وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ترک زینت در ایام عده وفات شوهر

0

ترک زینت در ایام عده وفات شوهر

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل زن و شوهر
[مسأله 2518]

مسأله 2518 زنی که در عدّه وفات می باشد، حرام است لباس الوان «1» بپوشد (1) و سرمه بکشد و همچنین کارهای دیگری که زینت حساب شود بر او حرام می باشد (2)

(1) (فاضل )، (سیستانی ): حرام است لباسهای زینتی بپوشد ..

(2) (سیستانی ): ولی بیرون رفتن از خانه حرام نیست .

(مکارم ): مسأله زن در مدّت عدّه وفات باید از پوشیدن لباسهای زینتی و کشیدن سرمه در چشم و کارهای دیگری که زینت حساب می شود خودداری کند.

(زنجانی ): مسأله زن در مدّت عدّه وفات باید از زینت کردن یا پوشیدن لباسهای زینتی یا کشیدن سرمه در چشم یا کارهای دیگر خودداری کند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

استفاده از گردنبند در زمان عده وفات [عدّه وفات]

پرسش : اگر خانمی در عده شوهر قرار گیرد و از قبل از مرگ شوهر گردنبندی به طور معمول به گردن داشته باشد آیا بعد از مرگ همسر می بایست که گردنبند رو باز کند یا خیر؟
پاسخ : احتیاط آن است که آن را باز کند.

اصلاح صورت برای زنی که در ایام عده وفات است [عدّه وفات]

پرسش : با سلام
آیا اصلاح صورت جزء زینتهای ممنوع زن در زمان عده همسر فوت شده اش است؟
پاسخ : احتیاط واجب آن است که از اصلاح صورت بپرهیزید . استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.

مسأله ـ زن باید در مدّت عدّه وفات از پوشیدن لباسهاى زینتى، کشیدن سرمه در چشم و کارهاى دیگر، که زینت حساب مى‌شود، خوددارى کند.
سؤال ـ زنى جوان (حدود 30 ساله) همسرش را از دست داده است، بخاطر فوت شوهر بیشتر از متعارف ترک زینت مى‌کند، و حتّى باندازه معمول نظافت هم نمى‌کند، و اگر کسى به خواستگارى اش برود جواب منفى مى‌دهد، و مى‌گوید: «با شوهر مرحومم عهد کرده‌ام که دیگر ازدواج نکنم، و بین ما شرط شده که هر کس زودتر مُرد، دیگرى ازدواج نکند». آیا این کارها صحیح، و این شرط واجب الوفا مى‌باشد؟
جواب : حِداد، به معناى ترک زینت در ایّام وفات، لازم است؛ ولى ترک زینت، به معناى ترک نظافت نیست، و شرط مزبور اعتبارى ندارد، و سزاوار است زن بعد از گذشتن عدّه ازدواج کند.
سؤال ـ امروزه بعضى از امور زینتى بسیار مرسوم و متداول گشته است، آیا انجام این گونه امور هم در عدّه وفات اشکال دارد؟
جواب : آرى هر گونه زینت در این مدّت اشکال دارد. > احکام بانوان (جدید) > ترک زینت در ایّام عدّه وفات، آیت الله مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

عدّه زنی که شوهرش مرده

مسأله ۲۵۳۵ ـ زنی که شوهرش مرده است، اگر آبستن نباشد باید تا چهار ماه قمری و ده روز عدّه نگهدارد، یعنی: از شوهر کردن خودداری نماید، اگرچه صغیره یا یائسه، یا متعه، یا کافره، یا مطلّقه رجعیه در حال عدّه باشد، یا شوهرش با او نزدیکی نکرده باشد، حتی اگر شوهر طفل یا دیوانه باشد. و اگر آبستن باشد، باید تا موقع زائیدن عدّه نگهدارد، ولی اگر پیش از گذشتن چهار ماه و ده روز، بچه‌ای به دنیا آید، باید تا چهار ماه و ده روز از مرگ شوهرش صبر کند، و این عدّه را «عدّه وفات» میگویند.

