟

پاسخ: زن شوهردار اگر زنا کند، بر مرد زنا کننده – بنابر احتیاط واجب – حرام ابدی می شود، ولی بر شوهر خود حرام نمی شود، و چنانچه توبه نکند و بر عمل خود باقی باشد، بهتر است که شوهر او را طلاق دهد ولی باید مهرش را بدهد. 
استفتائات آیت الله سیستانی.

آيت الله شبيري زنجانيآيت الله شبيري زنجاني

(زنا با زن شوهردار يا زن در حال عدّه)

مسأله 2407- زناى با زن شوهردار موجب حرمت ابدى نمى‌شود و همچنين اگر با زنى كه در عدّه است زنا كند، آن زن بر او حرام ابدى نمى‌شود- خواه عدّۀ طلاق رجعى باشد يا طلاق بائن يا عدّۀ وفات يا عدّۀ متعه يا غير آن- لذا بعد از عدّه مى‌تواند با او ازدواج كند، البتّه اگر اين كار در عدّۀ طلاق رجعى رخ داده احتياط مستحبّ مؤكّد آن است كه ديگر با اين زن ازدواج ننمايد.
[تبصره سایت هدانا: «زنا در عده» با «ازدواج در عده» دو حکم متفاوت دارند، حکم ازدواج در عده در ادامه می آید].

(ازدواج دائم یا موقّت با زن زناكار)

مسأله 2408- ازدواج دائم با زنى كه زنا كرده جايز نيست- خواه زن معروف به زنا باشد يا خير، خود اين مرد با او زنا كرده باشد يا ديگرى- مگر آن كه از راهى، مثلاً با توبۀ خود زن يا حفاظت مرد، اطمينان حاصل شود كه ديگر زنا نخواهد كرد؛ ولى در هر‌ حال اگر ازدواج كند، ازدواج صحيح است؛ البتّه مرد بايد صبر كند تا زن حيض ببيند و اگر باردار است بنابر احتياط واجب وضع حمل نمايد.

ازدواج موقّت با زنى كه زنا كرده است جايز و صحيح است ولى مستحبّ بلكه مطابق احتياط استحبابى است كه تا زمانى كه اطمينان به تكرار نشدن اين عمل حاصل نشده، با او ازدواج موقّت نيز نكند.

(ازدواج با زنی كه در عدّه است)

مسأله 2409- ازدواج موقّت يا دائم با زنى كه در عدّۀ ديگرى است، حرام و باطل است و اگر زنى را كه در عدّۀ ديگرى است براى خود عقد كند، در سه صورت، آن زن بر او حرام ابدى مى‌شود، اگر چه بعد از عقد نزديكى نكرده باشند:
1- هنگام عقد هر دو يا يكى از آنها بدانند كه زن در عدّه ديگرى است و عقد كردن زن در عدّۀ ديگرى حرام است.
2- هنگام عقد اين امر براى هر دو يا يكى از آنها از يكى از طرق شرعى- مانند شهادت دو مرد عادل يا گزارش‌هاى بسيار اطمينان‌بخش- ثابت شده باشد.
3- هنگام عقد هر دو يا يكى از آنها بدانند كه اين زن سابقاً در عدّه بوده و پايان يافتن عدّۀ او مشكوك بوده و خلاف آن ثابت نشده باشد.

(عقد و نزديكی با زنی كه در عدّۀ ديگری است)

مسأله 2410- اگر زنى را كه در عدّۀ ديگرى است براى خود عقد كند و در عدّه با او نزديكى كند، آن زن بر او حرام ابدى مى‌شود؛ اگر چه هر دو يا يكى از آنها در اين كار شرعاً معذور باشند، مثلاً به جهت ناآگاهى از اين امر، بدان اقدام كرده باشند.

