وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

اگر از روی جهل طواف را انجام نداده باشد

0

اگر از روی جهل طواف را انجام نداده باشد

لگو احکام حج و عمره

ترك جهلى طواف‏

 

555- اگر طواف را- چه طواف عمره‏[1] يا زيارت- با جهل به حكم ترك كند و به محلِّ خود بازگردد، بايد حج را اعاده و يك شتر قربانى‏[2] كند.

 

[1] ( 1). آية الله فاضل: كفاره در طواف عمره بنابراحتياط است.
[2] ( 2). آية الله بهجت: وجوب ذبح يك شتر مطلقا حتى در حال علم و عمد موافق احتياط است كه در مسأله 532 هم گذشت( مناسك شيخ، ص 35).

آية الله تبريزى: كفاره دادن يك شتر در ترك طواف حج از روى جهل به مسأله است، و اما در طواف عمره تمتع چنانچه از روى جهل به مسأله ترك شد، هر چند بايد حج در سال آينده اعاده كرد ولى كفاره ندارد.

آية الله خويى: اگر كسى طواف عمره تمتع را از روى علم يا از روى جهل ترك كند به نحوى كه قبل از وقوف عرفات نتواند آن را تدارك نمايد عمره و حتى احرام عمره اش باطل مى شود و بايد در سال ديگر حج را اعاده نمايد و كفاره مذكوره اختصاص دارد به موردى كه طواف حج را از روى جهل ترك كرده باشد

آية الله سيستانى: كفاره در مورد طواف مبنى بر احتياط واجب است

آية الله صافى، آية الله گلپايگانى: چون احتمال مى دهد در احرام باشد، احتياطا از نزديكى با زن قبل از انجام عمره مفرده دورى نمايد و يك شتر قربانى كند.

آية الله فاضل: اگر چه با زن هم نزديك نكرده باشد

آية الله مكارم: در ترك طواف عمره، قربانى احتياط مستحب است و در طواف حج، احتياط واجب است.
B

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.