وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نماز غفیله چیست و چگونه خوانده می شود

پرسش :نماز غفیله چگونه خوانده می شود؟

4

نماز غفیله چیست و چگونه خوانده می شود

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

نماز غفیله

[یکی از نمازهای مستحبّی نماز غفیله است ]

مسأله 775 یکی از نمازهای مستحبّی نماز غفیله است (1) که بین نماز مغرب و عشا خوانده می شود. (و وقت آن بعد از نماز مغرب است تا وقتی که سرخی طرف مغرب از بین برود (2)) و در رکعت اوّل آن ، بعد از حمد باید (3) به جای سوره ، این آیه را بخوانند:

 «وَ ذَا النُّون ِ إِذ ذَهَب َ مُغاضِباً فَظَن َّ أَن لَن نَقدِرَ عَلَیه ِ فَنادی فِی الظُّلُمات ِ أَن لا إِله َ إِلّا أَنت َ سُبحانَک َ إِنِّی کُنت ُ مِن َ الظّالِمِین َ فَاستَجَبنا لَه ُ وَ نَجَّیناه ُ مِن َ الغَم ِّ وَ کَذلِک َ نُنجِی المُؤمِنِین َ»

و در رکعت دوم بعد از حمد به جای سوره ، این آیه را بخوانند:

 «وَ عِندَه ُ مَفاتِح ُ الغَیب ِ لا یَعلَمُها إِلّا هُوَ وَ یَعلَم ُ ما فِی البَرِّ وَ البَحرِ وَ ما تَسقُطُ مِن وَرَقَهٍ إِلّا یَعلَمُها وَ لا حَبَّهٍ فِی ظُلُمات ِ الأَرض ِ وَ لا رَطب ٍ وَ لا یابِس ٍ إِلّا فِی کِتاب ٍ مُبِین ٍ».

و در قنوت آن بگویند:

«اللّهُم َّ إِنِّی اسأَلُک َ بِمَفاتِح ِ الغَیب ِ الَّتِی لا یَعلَمُهَا الَّا انت َ ان تُصَلِّی َ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آل ِ مُحَمَّدٍ وَ ان تَفعَل َ بِی کَذا وَ کَذا» و به جای کلمه « کذا و کذا » حاجتهای خود را بگویند.

و بعد بگویند: «اللّهُم َّ انت َ وَلِی ُّ نِعمَتِی وَ القادِرُ عَلَی طَلِبَتِی تَعلَم ُ حاجَتِی فَأسأَلُک َ بِحَق ِّ مُحَمّدٍ وَ آل ِ مُحَمَّدٍ عَلَیه ِ وَ عَلَیهِم ُ السَّلام ُ لَمَّا قَضَیتَهَا لِی ».

(1) (خوئی) نماز غفیله از نمازهای مستحبی مشهور است ..

(زنجانی ) یکی از نمازهای مستحبّی بنا بر مشهور نماز غفیله است ..

(مکارم ) از نمازهایی که به جا آوردن آن به امید ثواب پروردگار خوب است نماز غفیله است ..

(2) (گلپایگانی ، صافی ) یکی از نمازهای مستحب ّ نماز غفیله است و وقت آن بین نماز مغرب و عشا است ..

(خوئی ، زنجانی ، تبریزی) وقت آن بنا بر احتیاط پیش از آن است که سرخی طرف مغرب از بین برود ..

(بهجت) وقت آن بنا بر احوط بعد از نماز مغرب است تا وقتی که سرخی طرف مغرب از بین برود گر چه احتمال دارد بین نماز مغرب و عشا هر وقت که بود بشود خواند و بنا بر اظهر می توانند نماز غفیله را با نافله مغرب با هم در یک نماز نیّت کرده به جا آورند ..

[قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّه سیستانی نیست ]

(3) (بهجت) باید یا بهتر است ..

