وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

متوجه رابطه همسرم با دیگری شده ام چه کنم؟

0

متوجه رابطه همسرم با دیگری شده ام چه کنم؟

خانمی هستم که ده سال از ازدواجم می گذرد و یک فرزند دارم. شوهرم اهل هیچ کار بدی نیست و مردی سالم است. من خیلی خانه داری بلد نیستم و فکر می کنم از شوهرداری هم زیاد نمی دانم. ماه گذشته در تلفن همراه شوهرم متوجه مکالمه خصوصی اش با یک دختر شدم. وقتی این موضوع را با او مطرح کردم، ابتدا انکار کرد؛ اما من بالاخره به او ثابت کردم که درست گفته ام. لطفا راهنمایی ام کنید که چه کار کنم.

پاسخ:

مسئله شک و روابط خارج از چارچوبِ زناشویی به این سادگی نیست که بتوان با چند جمله آن را حلّ کرد.
طبق تعریف، هر رابطه دوستانه عاطفی خارج از ازدواج، رابطه فرازناشویی تَلقّی می شود. برخی افراد، صحبت کردنِ تنها یا چت کردن با یک فرد دیگر را مصداق خیانت نمی‌دانند و فقط خیانت را وجود روابط جنسی با فرد ثالث تعریف می کنند. اما حتی وجود یک رابطه مجازی هم می تواند به سلامت رابطه زناشویی لطمه وارد کند.

دلایلِ اصلیِ روابطِ تلگرامی در مردان به صورت مختصر عبارتند از:

– از بین رفتن عشق و علاقه
– عدم جذابیت همسر
– شوهر، رابطه تلگرامی با زن دیگر را بی خطر می شمرد

 

– اخلاق و رفتار غیر قابل تحمل زن:

رفتارهای زشـت، نــق زدنــهـای دائـمی، دعواهای فراوان دسـتور العمـل مناسبی برای ایجاد سردرد است و در تصـور برخـی مـردان ( البته به غلط )، رابطه خارج از زندگیِ زناشویی بهترین راه فرار از جهنمِ خانه است.

– عدم رغبتِ زن به داشتن روابط جنسی با شوهر خود:

برخی از زنان در روابط زناشویی با شوهر خود ممكن است تمایل به این روابط را از دست داده و یا كمتر به این موضوع اهمـیت دهـنـد كه ایـن امـر مـمـكن اسـت باعـث فشارهای روانی و جسمانی به مرد شده و منجر به كج روی او گردد.

معمولا بعد از گذشت چند سال از ازدواج، رابطه زناشویی دچار رُکود و روزمرّگی می شود. نبود هیجان و تازگی یکی از عوامل ایجاد روابط فرازناشویی توسط زوجین است. بعضی از افراد برای اینکه هیجانِ از دست رفته را دوباره تجربه کنند، به سمتِ رابطه جدید کشیده می شوند.

از سوی دیگر، پس از بچه دار شدن خیلی از خانم ها فقط نقش مادری را به عهده می گیرند. به این معنا که دیگر نقش همسر و شریک زندگی را برای شوهر خود ایفا نمی کنند. هیچ مردی برای داشتن مادر ازدواج نکرده است.

اما باید بدانید که رابطه تلگرامیِ شوهر پایان زندگی مشترک نیست. این مساله نیز مانند هر مشکلی در زندگی زوج‌ها دارای راه‌حل‌هایی است. چند توصیه به عنوان راه‌حل‌هایی برای این مشکل وجود دارد که به طور خلاصه به آن‌ها ‌ اشاره‌ می‌کنم:

– رابطه همسران مثل هر چیز زنده و پویایی، باید مرتّباً بازنگری و رسیدگی شود. به رابطه‌تان مثل یک «گل» نگاه کنید و سعی نمایید شرایط حفظ آن را مثل همان روز اول رعایت کنید. چون می‌دانید که یک گل تا چه حد حسّاس و آسیب‌پذیر است و اگر شرایط مختلفی مانند میزان نور، آب، درجه حرارت و… تغییر کند؛ ممکن است به سرعت پژمرده و خشک شود. هر زنی می‌داند که در ابتدای آشنایی با همسرش چه خصوصیاتی در وجودش باعث علاقه شوهرش به او شده است، پس باید بکوشید این خصوصیات را حفظ و تقویت کنید.