مسأله ۲۵۳۶ ـ زنی که در عدّه وفات میباشد حرام است لباسی که زینت است بپوشد و سرمه بکشد، و همچنین کارهای دیگری که زینت حساب می‌شود بر او حرام میباشد، ولی بیرون رفتن از خانه حرام نیست.

مسأله ۲۵۳۷ ـ اگر زن یقین کند که شوهرش مرده و بعد از تمام شدن عدّه وفات شوهر کند، چنانچه معلوم شود او بعداً مرده است، و عقد دوّم در زمان حیات شوهر اوّل، یا عدّه وفات واقعی او بوده است، باید از شوهر دوّم جدا شود، ـ و بنا بر احتیاط واجب ـ دو عدّه نگهدارد، پس در صورتی که از شوهر دوّم آبستن باشد تا مقدار زائیدن برای شوهر دوّم عدّه وطی شبهه ـ که مانند عده طلاق است ـ و بعد برای شوهر اوّل عدّه وفات نگهدارد، یا عدّه سابق را تکمیل نماید؛ و اگر آبستن نباشد اگر مرگ شوهر اوّل قبل از نزدیکی شوهر دوّم بوده است ابتداءً عدّه وفات نگهدارد و سپس عدّه وطی شبهه، و اگر نزدیکی قبل از وفات بوده است عدّه آن مقدم است.

مسأله ۲۵۳۸ ـ ابتدای عدّه وفات در صورتی که شوهر زن غائب یا در حکم غائب باشد، از موقعی است که زن از مرگ شوهر مطلع شود، نه از زمان مرگ شوهر، ولی این حکم در زنی که به سن بلوغ نرسیده، و یا دیوانه میباشد. محل اشکال است، و رعایت احتیاط، واجب است.

مسأله ۲۵۳۹ ـ اگر زن بگوید عدّه‌ام تمام شده، از او قبول می‌شود مگر آنکه مورد تهمت باشد، که در این صورت ـ بنا بر احتیاط واجب ـ قبول نمیشود، مثلاً اگر ادعا کند که در یک ماه سه‌مرتبه خون دیده ادعای او تصدیق نمیشود، مگر آنکه نزدیکانش از زنان تصدیق کنند که عادت زنانه او این‌چنین بوده است. رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله سیستانی.

پرسش: عده وفات چقدر است و آیا می توا ن با مرد نامحرم صحبت کند و حکم خروج او از منزل چیست و مخارج آن بعهده کیست ؟

پاسخ: چهار ماه و ده روز یعنی ازدواج نکند و خود را آرایش ننماید و ارتباط با نامحرم در حدی که همیشه مجاز بوده است مانند صحبتهای معمولی اشکال ندارد . و مانعی ندارد از منزل خارج شود ولی مکروه است در دوران عده شب جای دیگری بخوابد یا برای غیر ضرورت یا کاری یا انجام وظیفه ای یا اداء حقی خارج شود ، و رعایت این امور بهتر است ولی واجب نیست و مخارج او با خودش می باشد . استفتائات آیت الله سیستانی.
حتما بخوانيد


کلید: ترک زینت در ایام عده وفات ترک زینت در ایام عده وفات ترک زینت در ایام عده وفات ترک زینت در ایام عده وفات ترک زینت در ایام عده وفات ترک زینت در ایام عده وفات ترک زینت در ایام عده وفات ترک زینت در ایام عده وفات ترک زینت در ایام عده وفات ترک زینت در ایام عده وفات ترک زینت در ایام عده وفات ترک زینت در ایام عده وفات ترک زینت در ایام عده وفات ترک زینت در ایام عده وفات ترک زینت در ایام عده وفات ترک زینت در ایام عده وفاتترک زینت در ایام عده وفاتترک زینت در ایام عده وفات ترک زینت در ایام عده وفات

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.