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

کیفیت نماز غفیله
پرسش :نماز غفیله چگونه خوانده می شود؟
پاسخ :از نمازهايى كه به جا آوردن آن به اميد ثواب پروردگار خوب است نماز غفیله است در ركعت اوّل بعد از حمد به جاى سوره اين آيه را مى ‏خواند: «وَ ذَا النُّونِ اذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ انْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنادى‏ فِى الظُّلُماتِ انْ لا الهَ إلَّاانْتَ سُبْحانَكَ انّى‏ كُنْتُ مِنَ الظَّالِمينَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِى الْمُؤمِنينَ» و در ركعت دوم بعد از حمد به جاى سوره اين آيه را بخواند: «وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إلَّاهُو وَ يَعْلَمُ ما فِى الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إلَّايَعْلَمُها وَ لا حَبَّةٍ فِى ظُلُماتِ الْأرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا يَابِسٍ إلَّافى‏ كِتابٍ مُبينٍ» و در قنوت آن بگويد: «اللَّهُمَّ انّى‏ اسْئَلُكَ بِمَفاتِحِ الْغَيْبِ الَّتى‏ لا يَعْلَمُهَا إلَّاانْتَ انْ تُصَلِّىَ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ انْ تَفْعَلَ بِى كَذا وَ كَذا» و به جاى كلمه كذا و كذا حاجتهاى خود را گفته، سپس ادامه دهند: «اللَّهُمَّ انْتَ وَلِىُّ نِعْمَتِى‏ وَ الْقادِرُ عَلى طَلِبَتى‏ تَعْلَمُ حاجَتى‏ فَأَسْئَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ السّلامُ لَمَّا قَضَيْتَها لِى‏».

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

 

ترجمه:

1- و یاد آر حال یونس را از هنگامی که از میان قوم خود غضبناک بیرون رفت و چنین پنداشت که ما او را هرگز در مضیقه نمی‌افکنیم فریاد کرد که الها خدایی به جز ذات یکتای تو نیست، تو از شرک منزهی و من از ستمکاران بر نفس خودم به حالم ترحم فرما پس ما دعای او را مستجاب کردیم و او را از گرداب غم نجات دادیم و ما اهل ایمان را اینگونه نجات می‌دهیم.|آدرس= سوره انبیاء،آیات ۸۷-۸۸
2- و نزد خداست کلیدهای گشایش پنهانی که کسی جز او بر آنها آگاه نیست و او هر چه در بیابان و دریاست همه را میداند و برگی از درخت نمی‌افتد جز آنکه می‌داند و نیست دانه‌ای در تاریکی‌های زمین و نیست هیچ تر و خشکی مگر آنکه در کتاب روشن علم خدا (یعنی قرآن) موجود است. سوره انعام،آیه۵۹
3- ای خدا از تو درخواست می‌کنم به حق اسرار پنهانی که جز تو کسی دانای آن اسرار نیست که درود بر محمد(ص) و آل او فرستی و حاجتهای مرا بر آوری…
4- خدایا تو ولی نعمت من هستی و قادر بر انجام مقصود من، حاجتم را می‌دانی پس در خواستم از تو این است که قسم به حق محمد و آل او علیهم السلام که حاجتم را بر آوری.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز

  1. نمازهای واجب را نام ببرید
  2. زمان خواندن نماز صبح 
  3. وقت خواندن نماز ظهر و عصر
  4. اشتباه خواندن نماز ظهر و عصر
  5. زمان نماز جمعه
  6. وقت نماز مغرب و عشا
  7. جابجا خواندن نماز مغرب و عشا
  8. نماز مغرب و عشا چه زمانی قضا می شود 
  9. راه اطمینان به داخل شدن وقت نماز
  10. خواندن نماز در آخر وقت
نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

4 نظرات
  1. Sarah می گوید

    سلام، بعد از حمد و آیه ی شریفه باید سوره هم خوانده شود؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نیازی به خواندن سوره نیست.
      وفقکم الله لکل خیر

  2. اامید می گوید

    لطفا دقت کنید
    در نوشته بالا برای رکعت دوم نماز غفیله آیه ای ذکر شده که بخشی از آن در نوشته تصویری ابتدای این پست ذکر نشده و آیه بصورت ناقص آمده است . بهتر است تصویر ابتدای پست حذف شود

    1. حجت الاسلام دکتر مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      این بخش در خود نماز غفیله ذکر شده است!، یعنی دستوری که آمده به همین کیفیت هست.
      بهتر است به متن دستور دقت کنید، آیه هم معنایش تغییر نمی کند که نقص به معنای آیه باشد.
      وفقکم الله لکل الخیر