– اینکه رابطه تلگرامی شوهرتان باعث ناراحتی شما شده، طبیعی است. اما برای انتقام‌گیری، نیازهای شوهرتان را هدف قرار ندهید. مثلا همانطور که یک انسان در زمان قهر به آب و غذا نیاز دارد، به روابط جنسی هم نیاز دارد. پس نپختن شام یا قطع روابط زناشویی را وسیله انتقام قرار ندهید.

– روش‌های صحیحِ تشویق، تشکرکردن، انتقاد و پیشنهاد صحیح را یادبگیرید و آن‌ها را تمرین کنید.
– از رفتار انتقاد کنید نه از شخصیت همسرتان
شخصیت هر فردی تقریبا ثابت و پایدار است. اما رفتار فرد، موقتی و قابل تغییر می باشد. به جای استفاده از جملاتی که شخصیت همسر را هدف قرار می دهد، هنگام انتقاد از رفتار قابل مشاهده همسرتان انتقاد کنید تا حساسیت زیادی ایجاد نکند.
مثال انتقاد از شخصیت همسر: بی احساسی هستی، خودخواه هستی، تنبل هستی
هنگام انتقاد از رفتار همسر بهتر است از قالب زیر استفاده کنید تا موثرتر باشد:
« وقتی که در موقعیتِ x ، عملِ y را انجام دادی، احساسِ z به من دست داد. میشه کار … را انجام دهی؟(خواسته)».
مثال: وقتی توی خونه (x) می بینم که فقط به تلگرام توجه می کنی و با من کم صحبت می کنی (y) ناراحت میشم (z). میشه از این بیشتر به من توجه کنی؟(خواسته).

– خط قرمزها را حتی در بحث‌ها و مشاجره‌ها رعایت کنید. مثلا گاهی فرد برای عصبی کردنِ همسرش در دعوا حرف‌هایی را می‌زند که هیچگاه حاضر به انجامش نیست؛ اما با بازگوییِ آن‌ها قُبح و زشتیِ مساله برای هر دو نفر ریخته می‌شود.
– در روابط خود تنوّع ایجاد کنید و اجازه ندهید همه چیز گَردِ روزمرّگی به خود بگیرد. مخصوصا در روابط جنسی خود، از نوع لباس گرفته تا پوزیشن‌های جنسی به دنبال تنوّع باشید. می توانید با افزایش هیجان و طراوت دادن به رابطه خود، عملا همسر خود را بیشتر به گذراندنِ وقت با خود تشویق کنید.
– مبنا را بر اعتماد متقابل به یکدیگر قرار دهید نه بر بی‌اعتمادی. هر شکّی را بدونِ دلیلِ محکم، تبدیل به یقین نکنید(موبایل همسرتان را چک نکنید(.

– نظر شوهرتان را در خصوص زنان دیگر با واکنش تند پاسخ ندهید. بلکه از منظور اصلی او به نفع تقویت رابطه خودتان استفاده کنید.
– عبارت‌های «دوستت دارم» و «از تو ممنونم» را هیچ وقت فراموش نکنید و آن‌ها را در ارتباط با همسرتان دائماً به کار ببرید.
– همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید.

تجربه نشان داده در صورتی که خانم سیاست داشته باشد و صبر و حوصله به خرج دهد، شوهر پس از مدّتی دست از این روابط برمی دارد. امّا خانم هایی که عصبانی می شوند و کنترلی بر خشم خود ندارند، شوهرشان را هر روز بیشتر از دیروز از خود متنفّر می کنند و ممکن است کار را به جایی بکشانند که شوهر طلاق و جدایی را بر ادامه زندگی ترجیح دهد. بر اساس آمارها نود درصد زنانِ مطلقه، یک سال پس از طلاق، پشیمان می شوند و مایل هستند که به زندگیِ مشترک برگردند؛ ولی بازگشت برای اکثرِ آنها امکان پذیر نمی باشد. پس صبر و حوصله داشته باشید و حتما از مشاوره روانشناسان و مشاوران خبره و متعهّد استفاده کنید.

جواب سیتی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.