وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

معنای ترتیل قرآن

0

معنای ترتیل قرآن

حضرت آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : ترتیل قرآن به چه معنى است؟

پاسخ اجمالی:

واژه «ترتیل» از ماده «رَتَل» به معنى «منظم بودن و مرتب بودن» است؛ بنابراین، آیه «وَ رَتَّلْناهُ تَرْتِیْلاً» اشاره به این واقعیت دارد که: آیات قرآن گرچه تدریجاً نازل شده است، اما روى نظم و حساب و برنامه بوده است. اما درباره تلاوت قرآن که دستور داده شده با ترتیل خوانده شود، منظور اینست که کلمات آن را درست و کامل و با صدای زیبا ادا کرده و در آیات آن تدبّر کنیم و عبرت بگیریم.

پاسخ تفصیلی:

واژه «ترتیل» از ماده «رَتَل» (بر وزن قمر)، به معنى «منظم بودن و مرتب بودن» است، لذا کسى که دندان هایش خوب و منظم و مرتب باشد، عرب به او «رتل الاسنان» مى گوید، روى این جهت، ترتیلبه معنى پى در پى آوردن سخنان یا آیات روى نظام و حساب، گفته شده.
بنابراین، جمله «وَ رَتَّلْناهُ تَرْتِیْلاً»(1) اشاره به این واقعیت است که: آیات قرآنگرچه تدریجاً و در مدت 23 سال نازل شده است، اما این نزول تدریجى، روى نظم و حساب و برنامه اى بوده، به گونه اى که در افکار، رسوخ کند، و دل ها را مجذوب خود سازد.
در تفسیرکلمه «ترتیل» روایات جالبى نقل شده که به بعضى از آنها ذیلاً اشاره مى کنیم:
در تفسیر«مجمع البیان» از پیامبر(صلى الله علیه وآله) چنین نقل شده: به «ابن عباس» فرمود: «اِذا قَرَاْتَ الْقُرْآنَ فَرَتِّلْهُ تَرْتِیْلاً»؛ (هنگامى که قرآنرا خواندى آن را با ترتیلبخوان).
«ابن عباس» مى گوید پرسیدم: ترتیلچیست؟
پیامبر(صلى اللهعلیه وآله) فرمود:
«بَیِّنْهُ تَبْیِیناً، وَ لا تَنْثُرْهُ نَثْرَ الدَّقَلِ (الرَّمْل) وَ لا تَهُذَّهُ هَذَّ الشِّعْرِ، قِفُوا عِنْدَ عَجائِبِهِ، حَرِّکُوا بِهِ الْقُلُوبَ، وَ لا یَکُونَنَّ هَمُّ اَحَدِکُمْ آخِرَ السُّورَهِ»؛ (حروف و کلمات آن را کاملاً روشن ادا کن، نه همچون خرماى خشکیده [یا ذرات شن] آن را پراکنده کن، و نه همچون شعر آن را با سرعت پشت سر هم بخوان، به هنگام برخورد با عجائب قرآنتوقف کنید، و بیندیشید و دل ها را با آن تکان دهید، و هرگز نباید همت شما این باشد که: به سرعت سورهرا به پایان رسانید) بلکه مهم اندیشه و تدبر و بهره گیرى از قرآناست.(2)
نظیر همین معنى در «اصول کافى» از امیر مومنان على(علیه السلام) نقل شده است.(3)
از امام صادق(علیه السلام) نیز چنین نقل شده: «التَّرْتِیْلُ اَنْ تَتَمَکَّثَ بِهِ وَ تَحْسُنَ بِهِ صَوْتَکَ، وَ اِذا مَرَرْتَ بِآیَه فِیْها ذِکْرُ النّارِ فَتَعَوَّذُ بِاللّهِ مِنَ النّارِ وَ اِذا مَرَرْتَ بِآیَه فِیْها ذرکْرُ الْجَنَّهِ فَاسْئَلِ اللّهَ الجَنَّهَ»؛ (ترتیل آن است که آیات را با تانّى و با صداى زیبا بخوانى و هنگامى که به آیهاى برخورد مى کنى که در آن سخن از آتش دوزخ است، به خداپناه بر، و هنگامى که به آیه اى مى رسى که در آن بیان بهشتاست از خدا بهشترا بطلب). خود را به اوصاف بهشتیان متصف کن و از صفات دوزخیان بپرهیز.(4).
پی نوشت:
(1). سوره فرقان، آیه 32.
(2). «مجمع البیان»، جلد 7، صفحه 170، ذیل آیه مورد بحث.
(3). «اصول کافى»، جلد 2، صفحه 449، باب ترتیل القرآن بالصوت الحسن.
(4). مجمع البحرین ج 5 ص 379.
منبع: هدانا، گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ بیست و پنجم، ج 15، ص 100.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.