وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

لباس کوچک نمازگزار و وسایل همراه نجس

لباس کوچک نمازگزار و وسایل همراه نجس

رساله توضيح المسائل نماز

مسأله ۸۶۱ اگر لباسهای کوچک نماز گزار نجس باشد]

مسأله ۸۶۱ اگر لباسهای کوچک نماز گزار مثل عرقچین و جوراب (۱) که نمی شود با آنها عورت را پوشانید نجس باشد (۲)، چنانچه از مردار و حیوان حرام گوشت درست نشده باشد (۳) نماز با آنها صحیح است (۴) و نیز اگر با انگشتری (۵) نجس نماز بخواند اشکال ندارد.

(۱) (فاضل:) و دستکش..

(۲) (مکارم:) نماز با آنها صحیح است و هم چنین انگشتر و عینک که نجس شده است.

(۳) (سیستانی:) چنانچه از مردار نجس یا از حیوان نجس العین مانند سگ درست نشده باشد..

(بهجت:) چنانچه از مردار و حیوان نجس العین درست نشده باشد..

(۴) (بهجت:) و بنا بر احتیاط باید از سایر حیوانات حرام گوشت نیز درست نشده باشد و یا با رطوبت با آنها ملاقات نکرده باشد..

(سیستانی:) و اگر از مردار نجس یا حیوان نجس درست شده باشد بنا بر احتیاط واجب نماز خواندن با آنها باطل است..

(۵) (فاضل، زنجانی:) یا عینک..

مسأله ۸۶۲ چیز نجسی که با آن می شود عورت را پوشاند]

مسأله ۸۶۲ احتیاط (۱) آن است که چیز نجسی که با آن می شود عورت را پوشاند همراه نمازگزار نباشد (۲)، ولی کسی که این مسأله را نمی دانسته و مثلًا مدتی با این طور نماز خوانده، لازم نیست آن نمازها را قضا کند.

(۱) (اراکی، فاضل:) احتیاط واجب..

(۲) (فاضل:) امّا همراه بودن چیز نجسی که نمی شود عورت را با آن پوشاند مانند دستمال کوچک و کلید و چاقو و پول نجس مانعی ندارد.

(گلپایگانی، صافی:) مسأله احتیاط مستحب آن است که چیز نجس که ساتر عورت نباشد مانند دستمال و کلید و چاقوی نجس همراه نمازگزار نباشد.

(خوئی، تبریزی:) مسأله چیز نجس مانند دستمال و کلید و چاقوی نجس جایز است همراه نمازگزار باشد و بعید نیست که مطلق لباس نجس که همراه اوست ضرری به نماز نرساند.

(بهجت:) و اگر لباسی که ساتر عورت نیست، همراه او باشد ولی آن را نپوشیده و نجس است نماز با آن اشکال ندارد و اگر ساتر عورت باشد، أحوط اجتناب است.

(سیستانی:) و هم چنین لباس نجس که همراه اوست ضرری به نماز نمی رساند.

(زنجانی:) ولی احتیاط مستحب در اجتناب از تمام این امور می باشد، خصوصاً اگر از مردار باشد بلی اگر طوری باشد که بگویند در لباس ِ نجس نماز خوانده است مثلًا لباس نجس را به کمر خود ببندد نماز باطل می شود.

(نوری:) بعید نیست مطلق لباس نجس حتی مثل پیراهن هم اگر همراه او باشد، مثلًا در جیب او باشد و آن را نپوشیده باشد، ضرری به نماز نرساند.

(مکارم:) مسأله هر گاه دستمال یا لباس نجسی که می توان با آن عورت را پوشانید در جیب نمازگزار باشد، نماز او صحیح است و هم چنین سایر اشیاءِ نجس، ولی احتیاط مستحب ّ اجتناب از آن است.

توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و محشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.


مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

 اگر نمازگزار دستمال و امثال آن را که با خون نجس شده اند…

س ۴۳۵: اگر نمازگزار دستمال و امثال آن را که با خون نجس شده اند، حمل کند و یا در جیب خود بگذارد، آیا نماز او باطل است؟

ج: اگر دستمال به قدری کوچک باشد که نتوان عورت را با آن پوشاند، همراه بودن آن در نماز اشکال ندارد.

۴۴۰: آیا حکم صحیح بودن نماز در متنجسی که کافی برای پوشش عورت محسوب نمی شود، اختصاص به صورت نسیان و جهل نمازگزار به حکم یا موضوع داردو یا شامل شبهه حکمیه و موضوعیه هم می شود؟

ج: اختصاص به دو صورت جهل و نسیان ندارد، بلکه نماز با متنجسی که کافی برای پوشش عورت نیست، حتی در صورت علم هم صحیح است.

اجوبه الاستفتائات.

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: لباس کوچک نمازگزار و وسایل همراه نجس لباس کوچک نمازگزار و وسایل همراه نجس لباس کوچک نمازگزار و وسایل همراه نجس لباس کوچک نمازگزار و وسایل همراه نجس لباس کوچک نمازگزار و وسایل همراه نجس لباس کوچک نمازگزار و وسایل همراه نجس لباس کوچک نمازگزار و وسایل همراه نجس لباس کوچک نمازگزار و وسایل همراه نجسلباس کوچک نمازگزار و وسایل همراه نجس

🔗 لینک کوتاه

نظر شما درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.