وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم لباس نجس مادر و پرستار بچه

0

حکم لباس نجس مادر و پرستار بچه

رساله توضيح المسائل نماز

مسأله 863 زنی که پرستار بچه است]

اشاره

مسأله 863 زنی که پرستار بچه است (1) و بیشتر از یک لباس ندارد (2)، هر گاه شبانه روزی یک مرتبه لباس خود را آب بکشد، اگر چه تا روز دیگر لباسش به بول بچه نجس شود، می تواند با آن لباس نماز بخواند. (ولی احتیاط واجب (3) آن است که لباس خود را در شبانه روز یک مرتبه برای اولین نمازی که لباسش پیش از آن نجس شده آب بکشد (4)) و نیز اگر بیشتر از یک لباس دارد ولی ناچار است که همه آنها را به پوشد، چنانچه شبانه روزی یک مرتبه (به دستوری که گفته شده (5)) همه آنها را آب بکشد کافی است. (6)

این مسأله در رساله آیات عظام: خوئی، تبریزی، سیستانی و بهجت نیست.

(1) (فاضل:) که بنا بر احتیاط واجب بچه پسر باشد نه دختر،..

(صافی:) مادری که پرستار بچه است..

(2) (گلپایگانی، فاضل، صافی:) چنانچه نتواند لباس دیگری بخرد یا کرایه کند و یا عاریه نماید..

(3) (گلپایگانی:) احتیاط مستحب..

(4) (گلپایگانی، صافی:) لباس خود را طرف عصر برای نماز ظهر و عصر آب بکشد..

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّه اراکی نیست]

(5) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: گلپایگانی و صافی نیست]

(6) (صافی:) و در این که پرستار بچّه اگر مادر او نباشد این حکم را داشته باشد اشکال است.

(زنجانی:) مسأله زنی که پرستار پسر بچه یا دختر بچه است و بیشتر از یک لباس ندارد چنانچه نتواند لباس دیگری بخرد یا کرایه کند و یا عاریه نماید، هر گاه شبانه روزی یک مرتبه لباس خود را آب بکشد، اگر چه تا روز دیگر لباسش به بول بچه نجس شود، می تواند با آن لباس نماز بخواند و می تواند در هر ساعتی که بخواهد لباسش را آب بکشد، ولی احتیاط مستحب آن است که نزدیک غروب نماز بخواند که بتواند چهار نماز خود را با لباس پاک یا لباسی که نجاست کمتری دارد بخواند، و نیز اگر بیشتر از یک لباس دارد ولی ناچار است که همه آنها را به پوشد، چنانچه شبانه روزی یک مرتبه همه آنها را آب بکشد کافی است. احتیاط مستحب آن است که اگر لباس پرستار دختر بچه به بول دختر نجس شود اگر چه روزی یک مرتبه آن را آب بکشد، چنانچه بعد از آن نجس شود با آن لباس نماز نخواند.

(مکارم:) مسأله زنی که پرستار بچّه است و نمی تواند برای نماز به آسانی لباس طاهر تهیّه کند هر گاه در شبانه روز یک مرتبه لباس خود را بشوید می تواند با آن نماز بخواند هر چند لباسش با بول بچّه نجس شود ولی احتیاط آن است که لباس خود را برای اوّلین نمازی که به جا می آورد آب بکشد.

مسائل اختصاصی

(خوئی، تبریزی:) مسأله 871 (سیستانی:) مسأله 850 (بهجت:) مسأله 726 اگر می داند که خونی که در بدن یا لباس او است، کمتر از درهم است ولی احتمال می دهد که از خونهایی باشد که عفو در آنها نیست جایز است که با آن خون نماز بخواند و شستن لازم نیست.

(بهجت:) از خونهایی باشد که نماز را باطل می کند..

(سیستانی:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(خوئی، تبریزی:) مسأله 872 (بهجت:) مسأله 727 (سیستانی:) مسأله 851 اگر خونی که در لباس یا بدن است کمتر از درهم باشد و نداند که از خونهایی است که عفو در آنها نیست و نماز بخواند و بعد معلوم شود که از خونهایی بوده که عفو در آنها نیست اعاده نماز لازم نیست و هم چنین است اگر اعتقاد نماید که کمتر از درهم است و نماز بخواند و بعد معلوم شود که به مقدار درهم یا بیشتر بوده در این صورت نیز حاجتی به اعاده نیست.

(بهجت:) نداند از خونهایی است که نماز با آن باطل است و نماز بخواند و بعد معلوم شود که از خونهایی بوده که نماز با آن باطل است..

(بهجت:) در این صورت نیز اعاده نماز لازم نیست.

(گلپایگانی، صافی:) مسأله 872 مردی که پرستار بچّه است اگر لباسش به بول بچّه نجس شود نمی تواند با آن لباس نماز بخواند.

(مکارم:) مسأله 789 هر گاه بتواند با وسایلی (مثلًا با پوشکهای معمولی) جلو سرایت نجاست بچّه را بگیرد باید چنین کند و نیز اگر لباسهای متعدّد دارد باید از لباس پاک استفاده کند.

توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و محشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: حکم لباس نجس مادر و پرستار بچه حکم لباس نجس مادر و پرستار بچه حکم لباس نجس مادر و پرستار بچه حکم لباس نجس مادر و پرستار بچه حکم لباس نجس مادر و پرستار بچه حکم لباس نجس مادر و پرستار بچه حکم لباس نجس مادر و پرستار بچه حکم لباس نجس مادر و پرستار بچه حکم لباس نجس مادر و پرستار بچه حکم لباس نجس مادر و پرستار بچه [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.