وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

درمان خودارضایی نوجوانان و جوانان

انحراف جنسی

درمان خودارضایی نوجوانان و جوانان

من پسري هستم ۱۹ ساله كه از كودكي دچار انحراف جنسي شدم (۵-۶ سالگي) و اين انحراف به دليل بي توجهي خانواده ام دامن زده شد، در سن ۱۲ سالگي دچار خودارضايي شدم و از همان موقع تمايل من به هم جنس خود (مرد) به شدت افزايش يافت و تا الان با ۷ نفر ارتباط جنسي طولاني داشتم و خودارضايي نيز مي كردم (البته الان با اين كه خودم را خيلي كنترل مي كنم كه ارتباط نداشته باشم ولي نتوانستم بر خودارضايي غلبه كنم) من حدود ۳ سال است كه با يك مجموعه مذهبي كار مي كنم بارها خواستم اين كار قبيح را ترك كنم اما نشده حتي تا يك سال خودم را كنترل كردم ولي باز خراب شد (حتي با يكي از افراد اين مجموعه ارتباط جنسي داشتم البته الان بين ما رابطه اي نيست ولي اين مسأله خودارضايي و جذابيت ارتباط با مرد مرا عذاب مي دهد لطفا مرا در اين امر مهم ياري نماييد و بگويد بايد چكار كنم يا پيش چه كسي برم … ؟

 

 

نکته:

 

همجنس گرايي (homosexuality) يعني ارضاي غريزه جنسي از طريق همجنس (مانند لواط- در مردان – و مساحقه- در زنان) به هر شكل كه باشد حرام و گناه كبيره محسوب مي شود. همجنس گرايي در اسلام و همه اديان الهي حرام است وعلاوه بر عقوبت شديد دنيوي و اخروي اثرات و پيامدهاي شديد و غير قابل جبران در پي دارد. چون همجنس گرايي نوعي انحراف جنسي به حساب مي آيد و مانند هر انحرافي پيامد خاص خود را در بدنبال دارد مانند اينكه موجب تنفر از جنس مخالف و علاقه به جنس موافق مي شود. همجنس بازي علاوه بر مضرات بهداشتي و رواني كه دارد با فطرت انساني مغايرت دارد و اين امر باعث تعطيل شدن توالد و تناسل و گرايش افراد به جنس موافق و در نتيجه موجب تعطيلي توالد و تناسل خواهد شد . بديهي است اين امر با هدف آفرينش منافات خواهد داشت . پس همجنس بازي حرام بوده و از گناهان كبيره به حساب مي آيد.

 

اصولا طبيعت زن و مرد آن چنان آفريده شده است كه آرامش و اشباع غرايز خود را در علاقه به جنس مخالف (از طريق ازدواج سالم) مي جويد، و هر گونه رفتار جنسي غير اين صورت، انحراف از طبع سالم انساني و يكنوع بيماري رواني است كه اگر به آن ادامه داده شود روز به روز تشديد مي گردد و نتيجه اش بي ميلي به «جنس مخالف» و اشباع ناسالم از طريق «جنس موافق» است.
اين گونه روابط نامشروع در ارگانيسم و بدن انسان و حتي در سلسله اعصاب و روح اثرات ويرانگري دارد . در نگاه كلي آدمي را از پدر و مادر خوب بودن باز مي دارد و گاه قدرت بر توليد فرزندان را به كلي از انسان سلب مي كند، افراد همجنس گرا تدريجا به انزوا و بيگانگي از اجتماع و سپس بيگانگي از خويشتن رو مي آورند، و گرفتار تضاد پيچيده رواني مي شوند و اگر به اصلاح خويش نپردازند ممكن است به بيماري هاي جسمي و رواني مختلفي گرفتار مي شوند.
به همين دليل و به دلايل اخلاقي و اجتماعي ديگر، اسلام شديدا همجنس گرايي، را در هر شكل و صورت تحريم كرده و براي آن مجازاتي شديد كه گاه به سر حد اعدام مي رسد قرار داده است.(۱)

 

دليل تحريم همجنس گرايي:

 

همجنس گرايي چه درميان مردان باشد و يا زنان، در اسلام از گناهان بسيار بزرگ است و هر دو داراي حد شرعي است. حد همجنس گرايي در زنان پس از چهار بار اقرار و يا ثبوت بوسيله چهار شاهد عادل (به شرايطي كه در فقه گفته شده) صد تازيانه است و بعض ي از فقها گفته اند اگر زن شوهر داري اين عمل را انجام بدهد حد او اعدام است.(۲)
رواياتي كه در مذمت همجنس گرايي از پيشوايان اسلام نقل شده آن قدر زياد و تكان دهنده است كه با مطالعه آن هر كس احساس مي كند كه زشتي اين گناه به اندازه اي است كه كمتر گناهي در پايه آن قرار دارد.

