وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

افسردگی و پشیمانی پس از رد کردن خواستگار

0

افسردگی و پشیمانی پس از رد کردن خواستگار

پشيمانى بعد خواستگارى

پرسش 60 . دخترى هستم 22ساله كه هر خواستگارى كه برايم مى آيد بعد از اين كه جواب منفى از طرف آنها يا از طرف خودم داده مى شود بعد از آن دچار افسردگى و نگرانى مى شوم كه چرا من در جلسه خواستگارى اين حرف را زدم و يا چرا اين حرف را نگفتم و حالت بغض و گريه بهم دست مى دهد و احساس مى كنم كه شايد اين بهترين بود كه از دستش دادم و تا چندين ماه بعد به او فكر مى كنم و حرف هايى كه به او زدم و دلبسته او مى شوم و نمى توانم فراموشش كنم، خواهش مى كنم كه مرا يارى بفرماييد. ديگر از اين اخلاق خودم خسته شده ام.

شما براى اين كه بتوانيد بر اين افكار مزاحم غلبه كرده و اين مرحله حساس از زندگى را به خوبى پشت سر گذاريد لازم است به نكاتى كه خدمتتان عرض مى شود توجه نماييد:

1. شما هنوز جوان بوده و فرصت هاى فراونى براى ازدواج خواهيد داشت، لذا نبايد براى آنچه كه گذشته حسرت بخوريد. بلكه بايد با درايت و درست انديشيدن لحظاتى را كه در آن هستيد دريابيد. همواره اين روايت منسوب به امام على (علیه السلام) را به خاطر داشته باشيد كه فرمودند: «گذشته از دست رفته و آينده هنوز نيامده، پس بايد فرصت هايى را كه بين دو نيستى هستند، غنيمت شمرد»[21]، لذا از فرصت هايى كه داريد نهايت استفاده را در جهت افزايش توانمندى هاى خود و شركت در فعاليت هاى اجتماعى البته با رعايت حدود شرعى، بنماييد و سعى كنيد شادابى و نشاط را در خود ايجاد كنيد. اينكار در روحيه شما تأثير  داشته همچنين زمينه هاى بيشترى را براى ازدواج شما فراهم مى كند.

 

2. رفتارهاى ما نشات گرفته از افكار ما مى باشد. هر فكر و انديشه اى كه داشته باشيم به همان صورت نيز عمل خواهيم كرد. اين افسردگى و نگرانى شما نيز ناشى از افكار يا به عبارتى شناخت هاى شماست. در روانشناسى از اين افكار اشتباه به خطاهاى شناختى تعبير مى شود. اين انديشه و شناخت كه همه بايد شما را دوست داشته و مورد پسند همگان باشيد، يكى از خطاهاى شناختى است. اگر شما اين شناخت غلط را اصلاح كرديد ديگر با شنيدن جواب منفى از طرف خواستگارانتان دچار افسردگى و نگرانى نمى شويد.

 

 

3. براى اين كه در جلسه خواستگارى تمام حرف هايتان را زده و چيزى از قلم نيندازيد لازم است، قبل از جلسه خواستگارى تمام آنچه را كه مى خواهيد در جلسه مطرح كنيد يادداشت كرده و بر روى كاغذ بياوريد. حتى مى توانيد اين كاغذ را در جلسه خواستگارى همراه خود داشته باشيد تا چيزى از قلم نيفتد.[22]

 

4. نكته مهم ديگرى كه لازم است به آن توجه داشته باشيد، عدم وسواس زياد در مورد خواستگاران است. اين انتظار كه حتما همسر آينده شما بايد تمام ملاك هاى شما را داشته باشد درست نيست. بلكه بايد با در نظر گرفتن موقعيت خود و ملاك هاى اصلى ازدواج اقدام كنيد. اگر كسى پيدا شد كه ملاك هاى اصلى مثل تدين و ديندارى، اخلاق خوب، هم كفوى فكرى، فرهنگى و اقتصادى را دارا بود سخت گيرى نكرده و به او جواب مثبت دهيد.

 

5. از قرار گرفتن در تنهايى بايد پرهيز نمود، سعى كنيد بيشتر در جمع  حضور داشته و به هيچ وجه خود را از ديگران جدا نكنيد و در انزوا قرار نگيريد. اين كار هم در روحيه شما تأثير داشته و هم باعث مى شود كه زمينه ازدواج شما بيشتر فراهم گردد.

6. از بيكارى بايد دورى كرده و همواره خود را به كارى مشغول نماييد. زيرا بيكارى همان طور كه در روانشناسى به آن اشاره شده باعث به وجود آمدن بسيارى از مشكلات روانى مى باشد. سعى كنيد علايق خود را شناخته و با رشد آنها توانمندى هايتان را افزايش دهيد.

7. اهتمام بيشتر به واجبات دينى و ترك گناه نقش بسيار زيادى در سلامت روان دارد. با توكل به خداوند و توسل به اولياى الهى از خداوند بخواهيد كه هر چه زودتر مشكل حل شود.

8. در پايان اميدواريم كه با انجام توصيه هاى بالا بتوايد اين نگرانى ها را از خود دور كرده و با درايت و درست انديشيدن آينده روشن همراه با سعادت و خوشبختى را براى خود رقم بزنيد.

[21]. شيخ عباس قمى، الكنيه والالقاب، ج 2، ص 328، نجف: الحيدريه.

شعر از شرف الدين موصلى:

مافات مضى و ما سيأتيك فاين *** قم فاغتنم الفرصة بين العدمين
[22]. براى آگاهى از سؤالاتى كه بهتر است در جلسه خواستگارى مطرح شود، به كتاب هايى كه در اين زمينه نوشته شده مراجعه نماييد مانند: گذر از پيچ و خم هاى خواستگارى، آستان قدس رضوى.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.