وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

چرا طلاق حق مرد است

0

چرا طلاق حق مرد است

 

آيا بهتر نيست طلاق نيز مانند ازدواج با توافق طرفين صورت گيرد نه به طور يك طرفه تا مورد سوء استفاده مردها قرار نگيرد؟

در اين باره گفتنى است اينكه طلاق يا انحلال نكاح هميشه به دست مرد است حرف درست و دقيقى نيست. اما اين كه در بعضى انواع طلاق اختيار كامل طلاق به دست مرد قرار داده شده است؟ به جهت حكمت هايى است كه برخى از آنها اشاره مى شود:

1 اصولاً طلاق براى برون رفت از موقعيت عدم امكان توافق بين زن و شوهر و آخرين راه خروج از بن بست زندگى مشترك پيش بينى شده است. طلاق يعنى اينكه ديگر تحت هيچ شرايطى امكان توافق بر ادامه زندگى وجود ندارد. اگر خروج از اين بن بست زناشويى نيازمند توافق طرفينى زن و شوهر باشد در بسيارى از موارد با هدف طلاق ناسازگار است و باعث به وجود آمدن بن بست ديگرى براى زن و شوهر خواهد بود. از اين رو، در صورت عدم امكان توافق طرفين بر طلاق، لازم است تصميم گيرى يكى از زن و مرد پايان بخش منازعات و درگيرى ها باشد.

2 طلاق داراى پيامدهاى حقوقى و اقتصادى فراوانى نسبت به اعضاء خانواده است كه مرد ملزم به رعايت آن است. تعهدّاتى مانند لزوم حضانت از فرزندان، اداى مهريه و نفقه زن در دوران عدّه، پرداخت نفقه فرزندان و اداى اجرت المثل كارهاى انجام شده توسّط زن از جمله مواردى است كه بردوش مرد است. اين موارد مقتضى است كه حق طلاق در موارد خاص، در مقابل اين تكاليف براى مرد باشد تا ارزيابى لازم براى سنجش منافع و پيامدهاى طلاق توسط مرد صورت گيرد. ضمن اينكه اين وظايف و تكاليف حقوقى و اقتصادى در حكم بازدارنده مناسبى براى بسيارى از مردان تلقى مى شود در حالى كه چنين ابزار بازدارنده اى براى زنان وجود ندارد. پرسمان/.

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.