وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

پس از استطاعت حج نرود و بعدا استطاعت از بین برود

0

پس از استطاعت حج نرود و بعدا استطاعت از بین برود

لگو احکام حج و عمره

3- استقرار حج و حكم ثبت ‏نام‏

6- اگر مستطيع، حج را ترك كند، حج بر او مستقر مى‏شود[1] و بايد بعداً به هر نحو كه مى‏تواند، به‏  حج برود؛[2] و همچنين است اگر در تحصيل مقدمات، كوتاهى‏[3] كند و در اولين سال استطاعت، به حج نرسد،[4] كه بايد در هر صورت بعداً در اولين سال ممكن به حج برود، هرچند استطاعت از بين رفته باشد.[5]

 

[1] ( 5). آية اللَّه سيستانى: مگر اين كه جاهل به حصول استطاعت يا غافل از آن باشد، يا جاهل به وجوب حج ياغافل از آن باشد، و در اين جهل و غفلت معذور باشد.

آية اللَّه فاضل: چنانچه تا پايان اعمالِ حج، شرايط استطاعت باقى باشد، در اين صورت بايد حج را انجام دهد مگر اين‏كه انجام حج حرجى باشد، كه در اين فرض از خودش ساقط است، و در اين صورت بايد از تركه او- ولو از ميقات- نايب بگيرد، يا شخصى تبرعاً حج او را انجام دهد.

 

[2] ( 1). آية اللَّه بهجت: هر وقت قدرت پيدا نمود، فوراً بايد به‏جا آورد ولو استطاعت شرعيه زايل شده باشد( كتاب حج، ص 27).

آية اللَّه تبريزى و آية اللَّه خويى: مگر جاهل قاصر بوده باشد و در صورت استقرار هم اگر رفتن به حج حرجى شود واجب نيست.
[3] ( 2). آية اللَّه بهجت و آية اللَّه سيستانى: در صورت اعتماد و وثوق به اين‏كه با تأخير نيز حج را حتماً درك خواهد كرد، اظهر عدم وجوبِ خروج در اوّلين فرصت است؛ پس اگر اتفاقاً درك نكرد، حج بر او مستقر نشده است؛ آية اللَّه بهجت: و امّا با عدم اعتماد مذكور، پس مورد تأمّل است؛ و عدم حرمتِ تفويتِ احتمالى، با تأخير يا غير آن از مقدّمات مفّوته در واقع بعد از اشتغال ذمه يا قبل از آن، در موردى كه دليل خاص نباشد خالى از وجه نيست( كتاب حج ص 1).
[4] ( 3). آيات عظام: صافى، گلپايگانى و فاضل: در صورتى حج بر او مستقر مى‏شود كه اگر مى‏رفت به حج‏ مى‏رسيد.
[5] ( 4). آيات عظام تبريزى، خويى و فاضل: اگر انجام حج براى او حرجى باشد، حج از خودش ساقط است ولى بايد خودِ او بعداً، در صورت قدرت، انجام دهد و يا بعد از فوتش از تركه او حجّ نيابى ولو از ميقات انجام دهند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

     

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.