وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

پوشاندن سر هنگام دستشویی

0

پوشاندن سر هنگام دستشویی

رساله توضیح المسائل طهارت

مستحبّات تخلی

مسأله 78 مستحب ّ است در موقع تخلی جایی بنشیند که کسی او را نبیند، (1) و موقع وارد شدن به مکان تخلّی، اول پای چپ، و موقع بیرون آمدن، اول پای راست را بگذارد. و هم چنین مستحب ّ است در حال تخلّی سر را به پوشاند و سنگینی بدن را بر پای چپ بیندازد.

(1) (مکارم:) که کسی مطلقاً او را نبیند، هم چنین مستحب ّ است هنگام تخلّی سر را به پوشاند. [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][پایان مسأله]

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مستحبات و مكروهات تخلی

 

مسأله ۸۹. مستحب است فرد، موقع تخلّی، جایی بنشیند كه كسی به طور کلّی او را نبیند و موقع وارد شدن به مكان تخلّی، اوّل پای چپ و موقع بیرون آمدن، اوّل پای راست را بگذارد و همچنین مستحب است در حال تخلّی سر را بپوشاند و سنگینی بدن را بر پای چپ بیاندازد.

شاید این مطالب را هم بپسندید:

مسأله ۹۰. نشستن رو به روی خورشید و ماه در موقع تخلّی مكروه است ولی اگر عورت خود را به وسیله‌‌ای بپوشاند مكروه نیست و نیز در موقع تخلّی نشستن در جاده و خیابان و كوچه و درب منازل و زیر درختی كه میوه می‌‌دهد مكروه است بلكه گاهی تخلّی در این طور مکان‌ها به دلیل حاصل شدن عنوان حرامی، حرام می‌‌شود.

مسأله ۹۱. خوردن و آشامیدن و توقّف زیاد در هنگام تخلّی و تطهیر كردن با دست راست و نیز حرف زدن در حال تخلّی مكروه می‌‌باشد ولی اگر ناچار باشد یا ذكر خداوند متعال بگوید، اشكال ندارد.

مسأله ۹۲. ادرار کردن به صورت ایستاده و نیز ادرار کردن در زمین‌‌های سفت كه از آن ادرار ترشّح می‌شود کراهت دارد. همچنین ادرار كردن در لانه جانوران و در آب، خصوصاً آب راكد و رو‌بروی باد، مكروه است.

مسأله ۹۳. خودداری كردن از ادرار و مدفوع، مكروه است و اگر برای بدن ضرر كلّی داشته باشد، حرام است.

مسأله ۹۴. مستحب است انسان قبل از نماز و قبل از خواب و قبل از جِماع (آمیزش) و بعد از بیرون آمدن منی، ادرار كند.

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=21006

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام طهارت



كليد: پوشاندن سر هنگام دستشویی پوشاندن سر هنگام دستشویی پوشاندن سر هنگام دستشویی پوشاندن سر هنگام دستشویی كلاه روي سر آيا سر بايد پوشيده باشد آداب دستشوییپوشاندن سر در دستشویی[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.