وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

آثار سوء اجتماعى و اخلاقى اعتقاد به جبر چيست

0

آثار سوء اجتماعى و اخلاقى اعتقاد به جبر چيست

آثار سوء اجتماعى و اخلاقى اعتقاد به جبر چيست؟

بدون شك مسلك جبر آثار سوء اجتماعى زيادى دارد، مانند ميكرب فلج، روح و اراده را فلج مى‏كند. اين عقيده است كه دست تطاول زورگويان را درازتر و دست انتقام و دادخواهى زورشنوها را بسته‏تر مى‏كند. آن كس كه مقامى را غصب كرده و يا مال و ثروت عمومى را ضبط نموده است، دم از موهبتهاى الهى مى‏زند و به عنوان اينكه هر چه به هر كس داده مى‏شود خدادادى است.

بهترين سند براى حقانيت و مشروعيت آنچه تصاحب كرده ارائه مى‏دهد و آن كه از مواهب الهى محروم مانده به خود حق نمى‏دهد كه اعتراض كند، زيرا فكر مى‏كند اين اعتراض، اعتراض به «قسمت» و تقدير الهى است و در مقابل قسمت و تقدير الهى بايد صابر بود، سهل است، بايد راضى و شاكر بود. ظالم و ستمگر از اعمال جابرانه خود به بهانه سرنوشت و قضا و قدر رفع مسؤوليت مى‏كند، زيرا او دست حق است و دست حق سزاوار طعن و دق نيست، و به همين دليل مظلوم و ستمكش نيز آنچه از دست ستمگر مى‏كشد تحمل مى‏كند، زيرا فكر مى‏كند آنچه بر او وارد مى‏شود مستقيماً و بلاواسطه از طرف خداست و با خود مى‏گويد: مبارزه با ظلم و ستمگرى هم بيهوده است، زيرا پنجه با پنجه قضا افكندن است، وهم ضد اخلاق است، زيرا منافى رضا و تسليم است.

معتقد به جبر، چون رابطه سببى و مسببّى را در اشيا، بالخصوص در ميان انسان و اعمال و شخصيت روحى و اخلاقى او از يك طرف و ميان آينده سعادت بار، يا شقاوت بارش از طرف ديگر منكر است، هرگز در فكر تقويت شخصيت و اصلاح اخلاق و كنترل اعمال خود نمى‏افتد و همه چيز را حواله به تقدير مى‏كند.

مجموعه آثار شهيد مطهرى ج 1 ج انسان و سرنوشت، شهيد مطهرى. پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.