 

از جمله در روايتي از پيامبر(ص) مي خوانيم:

 

«هنگامي كه قوم لوط آن عمل ننگين را انجام دادن (مردها به مرد و زنها هم به زنان اكتفا كردند) زمين آن چنان ناله و گريه سر داد كه اشكهايش به آسمان رسيد و آسمان چنان گريه كرد كه اشك هايش به عرش رسيد در اين هنگام خداوند به آسمان وحي فرستاد كه آنها را سنگ باران كن و به زمين وحي فرستاد كه آنها را فرو بر».(۳)

 

در روايت ديگري از امام علي(ع) مي خوانيم كه فرمود:

 

از پيامبر(ص) شنيدم چنين مي گفت: «لعن الله المشتبهين من الرجال بالنساء و المشتبهات من النساء بالرجال؛

لعنت خدا بر آن مرداني باد كه خود را شبيه زنان مي سازند، (با مردان آميزش جنسي مي كنند) و لعنت خداوند بر زناني باد كه خود را شبيه مردان مي كنند (با هم مساحقه مي نمايند)» (۴)

 

صاحب جواهر يكي از فقهاي بزرگ شيعه مي فرمايد:

 

«از بعضي از ائمه(ع) روايت شده مساحقه در زنان مثل لواط در مردان مي باشد لكن مجازات مساحقه صد تازيانه مي باشد زيرا در مساحقه آلتي داخل آلت ديگر نمي شود. در روايت ديگر است كه مساحقه، زناي اكبر است كه دختر ابليس در زنان ايجاد كرده همان طور كه ابليس لواط را ايجاد كرده است.»(۵)

 

و نيز در روايت آمده است:

 

«زني از امام صادق(ع) درباره مساحقه سؤال نمود حضرت فرمود: حد زناكار را دارد زن گفت: چگونه؟ در حالي كه در قرآن ذكر نشده است، امام فرمود: چرا در قرآن ذكر شده است زيرا آنان با اين كارشان جز اصحاب «رس» هستند.»(۶)

 

نکته:

 

در دنياي غرب كه آلودگي هاي جنسي فوق العاده زياد است براي توجيه عملشان مي گويند با هيچ گونه منعي طبي براي آن سراغ نداريم، ولي آنها فراموش كرده اند كه اصولا هر گونه انحراف جنسي در تمام روحيات و ساختمان وجود انسان اثر مي گذارد و تعادل او را بر هم مي زند، زيرا مرد و يا زني كه تمايل به جنس موافق دارند هيچ كدام يك مرد و زن كامل نيستند، در كتاب هاي امور جنسي «هموسكچوآليسم» (همجنس گرايي) به عنوان يكي از مهم ترين انحراف ذكر شده است. ادامه اين كار تمايلات جنسي را نسبت به جنس مخالف در انسان تدريجا مي كشد و احساسات طبيعي را از بين برده و موجب سرگرداني رواني و روآوري به مواد مخدر و مشروبات الكي و انحرافات اخلاقي ديگر خواهد شد.
بنابراين مساحقه، مخالف با فطرت سالمو الهي انسان است و طبق روايات فراوان مرتكب آن مستوجب لعن خداوند متعال و فرشتگان مي گردد، و حتي در در برخي از روايات همان گونه كه ملاحظه شد از اين عمل به زناي اكبر يعني بزرگترين زنا تعبير شده است.
———————-
پي نوشت ها:
۱- مكارم شيرازي و همكاران، تفسير نمونه، تهران: دارالكتب الاسلاميه، ۱۳۶۳، ج ۱۶، ص ۲۷۵.
۲- همان، ج ۸، ص ۱۹۳.
۳- همان، ص ۱۹۳، به نقل از تفسير برهان، ج ۲، ص ۲۳۱.
۴- حر عاملي، وسائل الشيعه، تهران: مطبعه الاسلاميه، ۱۳۸۴، ص ۲۵۵، ح ۱۴.
۵- جواهر الكلام، ج ۴۱، ص ۳۸۸.
۶- وسائل الشيعه، ج ۱۴، پيشين، ص ۲۶۲، ح ۸، باب ۲۴.

