وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مهريه به نرخ روز طبق نظر مراجع تقليد

آيا پرداخت مهريه به همان مبلغى است كه قبلاً معين شده و يا بايد به نرخ روز محاسبه شود؟، در ادامه نظر مراجع عظام تقلید را بخوانید.

0

مهريه به نرخ روز طبق نظر مراجع تقليد

فهرست این نوشتار:

مهريه به نرخ روز طبق نظر مراجع تقليد

مهريه به نرخ روز

پرسش 44 . آيا پرداخت مهريه به همان مبلغى است كه قبلاً معين شده و يا بايد به نرخ روز محاسبه شود؟

آيات عظام امام، تبريزى، بهجت، سيستانى، فاضل و وحيد: بايد همان چيزى كه معين  شده، بپردازد. اگر اسكناس مهر قرار داده شد، همان مبلغ را بدهكار است و به روز محاسبه نمى شود.

آيه اللّه  صافى: اگر فاصله زمانى به قدرى طولانى باشد كه اختلاف ارزش مهريه،  زياد و غيرمتعارف باشد – به طورى كه در نظر عرف پرداختن آن، به مبلغ سابق  بدل آن محسوب نشود و در اين مدت نيز زن مطالبه مى كرده – بايد به نرخ روز  محاسبه شود. با وجود آن، احتياط اين است كه دو طرف با مصالحه و تراضى رفع  اختلاف كنند و در غير اين صورت، بايد مرد همان مقدار مهر را كه عقد برآن  خوانده شده، بپردازد.[2]

آيه اللّه  خامنه اى: اگر زمان زيادى بر مهريه گذشته باشد، احتياط آن است كه  مصالحه كنند و چنانچه قانون معتبرى در ميان است، بايد مراعات شود.[3]

آيه اللّه  مكارم: اگر فاصله زمانى به قدرى زياد باشد كه ارزش پول، فوق العاده  كاهش يابد – به طورى كه در نظر عرف اداى دين محسوب نشود، مانند  مهريه هاى مربوط به ده، بيست سال قبل – بايد معادل روز در نظر گرفته شود و يا    لااقل مصالحه گردد.[4]

آيه اللّه  نورى: بايد به نرخ روز محاسبه شود.[5]

پرسش 45 . در عقد نامه، مهريه خانمى ذكر شده (مقدار بيست مثقال طلا،  به قيمت ده هزار تومان) آيا مهريه بيست مثقال طلا است يا  ده هزار تومان؟

همه مراجع: در فرض ياد شده، بيست مثقال طلا بر عهده شوهر است.[6]

تغيير مهريه

پرسش 46 . دخترى را يك بار با 500 هزار تومان و پس از چند ماه با مهريه سى سكه بهار آزادى عقد مى خوانند؛ كدام مهريه بر عهده پسر است؟

همه مراجع: اگر عقد اول بر پانصد هزار تومان مهر خوانده شده، مهريه همين  مقدار است و عقد دوم هيچ اثرى ندارد و نوشتن سى سكه در قباله محضرى، هيچ حقى براى زن ايجاد نمى كند؛ مگر آنكه در ضمن عقد لازم ديگرى، شرط كنند كه سى سكه بر مهريه اول اضافه گردد.[7]

  • [1]. تبريزى، استفتائات، س 1649 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1490 ؛ امام، استفتائات، ج 3، احكام  مهريه، س 17 ؛ سيستانى، سايت، مهريه و دفتر: بهجت و وحيد.
  • [2]. صافى، جامع الاحكام، ج 2، س 1296 و 1297.
  • [3]. خامنه اى، استفتاء، س 227.
  • [4]. مكارم، استفتائات، ج 1، س 657 و 659 و 729.
  • [5]. نورى، استفتائات، ج 1، س 636 و 637.
  • [6]. نورى، استفتائات، ج 1، س 635 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1484 ؛ امام، استفتائات، ج 3،  احكام مهريه، س 7 و دفتر: همه مراجع.
  • [7]. تبريزى، استفتائات، س 1643 و دفتر: همه مراجع.(احكام روابط زن و شوهر، پرسمان).

 

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

محاسبه نرخ تورم در مهریه علی رغم عدم مطالبه قبلی زوجه [تورم و خسارت تاخیر]

پرسش :فرموديد در جايي که طلبکار دين را طلب نکند، تورّم محاسبه نمي شود. پس چرا در مهريه که غالباً خانم ها طلب نمي کنند تورّم محاسبه مي شود و به نرخ روز پرداخته می شود؟

پاسخ :در مهریه معمولاً مانع برای طلب کردن موجود است، چرا که مطالبه مهریه معمول نیست و اگر مهریه را طلب کند نوعی کم ارزشی برای زن محسوب می شود. بله اگر شوهر اقدام به پرداخت کند یا حاضر به پرداخت باشد و زن مطالبه نکند، محاسبه تورّم جایز نیست.

تاثیر نرخ تورم در مهریه

پرسش :شخصی قبل از تصویب و الحاق تبصره ماده۱۰۸۲ قانون مدنی مهریه خانمی را که مبلغ کمی نیز بوده ضمانت کرده حال بعد از تصویب تبصره مزبور ضامن مکلف به پرداخت مهریه به نرخ روز است یا همان مبلغ مهریه را باید بپردازد؟
پاسخ :مکلف به نرخ روز است ( با در نظر گرفتن تورم متوسط اجناس).

مهریه غیر متعارف در عقد موقت

پرسش :بین دختر و پسر به قصد ازدواج و با اطلاع خانواده صیغه محرمیت خوانده می شود به مدت ۱۴ روز که پس از ۱۴ روز عقد دائم انجام گیرد البته مهریه صیغه موقت را همان تعداد مهریه ای که برای عقد دائم تعیین کردند می گذارند۱۰۰۰ سکه اما بنا به دلایلی پس از ۱۴ روز عقد دائم صورت نمی گیرد و قضیه کاملا منتفی می شو د آیا مهریه تعیین شده بر گردن پسر هست و باید پرداخت کند ؟
پاسخ :پرداختن این مهریه واجب نیست تنها به اندازه مهرالمثل اینگونه موارد مدیون است.

معیارمحاسبه تورم [تورم و خسارت تاخیر]

پرسش :آيا در محاسبه تورّم بايد تورّم همان جنس را محاسبه کرد یا تورّم متوسط اجناس را؟

پاسخ :در محاسبه تورّم، تورّم متوسط اجناس مختلف را در نظر می¬گیرند هر چند تورّم آن جنس بیشتر یا کمتر باشد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

۴پرسش: خانمی که در سال ۱۳۵۵ ازدواج کرده و مهر او ۵۰۰۰۰ تومان معین شده حالا چقدر باید به او داده شود ؟
پاسخ: در مواردى که مقدار بدهى با توجه به گرانی قیمتها کم ارزش شده است بدهکار همان مقدار بدهی را باید بپردازد حتی اگر قیمت پول به لحاظ قیمت اجناس یک دهم قیمت قبل شده باشد

ولی اگر ارزش آن به حدی پایین بیاید که اصلا ان مقدار پول در چنین زمینه ای قابل توجه نباشد مثلا یک بیستم قیمت قبل شده باشد احتیاط واجب این است که مصالحه کنند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام روابط زن و شوهر

حكم مهريه زن پس از فوت

خمس جهيزيه

تعيين مهريه حق دختر يا پدر

مهرالسنه چقدر است

حكم ازدواج موقت با اهل کتاب

ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.