وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

پیامبر صادق در فضای مجازی

0

پیامبر صادق در فضای مجازی

فهرست این نوشتار:

بیایید در سالروز میلاد پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) و امام صادق (علیه السلام) پیام رسان صادقی در فضای مجازی باشیم

تا همین چند سال پیش موقع ولادت و شهادت ائمه‌اطهار(ع) که می‌شد جوانان زیادی را می‌دیدیم که در مسجد محل جمع می‌شدند و ریسه می‌کشیدند و پرچم می‌زدند.
با گذشت زمان نوع كار فرهنگي براي اهل‌بيت عصمت و طهارت هم تنوع پيدا كرد؛ بسياري از جوانان حضورشان را در فضاي مجازي پررنگ كردند و در كنار زدن پرچم بر سردر مسجد، به طراحي پوستر و كليپ و… روي آوردند. اين روزها هم كه بخشي از زندگي مردم در فضاي مجازي مي‌گذرد شاهديم كه فعالان اين عرصه در ايام شهادت و ولادت اهل‌بيت(ع) سنگ تمام مي‌گذارند و به هر طريق ممكن ارادتشان را ابراز مي‌كنند. با اين توضيحات و در آستانه ولادت رسول گرامي اسلام حضرت محمد‌مصطفي(ص) و ششمين امام شيعيان، امام جعفر‌صادق(ع) چند پيشنهاد مجازي براي شما داريم تا شما هم ضمن شناخت بهتر از زندگي آن بزرگواران، استفاده بهينه‌اي از فضاي مجازي‌تان داشته باشيد.

امامت را بشناس

شايد شما هم اين روايت را شنيده‌ايد كه «كسي كه امام زمان خودش را نشناسد به مرگ جاهلي مرده است»، پس بياييد با جهل نميريم درحالي‌كه هزاران راه براي شناخت ائمه و پيامبر عظيم‌الشأن اسلام وجود دارد. يكي از بهترين راه‌ها براي كاربران فضاي مجازي استفاده از سايت‌هاي فعالي است كه به‌طور متمركز يا غيرمتمركز سراغ زندگي‌اين دو بزرگوار رفته‌اند؛ يكي از سايت‌هاي مفيد درخصوص زندگي حضرت محمد(ص) «رسول‌نور» به آدرس www. rasoolnoor.com است كه شما مي‌توانيد سخنان پيامبر(ص)، زندگي ايشان و مهم‌تر از همه نگاه ساير اديان نسبت به ايشان را از طريق اين سايت دنبال كنيد.  بخشي از دانشنامه بزرگ اسلامي شبكه رشد www.Daneshnameh.roshd.ir هم به پيامبر اعظم(ص) اختصاص يافته است. با كليك بر گزينه «زندگي حضرت محمد مصطفي» صفحه پيامبر اعظم باز مي‌شود كه شامل اين مباحث است: ولادت، شجره‌نامه پيامبر(ص)، سرپرست پيامبر(ص)، دوران نوجواني، همسران و فرزندان، دعوت سرّي، غزوه‌ها و وقايع سال ششم تا دهم. ويژگي اين دانشنامه اين است كه نام‌هاي اماكن، اعلام و… را شرح و توضيح مي‌دهد. درخصوص حيات امام‌صادق(ع) هم شما مي‌توانيد به پايگاه اطلاع‌رساني حوزه، به آدرس www.hawzah.net مراجعه كنيد؛ اين پايگاه، دانشنامه مفصلي را درخصوص زندگي امام‌صادق(ع) تهيه كرده است كه شامل «شناسنامه امام»، «دوره امامت»، «شهادت امام»، «اخلاق و فضايل امام»، «آثار و آموزه‌هاي علمي امام»، «مذهب جعفري و تأثيرپذيري از امام»، «شاگردان امام»، «سيره امام»، «امام‌صادق(ع) در آينه شعرو ادب» و «امام در اينترنت و رسانه» است.

