وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

بی توجهی شوهر به مسائل دینی و معنوی

زن و مرد زماني كه با يكديگر پيمان زندگي مشترك بستند تحت هيچ شرايطي نبايد با رفتار خود موجب آسيب زدن به كانون خانواده شوند، شما نيز گرچه در برخي موارد با شوهر خود اختلاف نظر داريد (گرچه در اين اختلاف نظر حق با شماست) اما نبايد به گونه اي عمل كنيد كه اين اختلاف نظر موجب آسيب زدن به خانواده شما شود،‌ بلكه با تدبير، صبر و تحمل و به كارگيري روش هاي مختلف براي تغيير رفتار همسر خود تلاش كنيد.

0

بی توجهی شوهر به مسائل دینی و معنوی

سلام. چطور ميتونم به همسرم كمك كنم كه بفهمه معنويت تو زندگي خوبه. نماز نمي خونه، خمس نداده و حرف منطقي در مورد مضرات ماهواره رو قبول نداره. آرامش داريم، بهم محبت داره و منم دوستش دارم ولی دارم اذیت می شم. بهش هم گفتم این بی توجهی هات به این مسائل منو آزار میده، ولی هر چی هم بهش می گم و هر کاری هم می کنم تاثیری روش نداره. وضع كارش هم بد شده. تو اين موقعيت ها بهش میگم برو از خدا كمك بگير، خدا دوست داره صداي بنده اش رو بشنوه. سخته سخت؛ اما خدا صبر و تحمل زيادي بهم داده. سه ساله عروسي كرديم. پسر نجيب و خانواده داريه. جو خونه شون اينطوريه. بچه که بوده، پدرشوهرم فوت كرده و سرپرست خانواده بوده. تو خانوادشون روي تربيت معنوي بچه ها كار نشده. خودم كارمندم و شوهرم مهندس و بچه نداريم. شما بگید با این وضعیت من چکارکنم؟

با سلا م و عرض ارادت خدمت شما پرسشگر گرامي؛ با خواندن سوال شما از ته دل به شما آفرين گفتم. از اينكه مي بينم اينقدر به فكر اصلاح رفتار شوهرتان هستيد احساس خوبي دارم، مطمئن هستم كه شما در كار خود موفق مي شويد، چراكه مرد در اين امور از زن خود تاثير پذيري زيادي دارد. در طول تاريخ بودند مرداني كه در پرتو وجود يك زن، بهشتي شدند و سرنوشت تاريك آنان به روشني مبدل شد.
پرسشگر گرامي قبل از اينكه به بررسي راهكارهاي تغيير رفتار همسرتان اشاره كنم لازم است نكته اي را ذكر كنم :
زن و مرد زماني كه با يكديگر پيمان زندگي مشترك بستند تحت هيچ شرايطي نبايد با رفتار خود موجب آسيب زدن به كانون خانواده شوند، شما نيز گرچه در برخي موارد با شوهر خود اختلاف نظر داريد (گرچه در اين اختلاف نظر حق با شماست) اما نبايد به گونه اي عمل كنيد كه اين اختلاف نظر موجب آسيب زدن به خانواده شما شود،‌ بلكه با تدبير، صبر و تحمل و به كارگيري روش هاي مختلف براي تغيير رفتار همسر خود تلاش كنيد.

