وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

عبيدالله بن زياد کیست

0

عبيدالله بن زياد کیست

سؤال:عبيدالله بن زياد كه بود؟

جواب:

عبيدالله بن زياد به سال 28 قمري از مادرش (مرجانه) كه كنيزي زناكار و مجوسي بود، متولد شد حضرت زينب(س) اشاره به نسبت ناپاك وي كرد و او را (يابن مرجانه) خطاب نمود. امام حسين(ع) هم در كربلا به عبيدالله بن زياد فرمود: زنازاده پسر زنازاده.

او از خدمتگزاران مشهور بني اميه و در سال 54 هجري از طرف معاويه به حكومت خراسان منصوب شد و چند ناحيه از ماوراءالنهر را فتح كرد. او به سال 56 از آن جا معزول به حكمراني بصره نصب شد و پس از مرگ معاويه در سال شصت، با حفظ سمت، والي كوفه شد و در سال 61 فرمان قتل امام حسين(ع) را به عمر سعد صادر كرد. او پس از مرگ يزيد در بصره و كوفه ادعاي خلافت كرد، ولي موفق نشد و پنهاني به شام فرار كرد. وي به سال 65 از طرف مروان بن حكم به جنگ سليمان بن صرد خزاعي آمد و در عين الورده با او درگير شد و بيشتر سپاهيان سليمان را كشت و در سال 67 از طرف عبدالملك مروان با هشتاد هزار نفر به موصل آمد و با سپاه مختار بن ابي عبيده ثقفي جنگيد. و در اين جنگ به دست ابراهيم بن مالك اشتر كشته شد و سرش را نزد مختار بردند، مختار سر را نزد محمد حنفيه و امام سجاد(ع) فرستاد.(1)

پي نوشتها:
1 – فرهنگ معين، ماده عبيدالله بن زياد؛ مصطفي حسيني دشتي، معارف و معاريف، ج7، ص 268، ماده عبيدالله بن زياد؛ جواد محدثي، فرهنگ عاشورا، ص 305؛ مرتضي مطهري، حماسه حسيني، ج2، ص 2

 

ثارالله./.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.