(ازدواج با زن شوهردار)

مسأله 2411- ازدواج با زن شوهردار حرام و باطل است و اگر مردى با زن شوهردار ازدواج كند، در چند صورت آن زن بر او حرام ابدى مى‌شود:

1- هنگام عقد زن و مرد بدانند كه زن شوهردار است و ازدواج آنها حرام است.
2- هنگام عقد از يكى از راههاى شرعى- مانند شهادت دو مرد عادل يا گزارشهاى اطمينان بخش- اين امر اثبات شده باشد.
3- هنگام عقد هر دو بدانند كه اين زن سابقاً شوهر داشته و الان در شوهردار بودن او شك داشته و خلاف آن ثابت نشده باشد.
در اين سه صورت كه زن و شوهر بدون عذر شرعى ازدواج كرده‌اند، بر يكديگر حرام ابدى مى‌گردند؛ هر چند دخول نكرده باشند.
4- هنگام عقد فقط مرد بداند كه زن شوهر دارد و ازدواج با او حرام است.
5- هنگام عقد از يكى از راههاى شرعى اين امر فقط براى مرد اثبات شده باشد.
6- هنگام عقد فقط مرد بداند كه اين زن قبلاً شوهر داشته ولى نسبت به هنگام ازدواج شك داشته و خلاف آن ثابت نشده باشد.

(تذكر اين نكته مناسب است كه چنانچه زن به مردى كه از شوهر داشتن يا نداشتن او بى‌خبر است، بگويد كه شوهر ندارد، در صورتى كه مرد احتمال بدهد كه اين زن از امورى اطّلاع دارد كه آن مرد از آنها بى‌اطّلاع است گفته زن براى او معتبر است ولى اگر مرد بداند كه زن بيش از آن مقدارى كه مرد از آن مطلع است، اطلاع بيشترى ندارد، گفتۀ او براى مرد معتبر نيست).

در اين سه صورت كه تنها مرد بدون عذر شرعى ازدواج كرده، اگر بعد از عقد دخول كرده باشد، اين زن بر او حرام ابدى مى‌شود.

در غير اين چند صورت ازدواج با زن شوهردار هر چند باطل است؛ ليكن باعث حرمت ابدى نمى‌شود.

(زنی كه قبل از نزديكی شوهر با او زنا داده)

مسأله 2412- زن شوهردار اگر قبل از آن كه شوهرش به او دخول كند، به كسى زنا بدهد، ديگر پرداخت مهريه بر شوهرش واجب نيست و بنا بر احتياط واجب بايد شوهرش- احتياطاً- او را طلاق بدهد و احكام محرّم ابدى را نيز بر او بار كند (يعنى ديگر از او تمتع نبرد و بعد از طلاق مجدداً با او ازدواج ننمايد) و اگر بعد از مباشرت با شوهرش، زنا بدهد به شوهرش حرام نمى‌شود؛ ولى احتياط مستحبّ آن است كه شوهرش او را احتياطاً طلاق بدهد و احكام حرام ابدى را نيز بار كند؛ مخصوصاً اگر زن توبه نكرده به عمل خويش اصرار بورزد، ولى به هر حال مهريۀ او ساقط نمى‌شود.

(شکّ در تمام شدن عدّۀ شوهر قبلی بعد از ازدواج)

مسأله 2413- زنى كه به جهتى- مانند طلاق يا فسخ عقد يا انفساخ آن يا پايان يافتن يا بخشيدن مدّت در عقد موقّت- از زوجيت شوهرش خارج شده، چنانچه بعد از‌ مدّتى شوهر كند و بعد شك كند كه موقع عقد شوهر دوم، عدّه شوهر اوّل تمام بوده يا نه، بايد به شكّ خود اعتنا نكند.
رساله توضیح المسائل آیت الله شبیری زنجانی.

ازدواج پس از زنای در عده طلاق

328 – زنی بعد از طلاق از شوهرش و در زمان عده، با مرد ديگري رابطه جنسي داشته است، حال آیا مي تواند بعد از اتمام عده با آن شخص ازدواج نمايد؟ یا بر همدیگر حرام ابدی شده اند؟
پاسخ
گناه بزرگی مرتکب شده اند که باید از آن توبه کنند. در صورتی که هر دو حجت شرعی -مثلا اطمینان – داشته باشند که هیچ یک از آنها، بعد از این، دیگر زنا نمی کنند، حرام ابدی نیستند و ازدواج شان- در صورتی که بعد از اتمام عده طلاق باشد و از زمان زنا هم یک حیض گذشته باشد- صحیح است. البته احتیاط مستحب موکّد در ترک این ازدواج است.

