نکوهش دنیا پرستی در نهج البلاغه
ریشه کلمه دنیا از دنی و دنائت است ، یعنی دنیاطلبی به پستی ختم میشود اما اگر دنیا پلی برای رسیدن به آخرت باشد به سعادت نهایی ختم میشود. مولای متقیّان علی علیه السلام در توصیف دنیا میفرماید:

نکوهش دنیا پرستی در نهج البلاغه
فهرست این نوشتار:
حجت الاسلام کشمیری
توصیف دنیا در بیان امیر بیان
ریشه کلمه دنیا از دنی و دنائت است ، یعنی دنیاطلبی به پستی ختم میشود اما اگر دنیا پلی برای رسیدن به آخرت باشد به سعادت نهایی ختم میشود. مولای متقیّان علی علیه السلام در توصیف دنیا میفرماید:
ساکنان خود را میجهانَد تا به سر منزل نیستی کشاند،
همسایگان خویش را میرانَد و به گوش آنان آهنگ مرگ میخواند.
شیرین آن تلخ است و ناگوار، روشن آن تیره است و تار…
پس بندگان خدا از خانهای که سرنوشت مردم آن نیستی است قصد رفتن کنید، مبادا مغلوب آرزو شوید و آهنگ ماندن کنید.
پی نوشت:
برگرفته از خطبه ۵۲ ص ۴۴
توشه گیری از دنیا در کلام حضرت امیر ع
حضرت امیر علیه السلام درباره توشه گیری از دنیا میفرمایند:
در دنیا از دنیا چندان توشه بردارید که فردا خود را بدان نگاه دارید.
پس، بنده باید پروای پروردگار دارد،
خیرخواه خود باشد و پیش از رسیدن مرگ توبه آرد،
بر شهوت چیره شود و …
مولایمان علی علیه السلام در آخر کلام خود یک دعای ویژه برای ما میکنند:
از خدای سبحان خواهانیم که ما و شما را از کسانی بدارد که نعمت، آنان را به راه سرکشی در نیارد،
و هیچ چیز ، از اطاعت پروردگارشان مشغول ندارد و پس از مرگ اندوه و پیشمانی به آنان روی نیاورد.
اینکه خیلی از ما از نعمتهای خدا برای معصیت خدا بهره میبریم و عین خیالمان نیست، نشانه غفلت است. اولین و مهمترین راه از بین بردن این غفلت ، کسب شناخت و معرفت نسبت به خدای مهربان است با مطالعه و پرسش از عالمان دین برای دفع شبهات در ذهنمان و …
پی نوشت:
برگرفته از خطبه ۶۴ ، ص۴۹ ترجمه استاد شهیدی
توصیف دنیاپرستان در کلام حضرت امیر ع
حضرت امیر علیه السلام درباره مردم دنیاپرست میفرمایند:
مردم چیزی از کار دین را برای بهبود دنیای خود وانگذارند جز آنکه خدا چیزی را که زیانش از آن بیشتر است پیشاپیش آنان آرد.
چه بسیارند افرادی که دستورات دین را جدی نمیگیرند تا دنیای آنها فراهمتر شود، مثال مهم آن خمس است، این واجب الهی که تقریبا فراموش شده است. افرادی که خمس مال خود را نمیدهند فکر میکنند مال آنها زیاد میشود در حالی که خدا اتفاقی پیش میآورد که زیان آن به مراتب بیشتر از زیان ظاهری خمس دادن است. مثل هزینههای درمان بیماریهای عجیب و غریب ، هزینههای تصادفات و …
پی نوشت:
حکمت۱۰۶ ؛ ص ۳۷۸
دنیا همچون مار است
حضرت علی علیه السلام در توصیف دنیا میفرمایند:
دنیا همچون مار است ، سودن آن نرم و هموار، و درون آن زهر مرگبار.
فریفتهی نادان دوستی آن پذیرد و خردمند دانا از آن دوری گیرد.
دنیا به ماری تشبیه شده که پوست آن نرم و لطیف است ، وقتی او را لمس میکنی از لطافت پوست آن لذت میبری اما غافل از زهر کشنده دورنش هستی. اگر باور داشته باشیم دنیا مار است هرگز فریفتهی ظاهر خوش آب و رنگ آن نخواهیم شد.
پی نوشت:
حکمت ۱۱۹ ؛ ص ۳۸۱
دنیا همچون گرد کاهی بی ارزش
حضرت امیر علیه السلام میفرمایند:
دنیا را خرد مقدارتر از پر کاه و خشکیده گیاه بینید، و از پیشینیان خود پند گیرید، پیش از آن که پسینیان از شما عبرت گیرند. دنیاى نکوهیده را برانید، چه او کسانى را از خود رانده است که بیش از شما شیفته آن بوده اند.
نکته۱:
هنگامیکه کشاورزان محصولشان را بر باد میدهند تا گندم را از کاه جدا کنند، گرد کاهی به هوا پراکنده میشود، که هیچ فایدهای ندارد. همچنین خیاط وقتی پارچه را میبرد، تکههای ریزی از زیر قیچیاش میافتد که به هیچ دردی نمیخورد. حضرت میفرماید: برای دنیا از این ذرات کاهی که در هوا پراکنده میشود و آن خردهریزههای پارچه، کمتر ارزش قائل بشوید.
نکته۲:
اگر امور دنیا را به خاطر اینکه خدا دوست دارد، انجام بدهیم، این ارزش دارد، به خاطر اینکه وسیلهای است برای اطاعت خدا و انجام وظایفی که خدا به عهده ما گذاشته است. اما خود این امور دنیا به تنهایی هیچ ارزشی ندارد و ارزش آن از گرد و خاک و خار و خاشاک نیز کمتر است.
پی نوشت:
بخشی از خطبه ۳۲ ؛ فَلْتَکُنِ الدُّنْیَا فِی أَعْیُنِکُمْ أَصْغَرَ مِنْ حُثَالَةِ الْقَرَظِ وَ قُرَاضَةِ الْجَلَمِ وَ اتَّعِظُوا بِمَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ قَبْلَ أَنْ یَتَّعِظَ بِکُمْ مَنْ بَعْدَکُمْ وَ ارْفُضُوهَا ذَمِیمَةً فَإِنَّهَا قَدْ رَفَضَتْ مَنْ کَانَ أَشْغَفَ بِهَا مِنْکُمْ.