 

 

عزیز گرامي در زمينه عادت به گناه خودارضايي، بايد عرض كنيم: 

 

كمكي كه اكنون از دست ما بر مي آيد دادن يك سري اطلاعات در زمينه گناه بودن, آثار و عواقب اين عمل نا شايست و روش هاي كنترل و درمان است. اين خود شما هستيد كه باعزمي راسخ به مبارزه با اين انحراف جنسي خواهيد پرداخت.

 

روش ترك اين عادت زشت:

 

همانگونه كه عالمان اخلاقي مطرح نموده اند، هر روش درماني در اخلاق و خود سازي، مبتني بر طي كردن سه مرحله علم، حال و عمل است، ولي چون مرحله حالت (پشيماني و ندامت) به صورت انفعال در انسان پديد مي آيد و در حقيقت بازتاب آگاهي است، اين مرحله به صورت يك روش مستقل مطرح نمي شود؛ بنابراين براي خارج شدن از اين مشكل، دو روش درماني شناختي و رفتاري پيشنهاد مي شود. وظيفه ما دادن آگاهي و شناخت است و كاري كه خود شما بايد انجام دهيد التزام عملي به دستورالعمل ها و به كار گيري دقيق روش هاي رفتاري اي است كه در ذيل پاسخ ارائه مي شود.

 

آسيب شناسي خود ارضايي:

 

آسيب هاى ناشى از خودارضايى به گونه هاى مختلفى تقسيم پذير است كه به اختصار به برخى از آنها اشاره مى شود:

 

يك. آسيب هاى جسمانى 

 

يكى از روش هاى شناخت پيشرفت بيمارى ها در پزشكى، مرحله بندى علايم بيمارى است. براين اساس، برحسب عوارض ايجاد شده در بيمار مبتلا به خودارضايى، سه مرحله بيان شده است:

 

۱. مرحله مشكل ساز .

در افرادى كه مدتى است گرفتار خودارضايى شده اند، زودرس ترين عوارض ناشى از خودارضايى عبارت است از:

 

الف. خستگى و كوفتگى.

 

ب. عدم تمركز حواس.

 

ج. ضعف حافظه.

 

د. استرس و اضطراب.

 

۲. مرحله گرفتارى شديد.

بروز علايم زير در فرد گرفتار، نشان دهنده آن است كه شدت ابتلاى وى يا مدت آن بيش از مرحله اول است و در نتيجه عوارض شديدترى ظاهر شده است:

 

الف. خستگى و كوفتگى.

 

ب. نوسان خلق يا تغييرات سريع خلقى.

 

ج. حساسيت بيش از حد و زودرنجى.

 

د. كمردرد.

 

ه. نازك شدن موها .

 

و. ناتوانى جنسى زودرس در جوانى .

 

ز. بى خوابى يا بدخوابى و مشكلات مشابه .

 

۳. مرحله گرفتارى بسيار شديد يا حالت اعتياد .

 

الف. خستگى و كوفتگى .

 

ب. ريزش شديد موها .

 

ج. تارشدن ديد چشم ها .

 

د. وز وز گوش .

 

ه. انزال زودرس و غيرارادى يا خروج منى به صورت قطره قطره .

 

و. درد كشاله ران و ناحيه تناسلى .

 

ز. دردهاى قولنجى در ناحيه لگن و استخوان دنبالچه .

 

دو. آسيب هاى روحى و روانى 

 

ضعف حافظه و حواس پرتى، اضطراب، منزوى شدن و گوشه گيرى، افسردگى، بى نشاطى و لذت نبردن از زندگى، پرخاشگرى، بداخلاقى و تندخويى، كسالت دائمى و ضعف اراده، احساس حقارت، عدم اعتماد به نفس، احساس گناه و عذاب وجدان بروندادهاى روانى و روحى خودارضايى است. شرح پاره اى از اين موارد در مباحث گذشته روشن شد.

