وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

کدام تفسیر قرآن برای خرید و مطالعه مناسب است

از تفسيرهاى قرآنى كه در دست مى باشد مانند تفسير الميزان نمونه تسنيم و … چه اطلاعاتى داريد؟

0

کدام تفسیر قرآن برای خرید و مطالعه مناسب است

از تفسيرهاى قرآنى كه در دست مى باشد مانند تفسير الميزان نمونه تسنيم و … چه اطلاعاتى داريد؟ بنده جوانى هستم كه دوست دارم از تفاسير قرآنى بهره مند بشوم اما به علت قيمت زياد اين كتاب ها از خريدن آنها منصرف مى شوم. از تفاسير موضوعى مانند تفسير موضوعى آيت الله سبحانى هم اگر اطلاعاتى داريد و مفيد است به من بگوييد. و به اين سؤال بنده پاسخ بدهيد كه راه دستيابى به فهم و عمق قرآن غير از تفاسير چيست؟

مى‏توان گفت بهترين تفاسير شيعى عبارتند از: 1 بهترين و جامع‏ترين تفسير از نظر علمى، فلسفى، كلامى و قرآن به قرآن «تفسير الميزان» اثر علامه سيد محمد حسين طباطبايى است. پس از آن تفسير «تسنيم» تأليف آيت ‏الله جوادى آملى قرار دارد كه همان شيوه را به پيش گرفته و مشرب عرفانى از ويژگى‏هاى آن است.

2 بهترين تفسير فارسى، اجتماعى و عصرى «تفسير نمونه»، اثر آيه‏ الله مكارم شيرازى و جمعى از محققان است. در مورد تفسير آقاى جعفر سبحانى اطلاع دقيق نداريم ولى عموما كتابهاى آقاى سبحانى دقيق وعلمى است. ضمنا نرم افزار كتب تفسير نيز از سوى مركز تحقيقات كامپيوترى نور عرضه شده است اين نرم افزار شامل تفسير نمونه، الميزان وديگر كتابهاى تفسيرى مى باشد.

براى فهم قرآن به عنوان منبع اساسى معرفت دينى، ما نيازمنديم كه ابزارهاى خاص آن را پيدا كنيم و حدود استفاده از هر يك از آنها و ميزان تأثير و اعتبار از آنها را بدانيم. مهمترين ابزارها براى فهم قرآن عبارتند:

. 1 ادبيات و قواعد زبان‏شناسى: براى درك سخن هر گوينده و نقطه آغاز تفاهم، به آگاهى از قواعد اوليه مربوط به زبان و لغت اوست. لذا داشتن اطلاعات كافى و عميق از ادبيات اين زبان از ضروريات است. در ادبيات نيز فهم معناشناسى واژه‏ها، آشنائى به علم صرف و علم اشتقاق، علم نحو كه جايگاه تركيبى كلمات را در ساختار جملات مشخص مى‏سازد و اطلاع از علم معانى و بيان و بديع كه در زيباسازى كلام قواعد مهمّى است، لازم مى‏باشد.

. 2 آشنا بودن به مضمون و سياق خود قرآن، چرا كه قرآن قراينى دارد كه بعضى پيوسته و بعضى ناپيوسته است و براى فهم مقصود هرگوينده مناسب‏ترين شيوه آن است كه سخنان گوناگون خود او را در كنار هم و مرتبط با هم بنگريم و اين شيوه در ارزيابى و نتيجه ‏گيرى مفيد است..

3 سنت معصوم (ع): از جمله شئون پيامبر (ص) و ائمه (ع) تبيين مقاصد كتاب الهى مى‏باشد.

«وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ اَلذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ‏(1) علامه طباطبايى مى‏نويسد: آيه مباركه دليل به حجّيت سخن پيامبر اكرم در شرح آيات قرآن كريم است،(2). سنّت و سخن معصوم (ع) در تفسير و تبيين قرآن و تعليم شيوه تفسير به مردم و تبيين تأويل و تعليم راهيابى به بطون قرآن نقش اساسى دارد.

. 4 عقل و تفكر خلاق، مفسّر و كسى كه مى‏خواهد از قرآن استفاده كند بايد عقل فعّال و تفكّر، خلاق داشته باشد تا بتواند از اين ابزار بطور صحيح و دقيق استفاده نمايد. بايد توجه داشت كه دين مجموعه عقاد و آموزه‏ هايى را ارائه داده كه اين مجموعه بايستى با هم سازگار باشد لذا در برداشت از قرآن بايد هر مفهوم قرآنى در مجموعه‏ ى آموزه‏هاى دينى كه از منابع اصلى به دست آمده ديد. فهم عميق معانى قرآن نياز به تلاش علمى بسيار دارد لذا مفسرينى موفق بوده ‏اند كه كوله ‏بارى از سابقه علمى و تحقيقى بر دوش آنها بوده است. براى آگاهى بيشتر در اين زمينه به كتب علوم قرآنى مراجعه شود. مانند:. 1 شناخت قرآن، كمال دزفولى. 2 روش برداشت از قرآن، محمدحسين بهشتى.. 3 علوم قرآنى، محمدباقر سعيدى روشن.

(1) (سوره نحل/ 44).
000 (2) (الميزان، ج 12، ص 261)

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.