وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حضرت لوط كه بود و كجا مى زيست؟

0

حضرت لوط كه بود و كجا مى زيست؟

«لوط» از پيامبران بزرگ خدا بود و درعصر ابراهيم (ع) مى‏زيست با ابراهيم خويشاوند نزديك داشت (مى‏ گويند پسر خواهر ابراهيم بود)ابراهيم بعد از مهاجرت از عراق و سرزمين بابل، به سوى شامات آمد، مى‏گويند لوط نيز با او زندگى مى‏ كرد، اما بعد از مدتى (براى دعوت به توحيد و مبارزه با فساد) به شهر «سدوم» رفت.

«سدوم» نام يكى از شهرها و آباديهاى قوم لوط است كه در شامات (در كشور اردن) در نزديكى بحر الميت واقع شده بود، سرزمين آباد و پر درخت و گياهى بود، اما بعد از نزول عذاب الهى بر اين قوم زشتكار و ننگين شهرهاى آنها در هم كوبيده و زير و رو شد، چنانكه آنها را «مدائن مؤتفكات» مى‏گويند (يعنى شهرهاى زير و رو شده).

بعضى معتقدند كه ويرانه‏ هاى اين شهرها در زير آب فرو رفته و مدعى هستند كه در گوشه‏ اى از درياچه بحر الميت ستون ها و آثار ديگرى كه دلالت بر خرابه ‏هاى اين شهر مى‏ كند ديده ‏اند.

در حالى كه بعضى ديگر معتقدند شهرهاى لوط به زير آب فرو نرفته و هم اكنون در نزديكى بحر الميت منطقه ‏اى است كه زير سنگهاى سياهى پوشيده شده كه احتمالاً محل شهرهاى لوط است.

و نيز گفته ‏اند كه مركز ابراهيم در شهر «حبرون» در فاصله نه چندان دور از «سدوم» قرار داشت، و موقعى كه بر اثر زلزله يا صاعقه شهرهاى آنها آتش گرفت ابراهيم در نزديكى حبرون ايستاده بود و دود شهر را كه متصاعد بود با چشم خود مى‏ديد.

قصه هاى قرآن، حضرت آيت الله مكارم شيرازى

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.