 

سه. آسيب هاى اجتماعى 

 

ناسازگارى خانوادگى، بى ميل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانى در ارتباط با جنس مخالف و همسر، احساس طرد شدن، از بين رفتن عزّت، پاكى، شرافت و جايگاه اجتماعى، دير ازدواج كردن و لذت نبردن از زندگى مشترك .
جهت آگاهى بيشتر نگا: 
– قائمى، على، خانواده و مسائل جنسى كودكان، تهران: انتشارات انجمن اوليا و مربيان جمهورى اسلامى ايران، چاپ دهم، ۱۳۷۶.

 

چهار. آسيب هاى معنوى و اخروى 

 

هيچ يك از آسيب هاى پيش گفته، به اهميت آسيب هاى معنوى نيست؛ زيرا آسيب هاى معنوى، جان و دل و به عبارت ديگر كنه حقيقت وجود آدمى را تباه مى سازد.

 

خودارضايى از نظر دين يك گناه است و به تعبير قرآن زنگار بر دل مى نهد:

 

«كَلاَّ بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ؛ چنين مباد! بلكه اعمال (ناشايست) دل هاى آنان را زنگار زده است».(مطففين (۸۳)، آيه ۲۴)
زنگ يا زنگار در اشياى مادى، همان چيزى است كه روى فلزات و اشياى قيمتى مى نشيند و معمولاً نشانه پوسيدن و از بين رفتنِ شفافيت و درخشندگى آن و در نهايت ضايع شدن و از بين رفتن آن است.

 

علامه طباطبايى در تفسير الميزان طباطبايى (سيد محمد حسين، ترجمه تفسير الميزان، ترجمه سيد محمد باقر موسوى همدانى، (تلخيص)، (قم: دفتر انتشارات اسلامى، بى چا، بى تا)، ج ۲۰، ص ۳۸۵)مى فرمايد: از آيه شريفه سه نكته استفاده مى شود:

 

۱. اعمال زشت، نقش و صورتى به نفس و روح انسان مى دهند؛

 

۲. اين نقش و صورت خاص، مانع آن است كه نفس آدمى حق و حقيقت را درك كند؛

 

۳. نفس آدمى به حسب طبع اوليه اش صفا و جلايى دارد كه با داشتن آن، حق را آن طور كه هست درك مى كند.

 

نکته:

 

همچنين آسيب هاى معنوى جهان گذران را در مى نوردد و اگر اصلاح نگردد، حيات جاودان آدمى را در معرض تباهى و شوربختى قرار مى دهد. از اين رو نصوص دينى نسبت به آن هشدارهاى لازم را داده اند. پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم در اين باره مى فرمايد: «ناكح الكف ملعون؛ ملعون است كسى كه خودارضايى كند».(رى شهرى، محمد، ميزان الحكمة، ج ۱۲، ص ۵۶۵۴)
امام صادق عليه السلام نيز مى فرمايد: «با سه گروه خداوند در روز قيامت سخن نمى گويد و پاكشان نمى خواند و عذابى دردناك دارند، از آن سه اند، خودارضايى كننده و كسى كه لواط دهد».(همان، ح ۱۹۰۴۹)
در روايات ديگرى امام صادق عليه السلام خودارضايى را گناه عظيم و مورد نهى الهى معرفى فرموده است.( همان، ح ۱۹۰۵۰)

 

 

چند راهكار كلي:

براي كنترل غريزة جنسي هم خود فرد و هم والدين و اطرافيان مسئوليت دارند. آن چه مربوط به خود فري مي شود و سؤال شما از اين زاويه است عبارتند از:

 

۱- برنامه ريزي براي كار مداوم

 