اهميت هدايت افراد جامعه

از ديدگاه اسلام، افراد جامعه بايد نسبت به سرنوشت يكديگر حساس باشند و چنانچه فردي به جاي انتخاب مسير بندگي، براي زندگي خود شيوه اي ديگري را انتخاب كرد به گونه اي كه رفتارهاي نادرست او رفته رفته فرد مورد نظر را از مسير بندگي خدا خارج كند، ساير افراد جامعه اسلامي نبايد نسبت به اين امر ساكت باشند و با جديت نسبت به اصلاح رفتار و نگرش فرد مورد نظر اقدام كنند. به قدري هدايت اهميت دارد كه اگر كسي موجب هدايت فردي شود، ثواب او بي حد و حصر خواهد بود. امام صادق عليه السلام از امير مؤمنان عليه السلام نقل كردند: «هنگامى كه پيامبر مرا به يمن روانه كرد، گفت: اى على! با كسى پيش از آن كه وى را دعوت به اسلام كرده باشى كار زار مكن. به خدا سوگند كه اگر خداوند مردى را به دست تو هدايت كند، براى تو بهتر است از همه آنچه خورشيد بر آن طلوع و غروب كرده است و حق دوستى او با خداوند از آن تو است» (الحياة با ترجمه احمد آرام/ ج‏1/ص: 693).

چند نكته مهم

1. براي اينكه تلاش هاي تربيتي شما به نتيجه برسد بايد در زمينه ويژگي هاي شوهرتان اطلاعات كاملي را داشته باشيد. از اين رو لازم است با دقت رفتارهاي او را زير نظر بگيريد و بيشتر با ويژگي هاي شخصيتي او آشنا شويد. خواندن كتابهايي كه در رابطه با روان شناسي جواني و تفاوت هاي روان شناختي زن و مرد چاپ شده است به شما در اين كار كمك مي كند.
2. به عقيده روان شناسان، دوران جواني، دوره بروز احساسات مذهبي و شكفته شدن تمايلات ايماني و اخلاقي است. همه جوانان فطرتا كنجكاو و خداجو هستند، اما بايد به خاطر داشت كه هميشه با زبان منطق و استدلال نمي توان اين استعداد فطري را بيدار نگاه داشته و پرورش داد؛ بلكه علاوه بر زبان منطق، مي توان آنان را با تجربه دروني دين آشنا كرد تا لذت ياد خدا را با تمام وجود درك كنند.
3. امر تربيت به صورت تدريجي شكل مي گيرد؛ بنابراين توقع نداشته باشيد كه با به كارگيري شيوه هاي مختلف تربيتي شوهرتان يك شبه تغيير اساسي پيدا كند؛ بلكه بايد اين امر با صبر و حوصله انجام پذيرد و بايد از هرگونه عجله و برخوردهاي تند و غير تربيتي پرهيز شود.
4. علل رفتار او را شناسايي كنيد. ممكن است رفتارهاي او اعتراضي باشد در برابر نابساماني هايي كه در جامعه مشاهده كند، يعني اينكه رفتارهاي او بيش از اينكه ريشه عقيدتي داشته باشد و يا اينكه از تنبلي نشات بگيرد، ريشه رواني دارد و مسائل رواني موجب بروز چنين مشكلي شده است، كه در اينصورت همسرتان بيش از اينكه به يك راهنما نياز داشته باشد به همدلي نيازمند است.

