وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

راضی کردن پدر برای قبول کردن خواستگار

4

راضی کردن پدر برای قبول کردن خواستگار

پرسش 50. چند تا خواستگار داشتم که به نظر موقعیت خوبی داشتند ولی پدر و مادرم بدون هیچ علتی آنها را رد کردند. حالا هم پسرخاله ام از من خواستگاری کرده است. انصافاً هم درسش را می‌‌خواند هم پسر خوب و مؤمنی است. ولی پدرم رضایت نمی‌‌دهد. لطفاً راهنماییم کنید چه طور به پدر و مادرم بگویم که قصد ازدواج دارم؟

جوانان برای شروع یک زندگی موفق و پایدار نیاز به رضایت والدین دارند که پشتوانه روحی و عاطفی مستمر برایشان فراهم شود. در یک توصیه کلی برای تحصیل رضایت والدین از چند راه کار می‌‌توانید استفاده کنید:

– صحبت همراه با احترام و محبت با والدین بدون سماجت؛

– استفاده از همکاری و میانجی‌گری خیر اندیشان و خویشاوندان نزدیک و صاحب نفوذ بر روی آنان؛

– اصرار آمیخته به محبت و فرمان برداری و دعا به درگاه خداوند؛

– گاهی اوقات صبر و تحمل و گذر زمان، خود به عنوان یک عامل مؤثر، می‌‌تواند شما را در رسیدن به هدفتان یاری دهد. پس صبر و تحمل داشته باشید و عجولانه عمل نکنید، بلکه اجازه بدهید مدتی بگذرد.[91]

اما اگر به طور اختصاصی بخواهیم به سؤال شما بپردازیم به نکات زیر توجه کنید:

گفتید پدرتان بدون دلیل خواستگاران را رد می‌ ‌کنند. معمولاً بزرگ‌ترها کاری را بدون دلیل انجام نمی‌‌دهند، آن‌ هم موضوع سرنوشت فرزندشان، پس شما باید با آنها صحبت کنید و دلیل کارشان را بپرسید. اگر از پدر خجالت می‌‌کشید با مادر مطرح کنید. با این روش به خیلی موضوعات که آنها توجه کرده اند و شما متوجه نبودید پی می‌‌برید.

اگر پسر خاله‌تان را مناسب ازدواج می‌‌دانید واقعاً شجاعانه و محترمانه اول با مادر صحبت کنید و در صورت مناسب بودن شرایط با پدرتان صحبت کنید. در صورتی که روابط تان با آنها صمیمی نیست با یکی از افراد خانواده‌تان که می‌‌تواند با آنها صحبت کند موضوع را مطرح کنید.

همچنین بزرگترهای فامیل که پدرتان از آنها حرف‌شنوی دارد می‌‌توانند به شما کمک کنند. چون خواستگارتان فامیل است پس نزدیکانی که در این ارتباط هستند می‌ توانند کمک باشند. اما همان طور که گفتم بهترین راه این است که رابطه خود را با آنها بهتر کنید و خود به طور مستقیم با مادرتان صحبت کنید تا ایشان با درایت و مهارت خود بتوانند مشکل را حل کنند. شاید مشکلات و مسائلی پشت پرده است که به واسطه کم‌تجربگی به فکر شما نمی‌‌رسد.

در ضمن صحبت کردن و دلیل پرسیدن به آنها نشان می‌‌دهد که این موضوع برای شما مهم است و قصد ازدواج دارید و در حین صحبت می‌ توانید با بیان خوبی های خواستگارتان، نظر مثبت خود را برای آمادگی ازدواج بیان کنید.

در انتها به خدا توکل کنید و از او کمک بخواهید تا آنچه صلاح شما است پیش آید.

[91]. ر.ک: پرسش ها و پاسخ های دانشجویی، دفتر 25، روابط دختر و پسر، محمدرضا احمدی.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ دختران و نیازهای پیشرو .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1. Rrrrr می گوید

    سلام من ۳۰ سالمه ۹ساله باپسری درارتباطم که افغان هستن یکساله میاد خاستگاریم پدرم بخاطر ملیتش ردش میکنه هرچیم میگم من مشکلی ندارم چرا فقط به ملیتش توجه میکنی فایده نداره میشه کمکم کنید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      به نظرم برای بررسی بیشتر و راهنمایی لازم وقت مشاوره از سایت بگیرید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. فاطمه می گوید

    سلام من با پسری در ارتباط بودم که اومد خواستگاری و با مخالفت خیلییی شدید پدر و مادرم روبرو شد پدر و مادرم بعد از اون ماجرا و بحث هایی که بینمون شد برای اینکه من بی خیال اون پسر بشم منو رسما توی خونه حبس کردن وحتی تلفنم رو هم گرفتن و برای اینکه من بی خیال اون فرد بشم هر خواستگاری جلو میاد موافقت میکنن و این کارشون فقط از روی لجبازی با منه هر خواستگاری که میاد و من رد می کنم تا مدت ها توی خونه دعوا داریم که چرا گفتی نه حتی دلایل منطقی که میارم هم قبول نمیکنن مثلا میگم اختلاف سنی زیاده اصلا منطقی نیست براشون وبه خاطر اینکه من پسری که 12 سال ازم بزرگتره رو رد کردم تا مدت ها دعوا داشتیم واقعا نمیدونم چیکار کنم از طرفی اون پسر هم دوباره برای خواستگاری اقدام کرد و حتی پدرم نذاشت که با خانوادش بیان واقعا نمیدونم چجوری باید باهاشون صحبت کنم و قانعشون کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      حتما پدر و مادر باید به خواست شما احترام بگذارند. در فایل ببینید چه کسی با پدر صمیمی تر هست مثل عمو، با او صحبت کنید که با پدر صحبت کنند و راضی بکنند.
      حتما مشاوره داشته باشید.
      وفقکم الله لکل الخیر