جوانان و نوجوانان از نيروي سرشار و فوق العاده اي برخوردارند. اين نيرو اگر در زمينه هاي ديگر مورد اساتفاده قرار نگيرد و به صورت مطلوب از آن استفاده نشود، با توجه به شرايط سني آن ها در قالب امور جنسي و شهواني ظاهر خواهد شد. اگر جوانان و نوجوانان به كار مداوم عادت كنند و نيرو و توان خود رادر اين زمينه به مصرف برسانند تا حدودي از انحرافات اخلاقي و شهوت و غريزة جنسي در آنان پيشگيري مي شود. كارهاي بدني موجب تعادل جسم و روان مي شود. اگر نيك بنگريم افرادي كه به كار مداوم مشغول هستند و نيرو و استعدادشان را در زمينه هاي مثبت و سالم به كار مي اندازند، كم تر دچار انحرافات اخلاقي و بحران هاي روحي مي شوند. كار موجب مي شود نيرو و انرژي جوان قبل از آن كه به چربي هاي اضافي تبديل گردد و اختلالاتي در ساز و كار اندام هاي بدن ايجاد گردد، از طريق سوخت و ساز مفيد و سالم به مصرف برسد.

 

۲- تنظيم خواب

تحقيقات نشان مي دهد كه بيش تر انحرافات به خصوص در زمينه مسايل جنسي از فكرهاي ناسالم و خيال پردازي هايي كه جوانان قبل از خواب رفتن دارند، ناشي مي شود. اگر جوان قبل از آن كه به خواب برود، فكرش به خودش و يك سري مسايل و موضوعات مربوط به دورة جواني، معطوف گردد، كم كم به انحرافات كشيده خواهد شد. بنابراين، يكي از روش هاي پيشگيري از انحرافات اين است كه برنامة خواب به صورت دقيق تنظيم شود و تا زماني كه خواب بر شما غالب نشده به رختخواب نرويد. وقتي به رختخواب برويد كه كاملاً خسته و آمادة خواب هستيد. لازمة اين كا اين است كه در طول روز مشغول فعاليت هاي مهم بوده و به اندازة كافي كار كرده باشد.
طبيعي است اگر جوان با خستگي به رختخواب نرود، به ناچار مدت زماني را در بستر بيدار خواهد ماند تا به تدريج به خواب رود و چون افكار و انديشه هاي شهواني و تحريك آميز معمولاً در اين مواقع به سراغ جوان مي آيند، تنظيم ساعات خواب براي جوان، ضرورت خاصي مي يابد. يكي از روان شناسان در اين باره مي گويد: نيمة اول شب بيش از نيمة دوم آن به بدن نيرو مي دهد بنابراين بايد از آن به نحوي مفيد استفاده شود. و صبحگاهان به محض اينكه از خواب بيدار شديد. بي درنگ از بستر برخيزيد و توجه داشته باشيد كه بامدادان بيدار ماندن در بستر خواب، بسيار زيان بار است، جسم را سست و ناتوان مي سازد و وسوسه هاي شوم در دل فرد ايجاد مي شود.

 

۳- دوري از محيط هاي آلوده و ناسالم

يكي از علل و عوامل انحرافات جنسي و به طور كل انحرافات اخلاقي، محيط آلوده و محرك هاي شهواني است. محيط از طريق وارد نمودن عناصر محرك در گرايش هاي انحرافي، منجر به طغيان غريزة جنسي در جوان مي شود. مسايلي از قبيل بدحجابي، روابط ناسالم و آزاد دختر و پسر، برخي از سريال هاي تلويزيوني و فيلم هاي خارجي و هم چنين استفادة نادرست از اينترنت در تحريك شهوت و غريزة جنسي جوان مؤثر است شايد براي برخي زا نوجوانان يادآوري و تذكر مسايل ديني و اخلاقي چيزي بيهوده و غير ضروري تلقي شود، زيرا آن ها نه در فكر سلامت خويش هستند و نه مسايل اخلاقي و ديني را مي پذيرند، اما براي شما كه روحية مذهبي قوي داريد و همين مسأله باعث شد تا نگران آينده تان باشيد، گفتن اين مسايل مهم و ضروري است. اگر واقعاً مي  خواهيد از جواني تان به خوبي استفاده كنيد و در راه درست و سالم گام برداريد، سعي كنيد از محيط هاي آلوده و ديدن عوامل تحريك كننده، جداً پرهيز نماييد.

 

۴- استفاده درست و مطلوب از اوقات فراغت

يكي از زمينه هاي پيدايش انحرافات در جوانان و نوجوانان، استفادة نادرست آن ها از اوقات فراغت است. اوقات فراغت طولاني و بي برنامه نوجوانان را عاصي و سرگردان مي كند. آن ها به تدريج سرخورده و مأيوس مي شوند و در نتيجه به دنياي درون خويش پناه مي برند و در كنج خلومت و انزوا راهي براي مشغوليت خود مي جويند.