اكنون كه تا حدي با نكات كلي و مهمي كه در اين مسير بايد به آن توجه شود آشنا شديد، به بررسي راهكارهاي عملي موضوع مد نظر شما مي پردازيم:
1. در اولين گام لازم است تا ارتباط عاطفي خود را با شوهرتان تقويت كنيد، زيرا تا زماني كه ارتباط عاطفي قوي بين شما و شوهرتان بر قرار نشود، به كارگيري شيوه هاي تربيتي نمي تواند تاثير چنداني داشته باشد. اگر ذهن و قلب فرد را به صندوقچه اي تشبيه كنيم كه در آن قفل مي باشد، تنها راه باز كردن در اين صندوقچه ارتباط عاطفي با فرد است؛ پس تمام همت خود را بكار گيريد تا ارتباط عاطفي خود را با او بيشتر كنيد؛ هر چقدر شما در اين مرحله موفق شويد، موفقيت شما در رسيدن به هدفتان بيشتر خواهد شد.
2. از شيوه هاي تربيتي غير مستقيم استفاده كنيد. در اين شيوه به جاي اينكه محتواي تربيتي به صورت مستقيم به مخاطب انتقال داده شود؛ به صورت غير مستقيم مخاطب در معرض پيام هاي تربيتي قرار مي گيرد. تهيه و اهدا كتبي كه درباره مسائل ديني مي باشد؛ نوشتن رواياتي كه در اين زمينه است و قرار دادن آن در جايي كه مخاطب با آن روبرو شود و يا هر چيزي كه احتمال مي دهيد در تشويق او براي ترك اينگونه رفتارها مفيد است.
3. دوست در شكل گيري شخصيت فرد نقش مهمي دارد، تاثير دوست بر رفتارهاي فرد نا محسوس است، بگونه اي كه حتي خود فرد هم از اين تاثير آگاه نمي شود؛ بنابراين در برنامه تربيتي خود سعي كنيد، شوهرتان با افراد متدين معاشرت داشته باشد.
4.در صورت همكاري با شما و لو يك گام و يا انجام داددن كوچك ترين رفتار مثبت، او را مورد تشويق قرار دهيد.
5.سعي كنيد او را با لذت ياد خدا آشنا كنيد؛ زماني كه فردي با لذت ياد خدا آشنا شد، محال است از ياد خدا غافل شود. شركت در مراسم مذهبي، مسافرت هاي مذهبي مانند زيارت امام رضا عليه السلام و… مي تواند در اين راه مفيد باشد، بنابراين او را تشويق كنيد تا در مراسم مذهبي شركت كند و از اين طريق نسبت به مسايل مذهبي آگاهي پيدا كند.
6.از لحن آمرانه (تحکم آمیز)، توهين و تحقير به شدت پرهيز كنيد.
7. شناختن تمايلات طبيعي و تمنيات فطري فرد و ارضاي صحيح هر يك از آنها، اساسي ترين پايه تربيت ديني است؛ بنابراين بايد اين تمايلات و خواسته هاي دروني او را شناسايي كنيد و برنامه تربيتي خود را بر اساس آن قرار دهيد.
8. هر شخصى يك نقطه پذيرش و به قول معروف «رگ خوابى» دارد؛ سعى كنيد اين رگ خواب و نقطه پذيرش را به دست آوريد و از اين كانال وارد شويد و هدف خود را تعقيب كنيد و لذا به صرف اين كه بايد شخصى را هدايت كرد بسنده نكنيد، بلكه با مطالعه بر روى خصوصيات وى، راه نفوذ در او و جلب نظر او را به دست آوريد، سپس زير بناهاى فكرى وي را مورد بررسى قرار داده و در اصلاح آن بكوشيد. ديدگاه فرد در مورد خداوند، جهان هستى، انسان، معاد و … امورى است كه داراى نتيجه مستقيم بر عملكرد افراد مي باشد. پس بايد به تقويت و اصلاح اين مبانى كوشيد.
9. سعى كنيد نقطه نظرات و ديدگاههاى خويش را بر او تحميل نكنيد زيرا مردان سخن كسى را كه بخواهد عقيده‏اش را بر آنان تحميل كند نمى‏ پذيرند و با كسى كه همچون يك سرپرست با ايشان رفتار كند دوستى نمى‏ورزند و به او اعتماد نمى‏كنند.
10. به اقتدار او در خانواده احترام بگذاريد. زماني كه اقتدار مرد توسط زن در محيط خانواده به رسميت شناخته شود، مرد در جهت خواسته هاي زن تغيير مي كند؛ پس براي موفقيت در كار خود لازم است كه اقتدار او در محيط خانواده به رسميت شناخته شود.
از صميم قلب براي موفقيت خودتان و براي هدايت او دعا كنيد و بدانيد كه اگر در كارتان جديت و اخلاص داشته باشيد ، حتما موفق مي شويد. اميدوارم با بكارگيري دقيق راه کارهاي بالا بتوانید گام موثري در علاقه مند كردن شوهرتان به مسائل ديني برداريد و ما را در ثواب اين كار بزرگ سهيم كنيد.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.