وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

کار خوب کردن به نیت بهشت اشکال دارد؟

2

کار خوب کردن به نیت بهشت اشکال دارد؟

آيا براى بهشت كارنيك كردن خوب است يا براى خدا؟ براى خدا چه سودى دارد؟

با سلام به شما كه در مسير كمال به سوى حقيقت محض هستى در حركت هستيد.

انجام كار نيك براى بهشت نيز يكى از مراتب عبادت محسوب مى شود. امام صادق عليه السلام فرموده اند: عبادت كنندگان سه دسته اند: گروهى خداوند را از ترس عبادت مى كنند كه اين عبادت بردگان است، گروهى خداوند تبارك و تعالى را براى ثواب عبادت مى كنند كه اين عبادت مزد بگيران است و گروهى خداوند را از سر عشق و محبت به او عبادت مى كنند كه اين عبادت آزادگان است و اين برترين عبادت است (ميزان الحكمه، 11646).

گروه سوم نه به طمع بهشت عبادت مى كنند و نه ترسى از جهنم دارند بلكه خداوند را به خاطر خودش و از روى علاقه به او كه محبوب و دوست حقيقى و جمال مطلق است عبادت مى كنند. كار نيك را انجام مى دهند چون مى دانند خواسته معشوق اين است. برايشان تنها، خواسته محبوب مطرح است و بس.

البته انواع ديگر عبادت (براى ثواب و بهشت و ترس از عذاب) نيز عبادت است و در قرآن، آيات زيادى، نعمت هاى بهشتى و عذاب جهنم را توصيف كرده، زيرا اكثر انسان ها به لحاظ بُعد ماديشان، اين موضوعات را بهتر درك كرده و با مذاق آنها سازگارتر است.

اما سؤال دوم شما در مورد اين كه كار نيك، براى خداوند چه سودى دارد؟

حقيقت اين است كه كار نيك براى خداوند سودى ندارد. او بى نياز مطلق است. ما كار نيك را براى خودمان انجام مى دهيم نه براى خدا. اين ما هستيم كه به كار نيك نياز داريم.

اگر شما و تمام كسانى كه روى زمين هستند كافر شويد (به خدا زيانى نمى رسد) چرا كه خداوند بى نياز و ستوده است. سوره ابراهيم، آيه

8 مثل خداوند، مثل نور است. اين ما هستيم كه به نور احتياج داريم و اگر از نور فرار كنيم يا از آن استفاده ببريم، نه به نور ضررى مى رسد و نه چيزى عايد او مى شود.

پاسخ يك سؤال، باقى مانده:

كار نيك و عبادت براى خدا يعنى چه؟

عبادت براى خدا به معناى انجام عبادت به سود خدا نيست بلكه منظور، انجام آن، براى رسيدن به قرب خداوند است. يا براى فرمان بردارى و امتثال اوامر و دستورات او. انجام عبادت براى خدا به عشق اين كه معشوق اين عمل را دوست دارد همان عبادت نوع سوم است.

اين اشكال (انجام عبادت به سود خدا) از آن جا ناشى شده است كه لفظ «براى» گاهى اوقات در جايگاه «نفع و سود» بكار مى رود، در حالى كه اين لفظ معانى ديگرى هم دارد از جمله «تعليل». در اين مورد «براى» به معناى تعليل است، يعنى علت عمل من خداست. حال يا براى رسيدن به قرب او و يا براى امتثال امر او كه نتيجه امتثال امر نيز همان قرب است.

در ادبيات عرب براى «لام» تا 22 معنا ذكر كرده اند. (مغنى الاديب، گروه مؤلفان) /پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. نامشخص می گوید

    با عرض سلام سوالی داشتم درباره پاداش در بهشت چیز های مختصری شنیدم مثل هر نوع میوه خوراکی خانه زندگی و … ولی خواسته های من در بهشت متفاوت است ایا هر نوع ارزویی مانند زندگی در محیطی خیالی که ذهن داریم با قدرت ها ی خاص کتاب های جادویی ممکن است مثلا زندگی در سریالی که قبلا دیدیم و ارزو حضور در آن شرایط را داریم و خواهشا به این سوال که ایا میتوانیم جنسیت خود را در انجا تغییر دهیم و از کسانی که مرا میشناسند دوری کنم پاسخ دهید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بهشت و جهنم بسیار متفاوت از آنچیزی است که ما فکر می کنیم. مثلا بچه ای که در شکم مادر هست چه آگاهی از دنیای بیرونی خود دارد، هیچ!… ما وارد دنیای جدیدی می شویم که زمین و زمانش هم متفاوت هست . البته تمام لذتهایی که در قرآن و روایات آمده اندازه فهم ماست و اینها هست و بالاتر از اینها هم هست بالاتر از هر چه تصور کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر