وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

دلایل خیانت زن به شوهر و راه برخورد با آن

عشق، صداقت و خوش‏بيني معيارهاي لازم براي داشتن يك زندگي سالم هستند كه در زير سايه گناه و شك نابود مي‌شوند. خداوند مهربان انسان را آفريد و به او قدرت انديشيدن و درست تصميم گرفتن را عطا فرمود تا در زندگي به مدد عقل و درايت خويش، راه درست را بپيمايد

0

دلایل خیانت زن به شوهر و راه برخورد با آن

فهرست این نوشتار:

خیانت همسر

من يكماه پيش متوجه خيانت زنم شدم. اون با پسري مجرد تماس داشت. بعد از اون بقرآن قسم خورد كه من فقط بهش اس ام اس مي دادم. به هر حال من بخاطر دختر ۶ سالم اونو بخشيدم. نمي دونم كار خوبي كردم يا نه ؟ بنظر شما از نظر شرعي باید طلاق مي دادم يا نه؟ آيا من بي غيرتم؟

دوست گرامي؛ هرچند مواردي كه مطرح نموديد، ما را ناراحت كرد و با تمام اميد از خدا خواستيم كه مشابه اين ماجرا ديگر براي شما و هيچ فرد ديگري اتفاق نيفتيد اما برخورد عاقلانه و مؤمنانه شما با همسر خطاكارتان، نشان از قلبي پاك و ذهني منطقي دارد. ترديد نكنيد كه درست‌ترين رفتار را انجام دادید (بخشش و ادامه زندگی با همسر) و براي همسر و فرزندتان زندگي دوباره‌اي را مهيا كرده‌ايد.

شما هرگز بي‌غيرت نيستيد. غيرت، اصرار بر حفظ حق است. شما از حق خويش گذشتيد و مهربانانه همسرتان را بخشيديد تا زندگي رواني همسر و فرزندتان را به خطر نيندازيد. اين به معناي نجات روح دو انسان است كه به فرموده قرآن اگر كسي را نجات داديد گويا تمام انسان‌ها را نجات بخشيديد. ترديد نكنيد كه خداوند جبار است و در دو دنيا، رفتار درست شما را جبران خواهد نمود. نكته مهمي كه بايد به آن توجه نمود اين است كه راهكار حل اين موضوع را نمي توان صرفا در لابلاي سطرهاي مشاوره مكتوب، جستجو نمود و اگر واقعا فردي در اين زمينه به مشكل برخورد نموده است حتما بايد از خدمات حضوري مشاوره استفاده نمايد زيرا شرايط و ويژگي هاي هر فردي متفاوت است و بررسي يك مسأله، اشراف به ابعاد مختلف آن را مي‌طلبد.
عشق، صداقت و خوش‏بيني معيارهاي لازم براي داشتن يك زندگي سالم هستند كه در زير سايه گناه و شك نابود مي‌شوند. خداوند مهربان انسان را آفريد و به او قدرت انديشيدن و درست تصميم گرفتن را عطا فرمود تا در زندگي به مدد عقل و درايت خويش، راه درست را بپيمايد اما وقتي زير هجوم افكار منفي، قدرت تصميم‌گيري‌تان از بين مي‌رود؛ قلبتان پر از افكار شيطاني مي‌شود و ايمان در دلتان مي‌ميرد و زندگي را مي‌بازيد.
در تمامي جوامع مدني به محض اين‌كه زن و شوهر با خطبه عقد يا بنابر رسوم و فرهنگ خودشان با هم ازدواج مي‌كنند و رابطه زن و شوهري ميان آنها پيش مي‌آيد و زندگي مشترك خود را آغاز مي‌كنند، ميان آنها حريم و رابطه‌اي ايجاد مي‌شود كه در تمام جوامع بشري به رسميت شناخته مي‌شود و مردم آن جوامع براي آن قداست و حرمت قائل هستند. به همين دليل وارد شدن شخص يا اشخاص ديگر به اين حريم قبيح و زشت تلقي شده و با آن بشدت برخورد مي‌شود. در بعد تاريخي حتي در قديمي‌ترين قوانين بشري مثل قانون حمورابي براي كساني كه مرتكب جرائم خانوادگي شوند مجازات سختي پيش‌بيني كرده بودند. مثلا زني كه به شوهرش خيانت مي‌كرد يا مردي كه به زنش خيانت مي‌كرد به مجازات حبس، تبعيد و شلاق محكوم مي‌شد كه اين موارد بسته به نوع جرم و كيفيت آن تقسيم‌بندي‌هاي خاص خود را داشت و اين مجازات در مواردي منجر به صدور حكم مرگ مجرم مي‌شد. در شرع مقدس اسلام و تمام مذاهب آسماني هم خيانت عملي حرام تلقي شده و ارتكاب آن از سوي هر فردي با كيفر همراه است. در شرع مقدس اسلام اين جرم در 2 قسمت زنا و رابطه نامشروع تعريف شده است. يك قسمت از اين مجازات مشمول حد است كه از سوي خدا تعيين و در دين اسلام هم مشخص شده است و يك قسمت از اين مجازات هم موجب تعزير مي‌شود. تعزير هم مجازاتي است كه تعيين آن به اختيار حاكم است و تفاوت آن با مجازات در اين است كه حد را خدا از طريق پيامبر خود براي ما مشخص كرده است و در آن هم جرم و هم مجازات مشخص است.
در ادامه بحث، نيازهايي كه فرد را به اينگونه روابط مي‌كشاند، دلايل و نحوه برخورد با آن را بررسي مي‌كنيم.