عقد در زمان عده

681 – از همسرم طلاق خلع گرفتم و سپس در عده طلاق با مردی ازدواج موقت کردم. آیا می‌توانیم باهم ازدواج دائم کنیم؟
پاسخ
عقد موقت شما با آن مرد باطل بوده و اگر هنگام عقد، هر دو یا یکی از شما می‌دانستید که شما در عده هستید و یا اینکه در عده نزدیکی داشته‌اید، نسبت به هم حرام ابدی بوده و به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید باهم ازدواج کنید.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی

حضرت آيت الله بهجت

حضرت آيت الله بهجت

«١٩١٧» اگر با زنی که در عدّه طلاق رجعی است زنا کند، آن زن بر او حرام می‌شود، و اگر با زنی که در عدّه طلاق بائن، یا عدّه وفات است زنا کند، بعداً می‌تواند او را عقد نماید.

«١٩١٨» اگر با زن بی‌شوهری که در عدّه نیست زنا کند، بنابر اظهر مکروه است که بعداً آن زن را برای خود عقد نماید، بلکه احتیاط مستحب آن است که با او ازدواج ننماید، مگر اینکه زن از کار خود توبه نموده باشد.

«١٩١٩» اگر زنی را که در عدّه دیگری است برای خود عقد کند، چنانچه مرد و زن، یا یکی از آنان بدانند که عدّه زن تمام نشده و بدانند عقد کردن زن در عدّه حرام است، آن زن بر او حرام می‌شود، اگرچه مرد بعد از عقد با آن زن نزدیکی نکرده باشد.

«١٩٢٠» اگر زنی را برای خود عقد کند و بعد معلوم شود که در عدّه بوده، چنانچه هیچ کدام نمی‌دانسته‌اند که زن در عدّه است و یا اینکه نمی‌دانسته‌اند که عقد کردن زن در عدّه حرام است، در صورتی که مرد با او در زمان عدّه نزدیکی کرده باشد، آن زن بر او حرام می‌شود و اگر نزدیکی کردن بعد از زمان عدّه بوده، عقد باطل است، ولی زن بر او حرام نمی‌شود، بلکه می‌تواند بعداً زن را عقد نماید.

«١٩٢١» اگر انسان بداند زنی شوهر دارد و با او ازدواج کند، باید از او جدا شود و بعداً هم نمی‌تواند او را برای خود عقد کند، مگر اینکه نداند زن شوهر دارد و با او هم نزدیکی نکرده باشد، که در این صورت فقط عقد باطل است، ولی بعد از طلاق او و تمام شدن ایام عدّه، ازدواج با آن زن، بنابر اظهر مانعی ندارد.

«١٩٢٢» اگر زن شوهردار ـ نَعوذُبِاللّه ـ زنا کند، بر شوهر خود حرام نمی‌شود و چنانچه توبه نکند و بر عمل خود باقی باشد، بهتر است که شوهر، او را طلاق دهد، ولی باید مهرش را بدهد.

رساله آیت الله بهجت.


مطابق نظر آیت الله فاضل لنکرانی

مسأله : اگر با زنى كه در عدّه طلاق است زنا كند باعث حرمت ابدى نمى شود لذا مى تواند بعد از گذشت عده با او ازدواج كند هرچند احتياط در ترك اين ازدواج است و اگر با زنى كه در عده است عقد كند (چه موقت چه دائم) هر چند اين عقد باطل است ولى باعث حرمت ابدى مى شود.

مسأله : احتياط واجب آن است كه با زن مشهوره به زانيه بوده قبل از اين كه توبه اش معلوم بشود ازدواج نكند.

مسأله : اگر با زنى زنا كند، بعداً مى تواند آن زن را براى خود عقد نمايد، ولى احتياط واجب آن است كه صبر كند تا آن زن حيض ببيند بعد او را عقد كند و همچنين است اگر ديگرى بخواهد آن زن را عقد نمايد.

