وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

وظایف هیئت و حسینیه در ایام محرم از منظر آیت الله جوادی آملی

0

وظایف هیئت و حسینیه در ایام محرم از منظر آیت الله جوادی آملی

همه نعمت‌ها به بركت مسجد و حسینیه است / اصل این است که معارف دینی در حسینیه ها گفته شود

 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: 

عامل وحدت و اتحاد، حسینیه و مسجد است؛ اکنون که ما در آستانه محرمیم باید حسینیه‌هایمان را پرفروغ كنیم، بیانات نورانی سیدالشهداء را كه دنیا و آخرت ما با این بیان‌ها حل می‌شود را مورد توجه بیشتر قرار دهیم؛ رعایت اخلاقِ و ادب، رعایت آداب اجتماعی، ارتباط بیشتر با خدا، مقید به نماز اول وقت، همیشه با طهارت بودن، این یك زندگی فرشته‌گونه است که خود سیدالشهداء(سلام الله علیه) این طرز زندگی می‌كرد و ما نیز باید به ایشان تاسی کنیم.

ایشان به اشاره به حدیثی نورانی از سیدالشهداء(سلام الله علیه) تصریح داشتند:

حضرت فرمود هیچ كس ممكن نیست با گناه به مقصد برسد! این منطق، منطق باطلی است كه هدف، وسیله را توجیه می‌كند، اگر كسی خواست به مقصد برسد از راه باطل نمی‌شود به مقصد رسید، از راه حرام نمی‌شود به مقصد رسید، این بیان نورانی سیدالشهداء است كه اگر كسی خواست به وسیله كار حرام به نتیجه‌ای برسد این زودتر از دیگران به چاه می‌افتد.

معظم‌له تاکید داشتند: باید این بیانات نورانی حضرت در این حسینیه‌ها و سینه‌زنی‌ها و عزاداری‌ها مطرح شود. عزاداری و سینه‌زنی و گریه هم عبادت است، محبّت اهل بیت حسابش جداست اما اصل این است كه این معارف دینی را كه اصلاً حسین‌بن‌علی(ع) برای همین هم شهید شد اینها در حسینیه‌هایمان گفته شود. اینكه خدا در قرآن فرمود مُزد رسالت، دوستی اهل بیت است ﴿لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾ منظور این نیست كه ما دوست اهل بیت باشیم حسین‌بن‌علی را چه كسی است كه دوست نداشته باشد؟! آیه معنایش این است كه آن مودّت مستقر، مودّت جاندار، مودّت ابدی، مودّت ریشه‌دار، آن اَجر رسالت است وگرنه آیه نمی‌گوید صِرف دوستی اهل بیت، اجر رسالت است این ﴿إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾ یعنی فقط آنها را دوست داشته باشید و اگر كسی فقط آنها را دوست داشته باشد مُزد پیامبر را داده است، و این در حسینیه‌ها حاصل می‌شود.

منبع: هدانا برگرفته از اسرا نیوز

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.