*** نيازها

نياز عبارت‌ است‌ ازنيرويي‌ كه‌ از ذهنيات‌ و ادراك‌ آدمي‌ سرچشمه‌ مي‌گيرد و انديشه‌ و عمل‌ را چنان‌ تنظيم‌ مي‌كند كه‌ فرد به‌ انجام‌ رفتاري‌مي‌پردازد تا وضع‌ موجود را در جهتي‌ معين‌ تغيير دهد و حالت‌ نارضايتي‌ را به‌ رضايت‌ و ارضا تبديل‌ كند. از جمله دلايل اصلي ازدواج، تأمين نيازهاي عاطفي، جنسي و معنوي طرفين است. حال اگر اين نيازها در زندگي زناشويي ارضا نگردد (يا احساس عدم ارضا رخ دهد) و فرد از ظرفيت كافي معنوي و رواني برخوردار نباشد، راه به بيراهه خواهد پيمود و در چارچوب خارج از خانواده بدنبال تأمين آنها برخواهد آمد. عمده نيازهايي كه فرد در يك رابطه (جنسي يا عاطفي) نامشروع و پنهاني سعي در تامين آنها دارد به قرار زير مي‌باشد :
– مورد نياز بودن
– رفاقت
– درك شدن
– از سوي فردي دوست داشته شدن
– يك ريسك لذت بخش و مفرح
– احساس آزادي
– استقلال
– سرگرمي
– برآورده ساختن نيازهاي جنسي
– تقويت اعتماد بنفس
– سلطه جويي
– تجربه تازه
– ماجراجويي
– القاء داشتن استحقاق و شايستگي
– رقابت
– شيطنت
– پر كردن خلاء تنهايي
– برتري جويي
– انتقام جويي
– تعلق پذيري
– احساس امنيت
– مورد پذيرش واقع شدن
– هيجان
– لذت جويي
– احساس جواني كردن
– تنوع طلبي
– خود شناسي

