وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چرا مسلم بن عقیل ابن زیاد را در خانه هانی ترور نکرد

0

چرا مسلم بن عقیل ابن زیاد را در خانه هانی ترور نکرد

 

ترور کردن و کشتن غافلگیرانه در اسلام ممنوع و مذموم بوده و اسلام معتقد است که جنگ و نبرد باید به صورت #جوانمردانه صورت گیرد .

❕علی علیه السلام فرمود ؛

« پیامبر نهی کرد که در بلاد مسلمین سم پخش شود ( و آنان به صورت غافلگیرانه کشته شوند )»

الکافی ج5 ص28

در نقل دیگری امام #صادق علیه السلام فرمود ؛

« رسول خدا هیچ گاه شبانه و به صورت غافلگیرانه به دشمن حمله نبرد »

وسائل الشیعه ج15 ص63

علی علیه السلام فرمود ؛

« به خدا سوگند ، معاويه، از من سياستمدارتر نيست، امّا او (براى پيش برد اهداف شخصى خود)، نيرنگ مى‏ زند و مرتكب انواع گناه مى‏ شود و اگر از خدعه و نيرنگ بيزار نبودم، من، از #سیاستمدارترين مردم بودم »

نهج البلاغه خطبه 200

❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛

« رسول خدا از ترور و کشتن #غافلگیرانه نهی کرد ، اسلام مانع ترور و کشتن غافلگیرانه است »

الکافی ج7 ص375

❕بن ابی الحدید می نویسد ؛

« چون پيامبر خدا رحلت فرمود و على عليه السلام مشغول ‏غسل و كفن و دفن‏ آن ‏حضرت گرديد و با ابوبكر بيعت شد، زبير و ابوسفيان و گروهى از مهاجران، براى مشورت، با عباس و على عليه السلام خلوت كردند و سخنانى تحريك ‏آميز و مهيّج گفتند. عبّاس رضى الله عنه، گفت: صحبتهاى شما را شنيديم. اما نه به دليل در اقليّت بودن از شما كمك مى‏ گيريم و نه از روى بدگمانى نظرات شما را رها مى ‏كنيم. پس، به ما فرصت دهيد كه بينديشيم … به خدا سوگند اگر نبود كه اسلام كشتن غافلگيرانه را جلو گرفته است، هر آينه صخره‏ ها و تخته #سنگها چنان به هم مى‏ خوردند و متلاشى مى‏ شدند كه صداى برهم خوردن آنها از جايگاه مرتفع شنيده مى‏ شد»

شرح نهج البلاغه ج1 ص218

در جریان ترور عبیدالله نیز آمده است ؛

« هانى به مسلم گفت من دوست ندارم كه او- ابن زياد- در خانه من كشته شود. وقتى مسلم [از نهانگاه‏] بيرون آمد، شريك به او گفت: چرا او را نكشتى؟ مسلم گفت: به دو سبب ، اول اين كه هانى خوش نداشت ابن زياد در خانه او كشته شود. دوم حديثى كه مردم از پيامبر صلى الله عليه و آله برايم روايت كرده ‏اند كه فرموده است: #ايمانْ بندِ كشتنِ غافلگيرانه است و مؤمن غفلتاً نمى ‏كشد »

بحار الانوار ج44 ص344

❕آری براى يك «سياستمدار الهى» پيروزى بر دشمن در درجه دوم اهميت است و در درجه اوّل حفظ ارزشها مهم است، ارزشهايى كه ماندنى است، و بهترين وسيله تكامل جامعه انسانى و پرورش انسانهاى شايسته و تشكيل «حيات طيبه» است. اختلاف اين دو ديدگاه در سياستهاى الهى و شيطانى سبب مى‏ شود كه گاه افراد ناآگاه به حاميان #سياستهاى الهى خرده بگيرند و اعمال آنها را بر ساده ‏انديشى و عدم آگاهى به فنون سياست حمل كنند، غافل از اين كه آنها در عالم ديگرى سير مى‏ كنند كه اصول و ضوابط حاكم بر آن جز اين روش را اجازه نمى‏ دهد .

البته برخی از فقها چنین می آورند که ممنوعیت ترور و کشتن غافلگیرانه یک اصل است ، و ايمان كشتن غافلگيرانه (ترور) را ممنوع كرده است، و به مؤمن اجازه اقدام به چنين كارى نمى ‏دهد،اما هيچ مانعى ندارد كه بعضى از استثناهاى محدود و #معدود داشته باشد (خصوصا آنجایی که راهی جز ترور و کشتن غافلگیرانه برای دفاع نباشد ‌).

?پیام امام امیر المومنین ، مکارم شیرازی ، ج2 ص457 پاورقی

از همه اینها گذشته گشتن ابن زیاد بهانه محکمی به دست حکومت یزید می داد که تمام بنی هاشم و امام حسین علیه السلام را به راحتی به شهادت برساند، یزید می خواست امام را در مدینه مخفیانه به قتل برساند که حضرت شبانه به سمت مکه هجرت کردند و در مکه هم خطر ترور حضرت به صورت  پنهانی بود و لذا امام حج را نیمه کاره رها کردند و به سمت کربلا عازم شدند، اگر نماینده ویژه امام یعنی مسلم بن عقیل بهانه به دست یزیدیان می داد، نه تنها امام حسین بلکه دشمن در صدد بر می آمد نسل بنی هاشم را از زمین محو سازد، لذا جناب مسلم با درایت و زمانشناسی این بهانه را از دست دشمن گرفت.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.