 

۵- پيشگيري از روابط ناسالم

جوانان و نوجواناني كه روابط نامطلوب و ناسالم دارند و با افراد منحرف و بي بند و بار دوست و رفيق هستند، كم كم به انحرافات كشيده مي شوند و تحت تأثير امور شهواني قرار مي گيرند. نفوذپذيري جوانان از دوستان و همسالان بيش از ساير گروه ها است. در سنين بلوغ صحبت هاي آهسته و در گوشي بين نوجوانان بيش تر مي شود و محور اين گفتگوها، غالباً مسايل جنسي و امور شهواني است كه به صورت مخفيانه و به دور از انظار بزرگ ترها طرح مي شود. براي پيشگيري از انحرافات اخلاقي سعي كنيد از دوستي هاي آلوده و مشكوك جداً پرهيز نموده و با افراد سالم و مذهبي ارتباط برقرار نماييد.

 

۶- پرورش تقوا و معنويت در وجود خويش

همة آنچه بيان شد، به نحوي مي توانند در پيشگيري از انحرافات اخلاقي و طغيان شهوت و غريزة جنسي نقش داشته باشند، اما آن چه بيش از همه ضروري است و به صورت زيربنايي در شخصيت و رفتار جوان مؤثر است. پرورش معنويت و تقويت ايمان و تقواي الهي است. ما در عصري زندگي مي كنيم كه جهان به شدت در ماديات فرو رفته و يك سره غرق در جاذبه هاي نفساني و امور شهواني گرديده است. در شرايط كنوني، خلأ عظيم و هولناكي از اخلاق و معنويت پديد آمده و تمامي مشكلات انسان ها نيز از همين جا ناشي شده است.
اگر با تقويت ايمان و نيروي اراده، باورها و اعتقادات نوجوانان تقويت گردند، بدون شك بخشي از مشلكات آنان به ويژه در زمينة مسايل اخلاقي و شهوت و غريزة جنسي درمان مي شود.
اگر نوجوان از ته دل باور نمود كه تمام اعمال و رفتار او را خدا مي بيند و بر اساس عملكرد افراد به آن ها پاداش مي دهد و اساساً سعادت و خوشبختي انسان به دست خودش مي باشد، در اين صورت احتمال اينكه مرتكب گناه نشود بسيار زياد است. 
يقين داشته باشيد، تا زماني كه نيروي ايمان و تقوا در وجود انسان بارور و تقويت نگردد، هيچ ضمانتي از شهوت و انحرافات اخلاقي وجود ندارد. به خصوص در وضعيت كنوني كه عوامل تحريك كنندة بسيار زياد است. بنابراين قبل از هر چيزي سعي كنيد نيروي ايمان و تقوا را در وجود خويش بارور كنيد. اگر فكر و ذهن شما متوجه خدا باشد و هميشه نماز خود را اول وقت انجام دهيد، خداوند شما را ياري مي كند تا از هر گناهي مصون بمانيد و تحت تأثير شهوت و غريزة جنسي قرار نگيريد. خداوند متعال در قرآن كريم مي فرمايد: «ان الصلوة تنهي عن الفحشاء و المنكر» به درستي كه نماز انسان را از هر گونه آلودگي و عمل زشت و گناه دور نگه مي دارد. نماز واقعي نه تنها والاترين عامل كنترك شهوت و دفاع در برابر هجوم انحرافات اخلاقي تلقي مي شود، بلكه عامل تهاجمي عليه انحرافات و شهوت ها نيز محسوب مي گردد.

 

۷- تسهيل و تسريع ازدواج

علاوه بر آن كه جوان سعي در كنترل شهوت و غريزة جنسي مي كند، بايد براي ازدواج كه يگانه راه درست ارضاي غريزة جنسي مي باشد، نيز اقدام كند به اين معنا كه پسرها از ۱۸ سالگي به بعد مي توانند به فكر ازدواج باشند و اگر شرايط را مساعد مي بينيد، از همين سن مقدمات آن را فراهم كنند و دخترها هم چنان چه مورد مناسبي به خواستگاري آن ها آمد به دلايل نوعاً غير موجه و پوچ مثل هنوز زود است، مي خواهم درس بخوانم، داماد وضع مادي خوبي ندارد و… از ازدواج خودداري نكنند و والدين هم سنگ اندازي هاي غيز منطقي نداشته باشند.
اميد است با رعايت اين نكات و به خصوص توجه به تقوا و نماز بتوانيد غريزة جنسي و حس شهوت را در خويش كنترل و مهار نماييد و زماني كه فرصت مناسب براي ازدواج فراهم گرديد، به ازدواج اقدام كنيد.