مسأله : اگر زنى را كه در عدّه ديگرى است براى خود عقد كند، چنانچه مرد و زن يا يكى از آنان بدانند كه عدّه زن تمام نشده و بدانند عقد كردن زن در عدّه حرام است آن زن بر او حرام مى شود، اگر چه مرد بعد از عقد با آن زن نزديكى نكرده باشد.

مسأله : اگر زنى را براى خود عقد كند و بعد معلوم شود كه در عدّه بوده چنانچه هيچ كدام نمى دانسته اند زن درعدّه است و نمى دانسته اند كه عقد كردن زن در عدّه حرام است، در صورتى كه مرد با او نزديكى كرده باشد، آن زن بر او حرام مى شود.

مسأله : اگر انسان بداند زنى شوهر دارد و با او ازدواج كند اين عقد باطل است و بايد از او جدا شود و بعداً هم او را براى خود عقد نكند و اگر نداند كه زن شوهر دارد و با او ازدواج كند عقد باطل است و اگر با او همبستر نشده باشد موجب حرمت ابدى نمى شود.

مسأله : زن شوهر دار اگر زنا بدهد بر شوهر خود حرام نمى شود و اگر مشهوره به زانيه بودن شود احتياط واجب آن است كه شوهر او را طلاق دهد ولى بايد مَهرش را بدهد و اگر توبه كرد مى تواند مجدداً او را عقد كند.

مسأله : زنى را كه طلاق داده اند و زنى كه صيغه بوده و شوهرش مدّت او را بخشيده يا مدّتش تمام شده، چنانچه بعد از مدّتى شوهر كند و بعد شك كند كه موقع عقد شوهر دوّم عدّه شوهر اوّل تمام بوده يا نه، بايد به شك خود اعتنا نكند.

مسأله : اگر كسى در حال احرام كه يكى از كارهاى حج يا عمره است، با زنى ازدواج نمايد عقد او باطل است، و چنانچه مى دانسته كه زن گرفتن بر او حرام است، ديگر نمى تواند آن زن را عقد كند.

مسأله : اگر زنى كه در حال احرام است با مردى كه در حال احرام نيست ازدواج كند عقد او باطل است، و اگر زن مى دانسته كه ازدواج در حال احرام حرام است واجب است كه بعداً با آن مرد ازدواج نكند.

مسأله : اگر مرد طواف نساء را كه يكى از كارهاى حج است بجا نياورد، زنش كه بواسطه مُحرم شدن بر او حرام شده بود حلال نمى شود، و نيز اگر زن طواف نساء نكند، شوهرش بر او حلال نمى شود، ولى اگر بعداً طواف نساء را انجام دهند به يكديگر حلال مى شوند. استفتائات آیت الله فاضل لنکرانی.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم (متن+ترجمه)

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت(متن+ترجمه)



کلید: حکم زنا با زن شوهردار چیست حکم زنا با زن شوهردار چیست حکم زنا با زن شوهردار چیست حکم زنا با زن شوهردار چیست حکم زنا با زن شوهردار چیست حکم زنا با زن شوهردار چیست حکم زنا با زن شوهردار چیست حکم زنا با زن شوهردار چیست حکم زنا با زن شوهردار چیست حکم زنا با زن شوهردار چیست حکم زنا با زن شوهردار چیست حکم زنا با زن شوهردار چیست حکم زنا با زن شوهردار چیست حکم زنا با زن شوهردار چیست حکم زنا با زن شوهردار چیست حکم زنا با زن شوهردار چیست حکم زنا با زن شوهردار چیست حکم زنای محصنه و غیر محصنه چیست؟ حکم زنای زن شوهردار با پسر مجرد حکم زنا با زن شوهر دار  حکم قضایی رابطه با زن شوهردار حکم زنای زن شوهردار با مرد متاهل حکم زنای زن شوهردار با پسر مجرد زن شوهردار+رابطه زن شوهردار و دوست پسر کم زنا با زن شوهردار چیست حکم زنا با زن شوهردار چیست حکم زنا با زن شوهردار چیست حکم زنا با زن شوهردار چیست حکم زنا با زن شوهردار چیست حکم زنا با زن شوهردار چیس

این مطلب را به دوستان خود معرفی کنید:
افسرانفیس نماکلوب