ناخن گرفتن در احرام

ناخن گرفتن در احرام
فهرست این نوشتار:
15- ناخن گرفتن
پانزدهم- ناخن گرفتن:
436- گرفتن بعضى از ناخن هم جايز نيست مگر موجب اذيّت باشد.[1]
437- در عدم جواز ناخن گرفتن، فرقى بين ناخن دست و پا و بين آلات ناخنگيرى- قيچى يا چاقو يا ناخنگير- نيست؛ و احتياط[2] واجب آن است به هيچ وجه، حتى به سوهان و دندان، ازاله ناخن نكند.
438- مُحرِم مىتواند از غير محرم ناخن بگيرد؛ و نيز محرم مىتواند ناخن محرم ديگر را به قصد تقصير بگيرد.[3]
[1] ( 2). آية اللَّه بهجت: ليكن محتمل است فديه بعضى از ناخنِ آزار رساننده، قبضهاى از طعام باشد نه مدّ.( مناسك شيخ، ص 28).
آية اللَّه تبريزى: در اين صورت گرفتن ناخن جايز است و از هر ناخنى يك مشت طعام كفّاره بدهد( مناسك، مسأله 285).
آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: وكفّاره آن يك مدّ طعام است.
[2] ( 3). آية اللَّه بهجت، آية اللَّه سيستانى: فرقى نيست و ازاله ناخن به هيچ وسيله جايز نيست.
آيات عظام: خامنهاى، مكارم و فاضل: حرام است.
[3] ( 4)- آية اللَّه سيستانى: ولى ناخن گرفتن در تقصير بنابر احتياط واجب كافى نيست.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.