*** دلايل خيانت زنان

در زير برخي از دلايل خيانت زنان را مي خوانيد:
1- ضعف اعتقادات مذهبي و پايبند نبودن به سنت‌ها
2- سهل انگاري اخلاقي
3- مقابله به مثل با خيانت شوهر
4- ابراز علاقه بيشتر توسط ديگري
5- تغييرات شديد شخصيتي و رفتاري شوهر
او ديگر مانند گذشته مهربان و با محبت نيست، زود عصبانـي مي شـود، بـه هـر دليل نزاع براه مي اندازد، كمتر صحبت مي كند، بهانه جويي مـي كنـد، ايـراد مي گيـرد، بـه ظاهرش اهميت نمي‌دهد، به همسرش اهميت نمي‌دهد، ديگر از حرفهاي عاشقانه اش خبري نيست و همه چيز به يكباره تغيير كرده است.
6- ديدگاه اشتباه
برخي مردان متاسفانه به همسر خود فقط بعنوان يك «شريك جنسي» نگاه مي كنند و از ارزشهاي ديگر زندگي مطـلـع نيــستـنـد كه ايـن امـر مـوجـب مي‌شود به امـور ديـگر نپرداخته و مسـير اصـلي زنــدگي را منـحرف مـي سازند و درنـتـيجه سـرشكـسـتگي و پوچگرايي را براي همسر خود به ارمغان خواهند آورد كه اين نيز فكر نادرست خيانت را در او براي جبران كمبودهاي زندگيش و بدست آوردن آنچه كه شوهرش ازاو دريغ نموده، تقويت خواهد كرد.
7- عدم توجه و بي اهميتي توسط شوهر
تنها چيزي كه مي توان با اطمينان كامل بيان كرد اين است كه هـمـه زنـان تـشـنـه و عاشق تعريف و تمجيد توسط شوهرشان هستند بخصوص هنگاميكـه تغييري در آنها بوجود آيد. اگر او موهاي بلند و بلوند خود را كوتاه و تيره نمود و توسط شوهرش مورد توجه و تعريف قرار نگرفت بايد انتظار داشت فرد ديگري زحمت اينكار را بكشد!
8- مورد غفلت واقع شدن
او احساس مي كنـد كـسي كه دوسـت داشـت تمام اوقـات خود را با او بـگـذرانـد اكنون بيشتر وقتش را در محل كار و با همكاران و دوستان خود صرف ميكند، احساس تنهايي مي كند چراكه هرگاه همسر خود را مي طلبد با پاسخ منفي مواجه مي شود، بخاطر آنچه كه انجام داده مورد تحسين قرار نميگيرد، احساس كمبود مي‌نمايد چون شوهرش حداقل انتظاراتش را برآورده نمي‌كند.
9- پول و وضعيت اقتصادي
با كمال تاسف برخي از زنان بدليل اينكه شوهر آنها داراي وضعيت مالي خوبي نيست و به مـقدار كافي به آنها پول پرداخت نمي كند فقط و فقط بخاطر پـول (و نه عشق) و برآورده شدن نيازهاي مادي خود سمت ديگري كشيده مي شوند كه اين بسيار جلوه زشت و ناپسند دارد چرا كه با كمي همدلي و تلاش مي توان براحتي به خواسته اي معقول مادي زندگي دست يافت.
10- ارضا نشدن جنسي
مشكل برطرف نـشدن نـياز جنـسي هـم از جمله مواردي است كـه گـاهـي توسل به پديده نكوهيـده خـيانت را در برخي زنان موجب مي شـود. امـروزه با پـيـشـرفـت علـم پزشكي بسياري از مشكلات و كمبودهاي جنسي چه در مردان و چه در زنان براحتي قابل درمان مي‌باشد.
11- ماجرا جويي و حسادت
به نظر مي رسـد پـست تـرين دليـل بـراي انـجام خيـانت حس ماجرا جويي و برانگيخته شدن احساسات بر اثر حسادت نسبت بـه شـوهـران زنـان ديـگر مـيـبـاشـد. ايـن نـوع انگيزه ها معمولا در زناني كه به نوعي داراي مشكلات و كمبودهـاي روانـي در زندگي مي باشند ديده شده و خوشبختانه داراي تعداد بسيار اندك است.
12- عدم همصحبتي و وقت گذاشتن همسرش براي وي، نيازهاي عاطفي خود را از ديد مردش ناديده مي‌انگارد.
13- عدم وجود صميميت در رابطه با همسر
14- اعتياد مرد به الكل، قمار و مواد مخدر يا اعمال خشونت و بددهني
15- عدم درك عواطف و آرزوهاي زن
16- خانه نشين شدن يا منع از شركت در جمع توسط شوهر

