وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

نظر مرحوم حداد درباره شریعتی

انگليس تمام دنيا را بازى مى‌دهد، حتّى روس‌ها را، و چه بسا سران روس خودشان اين معنى را ندانند. اينها موجوداتى بسيار عجيب و خيلى خيلى خبيثند. اينها از سراسر دنيا افرادى مثل شريعتى‌ها را كه نبوغ دارند به وسائطى كه چه بسا خودشان نيز متوجّه نشوند تربيت كرده و بعد هر كدام را به ممالك خودشان مى‌فرستند؛ مثلاً شريعتى را به ايران فرستاده و طبق مقاصد شوم و نيّات پليد خود از آنان استفاده مى‌كنند، و چه بسا خود شريعتى هم به اين معنى أبدا التفاتى نداشته باشد.

0

نظر مرحوم حداد درباره شریعتی

فرمايشاتى از مرحوم حدّاد درباره دكتر شريعتى
يكى از روزها كه خدمت آقاى حدّاد بوديم فرمودند: چون ما بر سر فينه[۱] داريم بعضى از زائرين از ما درباره محلّ قبر دكتر شريعتى سؤال مى‌كنند و من هم نمى‌دانم؛ يك دفعه با هم برويم من آنجا را ببينم.

نزديك غروب آفتاب بود كه در معيّت ايشان به قبرستان شيعيان، روبروى حرم مطهّر حضرت زينب سلام‌اللـه‌عليها رفته و از آنجا نشانى قبر دكتر شريعتى را

گرفتيم. قبر وى در اطاقكى در زاويه‌اى از قبرستان قرار داشت كه عكس دكتر شريعتى نيز در آنجا نصب شده بود. همين كه در را باز كرديم، ايشان سر خود را داخل اطاقك كرده و تنها يك نگاه نموده و بدون تأمّل و معطّلى فورا در را بستند و فرمودند: عجيب! و تعبيرى درباره او فرمودند كه حكايت از كدورت وى و دوريش از رحمت خداوند مى‌نمود.

فرداى آن روز دوباره فرمودند: آقا سيّدمحمّدصادق، يكبار ديگر برويم قبر دكتر شريعتى را ببينيم! براى بار دوّم در معيّت ايشان به قبرستان شيعيان رفتيم. أمّا اين بار درِ آن اطاقك را كه باز كردند چند لحظه‌اى تأمّل و درنگ كرده و سپس سرشان را بيرون آورده و فرمودند:

«اين استعمارگران انگليس خيلى ناجنسند! انگليس تمام دنيا را بازى مى‌دهد، حتّى روس‌ها را، و چه بسا سران روس خودشان اين معنى را ندانند. اينها موجوداتى بسيار عجيب و خيلى خيلى خبيثند. اينها از سراسر دنيا افرادى مثل شريعتى‌ها را كه نبوغ دارند به وسائطى كه چه بسا خودشان نيز متوجّه نشوند تربيت كرده و بعد هر كدام را به ممالك خودشان مى‌فرستند؛ مثلاً شريعتى را به ايران فرستاده و طبق مقاصد شوم و نيّات پليد خود از آنان استفاده مى‌كنند، و چه بسا خود شريعتى هم به اين معنى أبدا التفاتى نداشته باشد.»

بارى، حضرت آقاى حدّاد در مرتبه دوّم كه بدانجا رفتيم در باره دكتر شريعتى اين كلام را فرمودند؛ و شگفت اين بود كه اين مطالب را در حالى مى‌فرمودند كه أصلاً در اين عوالم نبودند. ايشان شخصى بودند محبّ و عاشق خداوند و محو در عالم نور، به ظاهر نه از سواد و علوم رسميّه و ظاهريّه بهره‌اى داشتند و نه برخوردار از اطّلاعات سياسى بوده و نه دكتر شريعتى و كتابهايش را ديده بودند؛ و فقط بر أساس آن هيمنه و سيطره ملكوتى كه بر نفوس داشتند اين كلمات از ايشان صادر شد.

و حاصل كلام ايشان اين بود كه شريعتى با وجود نبوغ و هنر بيان مى‌توانست آن را در اعتلاى كلمه توحيد و عزّت إسلام و مسلمين بكار بندد و جان خود و ديگران را از نهج قويم و صراط مستقيم حيات بخشد، أمّا افسوس كه اين استعداد إلهى را در استهزاء و سبك نمودن بزرگان إسلام و علماء أعلام و تضعيف أركان شريعت بكار بست و بدون شكّ عامل دست أجانب و انگليسى‌ها بود، اگر چه التفات نداشته؛ تا اينكه به مقتضاى: إِنَّ الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِى ءَايَـتِنَا لاَ يَخْفَوْنَ عَلَيْنَا[۲]تير غيب او را گرفت و تهى‌دست و بى‌بهره از محبّت پروردگار و علوم و معارف سبحانى از دنيا رفت!

مرحوم حدّاد : «تمام فتنه‌ها بخاطر دسيسه‌هاى انگليس است»
حضرت آقاى حدّاد أساسا از انگليس بسيار بد مى‌گفتند، مى‌فرمودند: تمام فتنه‌ها و شرورى كه بر بسيط زمين و اين كره خاكى اتّفاق مى‌افتد بخاطر دسيسه‌ها و شيطنت‌هاى پير استعمار انگليس است!

آن زمان مثل الآن نبود. روسها قدرت زيادى داشته و يكى از دو أبرجنايتكار دنيا[۳]و قطب مقابل آمريكا بودند، و از انگليس نيز اسم و رسمى نبود و اينطور نبود كه شيطنت‌هاى انگليس علنى باشد و مثلاً لشكر به عراق بفرستد و ماهيّتش براى همه روشن شود؛ ولى ايشان به وضوح و روشنى مى‌فرمودند: همه فتنه‌ها ـ گرچه به ظاهر از ديگران باشد ـ زير سر انگليس است!

پانویس
۱. فينه، نوعى كلاه كشيده و غالبا زرشكى‌رنگ است كه در ميان عربها افراد وجيه و محترم از آن استفاده مى‌كنند، و سابقا عدّه‌اى از خدّام حرمهاى مباركه نيز اين نوع كلاه را بر سر مى‌گذاشتند. مرحوم حدّاد نيز در بيرون از منزل از آن استفاده مى‌كردند، ولى در منزل هميشه عمامه بر سر مى‌گذاشتند.

۲. صدر آيه ۴۰، از سوره ۴۱: فصّلت: «كسانيكه نسبت به آيات ما منحرف مى‌شوند و تسليم نمى‌گردند، بر ما پنهان نيستند.»

۳. گاه از اين دول بزرگ تعبير به «أبرقدرت» مى‌شود؛ علاّمه والد مى‌فرمودند: أبرقدرت خداوند است و قدرت خود را به هر كس بخواهد إعطاء ميفرمايد، و مؤمنى كه توكّل بر پروردگار خود داشته باشد، هيچگاه نبايد خود را در كنار كفّار عاجز و ضعيف و ايشان را قوىّ و قدرتمند بپندارد، چه رسد به اينكه ايشان را أبرقدرت بنامد. انگليس و آمريكا و شوروى و ديگر دول كفر «أبرجنايتكار» هستند نه أبرقدرت.

نویسنده: آیت الله حاج سید محمد صادق حسینى طهرانى

عرفان و حکمت.

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.