 

 

توصيه هاي كاربردي در جهت كنترل و درمان: 

 

۱. نخستين گام براى درمان اين عادت شوم، اعتقاد و ايمان به درمان پذيرى آن و دورى از يأس و نااميدى است. اما رسيدن به نتيجه و ايجاد هرگونه تغيير و دگرگونى نيازمند گذشت زمان، انتخاب راه صحيح و به كارگيرى دقيق دستورها است. البته ترك عادتِ نامطلوب، در زمانِ كوتاه بدون راهنماى كارآزموده و دلسوز، امكان ندارد. از همه اينها مهم تر، اراده و خواست فرد، نقش كليدى و محورى را ايفا مى كند. درمان و چاره جويى بايد منطبق بر خواست فرد باشد؛ زيرا تا وقتى كه او نخواهد، مى توان با قاطعيت گفت كه درمان نخواهد شد.
بنابراين بيمار اگر بخواهد، مى تواند بر بيمارى اش غلبه كند و جمله معروف «خواستن توانستن است»، عين حقيقت است. اراده همچون نهالى است كه بايد آن را پرورش داد تا به مرحله خودشكوفايى و ثمردهى برسد؛ به عبارت ديگر، اراده تقويت شدنى و پرورش يافتنى است و راه پرورش و تقويت آن اين است كه برخلاف ميل خود، اندك اندك به مقابله با اين عادت شوم برخيزد تا پس از مدتى لذت توانستن را بچشد.(ق، مؤسسه پژوهشى – فرهنگى اشراق، خودارضايى يا ارضاى انحرافى جنسى، صص ۲۹ – ۳۰)

 

۲. تلاش براى تقويت اراده از گام هاى مهم در امر بهبود است. نگوييد اراده از ما سلب شده است! ممكن است اراده انسان ضعيف شود؛ ولى هيچ گاه از بين نمى رود. نشانه اينكه هنوز اراده باقى است، اين است كه شخص اين عمل را در حضور ديگران و در هر شرايطى انجام نمى دهد. براى تقويت اراده، راه هاى زيادى پيشنهاد شده كه از جمله آنها تلقين به خود است.
ويكتور پوشه – روان شناسِ فرانسوى – مى گويد: افراد مبتلا به اين عادت شوم، هر روز به دفعات مختلف با تمركز فكر به خود بگويند: «من به خوبى قادرم اين عادت بد را از خود دور كنم، من قادرم». تكرار اين عبارت ساده، اثر عجيبى در تقويت اراده و روحيه دارد.
پل ژاگو بر آن است كه: «تلقين، قبل از خواب نيز مؤثر است.»(همان، ص ۳۴)

 

 

۳. سعى شود شكم به هنگام خواب، بيش از حد معمول پر نباشد.

 

۴. از پوشيدن لباس هاى تنگ و چسبان اجتناب گردد.

 

۵. از نگاه كردن به مناظر، فيلم ها و تصاوير تحريك كننده، خوددارى شود و شخص به محض مواجهه با اين امور، چشم خود را بسته و يا به زمين و يا آسمان نگاه كند.

 

۶. از شنيدن و خواندن مباحث و مطالب جنسى و حتى شوخى هاى تحريك كننده و فكر كردن در اين امور، دورى شود.

 

۷. از خوردن مواد غذايى محرك، مانند خرما، پياز، فلفل، تخم مرغ، گوشت قرمز و غذاهاى پرچرب – اجتناب و به ميزان ضرورت اكتفا شود.

 

۸. قبل از خواب مثانه تخليه شود.

 

۹. از نوشيدن افراطگونه آب و مايعات پرهيز شود (به خصوص شب ها و قبل از خوابيدن).

 

۱۰. هيچ گاه كاملا عريان نشويد و به اندام عريان خود يا ديگري نگاه نكنيد.