*** چگونه برخورد كنيد؟

1- به هيچ‌وجه داد و بيداد راه نيندازيد. به هيچ وجه اين مطلب را با نزديكان خود درميان نگذاريد. حواستان باشد كه براي درست شدن يك رابطه، نبايد رفتار اشتباه را با رفتار اشتباه‌تري جبران كنيد. خونسردي خودتان را حفظ كنيد و منتظر يك فرصت مناسب بمانيد. شما نيازمند كمي زمان هستيد تا مسائل ديگر را نيز زير و رو كنيد. حداقل يك روز به خود فرصت دهيد.
2- بايد قبول كنيد كه احساس خشم، عصبانيت، شك و ترديد، شكه شدن، آشفتگي، ترس، درد و رنج، افسردگي، و پريشاني براي فردي كه شاهد خيانت همسرش بوده كاملا بجا و نرمال است.
3- در كمال آرامش و به صورت غير مستقيم همسرتان را متوجه كارش كنيد. به اين شكل، او خيلي راحت‌تر رفتار خطايش را مي‌پذيرد و آن را اصلاح مي‌كند.
4- با همسر خود در مورد بدعهديش صحبت كنيد. تمام سوال هايي كه به ذهنتان مي‌رسد را بپرسيد. شايد با اين كار به اين نتيجه برسيد كه همسرتان هنگام ارتكاب به اين كار، اصلا فكر نمي كرده كه به شما خيانت مي كند.
5- اگر دو نفر به هم اعتماد كامل داشته باشند، به هيچ‌وجه شك و ترديد در رابطه‌شان جايي ندارد اما اگر به هر دليل لغزشي در رابطه‌شان پيش بيايد و اعتمادشان را به يكديگر از دست بدهند، بايد از يك شخص ثالث براي بهبود روابط‌شان كمك بگيرند. اين شخص ثالث مي‌تواند يك بزرگ‌تر يا يك مشاور خوب باشد. تنها نكته مهم هم اين است كه اين شخص ميانجي، مورد اعتماد هر دو طرف باشد تا آنها به راهكار او اعتماد و عمل كنند تا رفتارشان نسبت به هم اصلاح شود. به خاطر داشته باشيد نبايد هيچ نكته‌اي را از مشاور منتخب‌تان مخفي كنيد. او در صورتي موفق مي‌شود ياري‌تان كند كه همه‌چيز را با ريزه‌كاري‌هايش بداند.
6- انتظار نداشته باشيد كه حس آشفتگي، بي اعتمادي و عصبانيت به مجرد اينكه تصميم مي گيريد همسر خود را ببخشيد و به سرسپردگي خود ادامه دهيد به راحتي از بين برود. از بين رفتن دردورنج وارده از طريق خيانت، نيازمند زمان است.
7- اگر بيش از اندازه عصباني باشيد، بر سر مسائل كوچك داد و بيداد راه بيندازيد، احساس كنيد كه بر روي طناب باريكي در حال راه رفتن هستيد، و زماني كه به ياد بدعهدي همسر خود مي افتيد، عكس العمل هاي شديد فيزيكي از خود نشان دهيد، بي شك دچار استرس بعد از ضربه روحي شده ايد و بايد هر چه سريعتر به پزشك مراجعه كنيد.
8- لازم نيست جزييات مشكل را برای فرزندتان شرح دهيد. تنها چيزي كه او بايد بداند اين است كه حال شما رفته رفته رو به بهبودي خواهد رفت.
9- سعي نكنيد اين بازي، كه چه چيز و يا چه كسي مسبب بروز چنين فاجعه هاي شده است را شروع كنيد. با اين كار صرفا انرژي خود را تلف مي كنيد.
10- بي وفايي يك فرد، ممكن است نشات گرفته از ساير مشكلات در زندگي مشترك باشد. اگر در اين رفتار او سهمي داريد، خود را نيز مسؤول بدانيد و جبران نماييد.
11- نوع خيانت، معمولا فهم و درك آن را راحت تر مي كند.
12- به طور مشابه مي توان گفت كه مرگ نزديكان نيز باعث بروز غم و اندوه مي شود (از عدم پذيرش از سوي فرد شروع مي شود، بعد خشم، عصبانيت، كشمكش، افسردگي و در نهايت به پذيرش ختم مي شود) پس چنين مسائلي بدين معنا نيستند كه زندگي به پايان رسيده است و شما ديگر قادر به ادامه دادن آن نيستيد، چرا كه در اصل شما اين توانايي را در وجود خود داريد و تنها مشكل به كارگيري ان است كه كمي دشوار مي باشد.
13- خانواده خود و همسرتان را در جريان بد عهدي او قرار ندهيد. افراد خانواده مي‌توانند كينه‌ها را براي مدت زمان بيشتري نگه دارند و شرايط را بدتر كنند.
14- هرگاه ذهنتان بدون اختيار مشغول اوهام و افكار بدبينانه در اين مورد شد، مشت خود را محكم روى زمينى بكوبيد با گفتن ذكر لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم از جاى خود بلند شده، تغيير حالت دهيد تا بدينوسيله از آن فكر تكرارى و وسواس رهايى يابيد.
15- از ورودد افكار و مطالب مربوط به خيانت همسرتان به ذهنتان جلوگيري نكنيد چون مقابله، آنها را قوي خواهد كرد. بلكه نسبت به آن‌ها بي‌توجهي كنيد و به آن‌ها اهميت ندهيد. مطمئن باشيد اگر تحمل كنيد پس از چندى شما را رها خواهند كرد.
16- هرگاه افكار مزاحم به سراغ شما آمد، خود را مشغول كار ديگرى نماييد و با ايجاد حواس ‏پرتى از آن افكار مزاحم دورى كنيد.
17- هرگاه اين افكار به سراغتان آمد، وسط افكار به خود بگوييد: «بس است ديگر» و بدين وسيله رشته افكار مزاحم را قطع كرده و به سراغ مطلبى ديگر خواهيد رفت.
18- سعي كنيد هميشه از روحيه‌اي شاد و بانشاط برخوردار باشيد.
19- به خود تلقين كنيد كه من مى ‏توانم اين افكار را رها كنم.
20- به مچ دستتان كش نازكى ببنديد و هر گاه افكار ترديدآميز به ذهنتان آمد و شما را رنج داد كش را بكشيد و رها كنيد. با احساس دردى كه به شما دست مى‏ دهد، از آن افكار خارج خواهيد شد.
دوست عزيز، برايتان آرزوي سلامتي و موفقيت داريم و منتظر مكاتبات بعدي شما هستيم.

منبع: پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.