خلاقيت‌هاي مجازي

حتما شمايي كه در شبكه‌هاي اجتماعي فعال هستيد اين روزها عكس‌ها و مطالب مختلفي درباره ميلاد پيامبر‌اكرم(ص) و امام‌صادق(ع) به دست‌تان مي‌رسد. شايد شما هم همان‌ها را براي ديگر دوستانتان بفرستيد اما به شما پيشنهاد مي‌كنيم كمي خلاقيت به خرج دهيد؛ مثلا به‌جاي ارسال دوباره يكي از عكس‌هايتان، چند عكس خوب را انتخاب كنيد و آنها را به فرمت گيف تبديل كنيد. در آن صورت شما مي‌توانيد چند عكس زيبا را در كنار هم داشته باشيد و همه از ديدن آنها لذت ببرند. يا اگر كمي از فتوشاپ سر درمي‌آوريد و يا كسي را در ميان دوستانتان داريد كه با اين نرم‌افزار آشناست دست به‌كار شده و براي ساخت استيكر پيشقدم شويد. مي‌توانيد با همين عكس‌هاي زيبا استيكر بسازيد يا جملات زيبا از اين دو بزرگوار را انتخاب كنيد و آنها را تبديل به استيكر كنيد. براي ساخت استيكر هم 2 راه وجود دارد؛ اول اينكه در تلگرام @stickers را جست‌وجو و با اين روبات عكس‌هايتان را تبديل به يك بسته استيكر كنيد. راه دوم هم استفاده از اپليكيشن‌هاي ساخت استيكر است كه در نرم‌افزار بازار به وفور وجود دارند و كار را براي شما راحت كرده‌‌اند.

كتابخانه‌هاي مجازي را دريابيد

خوشبختانه براي شمايي كه فرصت نداريد تا بازارهاي خريد كتاب برويد، كتابفروشي‌هاي ديجيتال راه‌اندازي شده است. شما مي‌توانيد كتاب‌هاي خود را از اين طريق دانلود كنيد و آن را در تلفن همراه خود داشته باشيد. 2 نرم‌افزار «فيديبو» و «طاقچه» معروف‌ترين اين نرم‌افزارها هستند كه شما مي‌توانيد كتاب‌هاي مرتبط با زندگي پيامبر اسلام(ص) و امام‌صادق(ع) را از آنجا تهيه كنيد و آخر هفته‌ آنها را بخوانيد.

«فروغ ابديت» جعفر سبحاني، «سيماي پيامبر اعظم در آينه نهج‌البلاغه» آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي، «سرزمين نور» محمدرضا سرشار، «پرتوي از زندگاني امام صادق(ع)» نورالله عليدوست، «پاي درس امام‌صادق(ع)» محمد مهدي رضايي و «مكتب دار صادق» مهدي قزلي ازجمله كتاب‌هايي هستند كه مي‌توانيد آنها را دانلود كنيد و از خواندنشان لذت ببريد.

وحدت را به هم نزنيم

با توجه به اينكه در هفته وحدت قرار داريم بهتر است مراقب باشيم كه در فضاي مجازي كاري نكنيم كه وحدت ميان شيعيان و برادران اهل سنت به‌هم بخورد. با توجه به حضور گسترده داعش و نيروهاي تكفيري در فضاي مجازي، ممكن است شما به‌طور ناخواسته وارد بازي آنها شويد و با ارسال مجدد پيام يا انتشار عكسي، به تفرقه دامن بزنيد و اين در ميان، دشمن را شاد كنيد. اگر ديديد در فضايي مثل اينستاگرام كسي زير پست‌هاي شما توهيني به شيعيان مي‌كند لازم نيست با او وارد بحث شويد بلكه بهترين روش اين است كه او را به‌عنوان «اسپم» معرفي كنيد و از ساير دوستانتان هم بخواهيد كه با او چنين كنند؛ وقتي تعداد اسپم‌شدن‌هاي آن كاربر بالا برود خود اينستاگرام آن را حذف مي‌كند. در فضاي تلگرام هم چنين موردي صادق است. پس بهتر است به‌جاي بحث‌هاي تفرقه‌افكنانه با مخاطب‌هاي ناشناس، آنها را به‌طور كلي از فضاي مجازي حذف كنيد. همشهری/.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.