 

۱۱. از دست ورزى با اندام جنسى، بايد اجتناب نمود و در هيچ شرايطى، نبايد دست ورزى كرد!

 

۱۲. هرگز نبايد به رو خوابيد.

 

۱۳. به منظور تخليه انرژى – زايد بدن، به طور منظم و زياد بايد ورزش كرد.

 

۱۴. هيچ گاه نبايد بيكار بود؛ شخص بايد براى اوقات فراغت خود، برنامه داشته باشد و آن را با مطالعه، ورزش، زيارت، عبادت و … پر كند.

 

۱۵. هرگز در مكانى خلوت و تنها و دور از نظر ديگران نبايد ماند.

 

۱۶. هرگاه شخص مورد هجوم افكار جنسى واقع شد، بايد بلافاصله از مكان خلوت و دور از نظر ديگران خارج شود و خود را به كارى سرگرم كند. در اين زمينه همچنان كه خود نيز اشاره كرده ايد، گفت و گو با دوستان، مشاركت در عبادت هاى جمعى (مانند جلسات دعا، نماز جماعت و…) بسيار مفيد است.

 

۱۷. هفته اى يكى دو روز، روزه مستحبى مفيد است و اگر شخص توان آن را ندارد، ميزان صَرف غذا را كاهش و فاصله هر وعده غذا را افزايش دهد و يا تعداد دفعات غذا را كاهش داده و به حداقل خوراك اكتفا كند.

 

۱۸. از سخن گفتن ملايمت آميز، شوخى و خنده با نامحرمان خوددارى كرده واز نرمى و لينت در كلام بايد اجتناب ورزيد.

 

۱۹. هيچ گاه نبايد با نامحرم و جنس مخالف، در مكان خلوت و دور از نگاه ديگران باقى ماند (حتى براى آموزش و …).

 

۲۰. قرآن زياد بخواند و درباره معانى آيات آن فكر كند.

 

۲۱. بايد هميشه براى ذهن فكر خود محتواى مطلوب و موضوع مناسب داشت.

 

 

تذكرات پاياني:

 

۱. توجه داشته باشيد كه تنها رعايت تمام اين امور، بدون كم و كاستى و به صورت مستمر، نتيجه بخش خواهد بود. نبايد توقع داشته باشيد كه اين عادت ناگهان قطع و درمان شود, به هر ميزان كه بتوانيد دفعات آن را به تدريج كم كنيد, موفقيت محسوب مي شود.

 

۲. در صورت تكرار از رحمت واسعه الهي نااميد نشويد و بدانيد كه هر گناهي قابل توبه است و خداوند خود فرموده است :

«إن الله يغفر الذنوب جميعا; خداوند همه گناهان را مي آمرزد» و نشانه قبولي توبه شما اين است كه پشيمان هستيد و از تكرار آن متنفريد. همين قدر كه تكرار آن كم شود نشانه پيشرفت به سوي اطاعت خداوند است.

 

۳. در صورت امكان با كم كردن سطح توقعات و انتظارات ازدواج كنيد كه اين بهترين راه حل است.

 

۴. در تمام حالات از خداوند براى حفظ پاكى استعانت بجوييد.

 

۵. مطمئن باشيد اين مشكل قابل حل و درمان است؛ ولى مشروط به تصميم گيرى قاطع و پشتكار كافى در راه انجام دستورالعمل هاى ارائه شده.

 

۶. منشأ اين مشكل، يكى از نيازهاى واقعى نهاده شده در وجود انسان است كه بايد به طور طبيعى و صحيح ارضا و تأمين شود. نياز به ارضاي شهود يكي از اين امور است كه اگر به شكل صحيح تأمين نشود، (يعنى ازدواج), آدمي دچار خطاها و گناهان همچون استمنا خواهد شد كه عواقب سوء آن نيز دامنگير فرد مى شود. بنابراين اگر امكان ازدواج برايتان فراهم است، اقدام به ازدواج كنيد يا به طور موقت به دستورالعمل هاى ارائه شده پاى بند باشيد.

 

منبع: هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها  خودارضایی،پرسمان.

حتما بخوانيد

ویژه نامه مسائل جنسی

🔗 لینک کوتاه

نظرات بسته شده است.