وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ملاک شنیدن اذان در حد ترخص اذان بلندگو یا اذان با صدای معمولی

0

ملاک شنیدن اذان در حد ترخص اذان بلندگو یا اذان با صدای معمولی

فهرست این نوشتار:

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

منظور از شنیدن اذان در حد ترخص [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][به حد ترخص برسد ]

پرسش : آیا منظور از شنیدن اذان در حد ترخص، شنیدن اذانی است که با صدای معمولی گفته می شود یا صدایی که از بلندگو نیز شنیده می شود کفایت می کند؟

پاسخ : هرگاه به جایى برسد که اذان شهر را که معمولًا در جاى بلند مى ‏گویند نشنود نمازش شکسته است، هر چند اذانى را که با بلند گوهاى قوى مى‏ گویند بشنود.

حکم نماز شخصی که صدای اذان را تشخیص ندهد [به حد ترخص برسد ]

پرسش : چنانچه شخص مسافر نتواند صدای اذان را تشخیص بدهد، یا اینکه بداند صدای اذان است اما نتواند کلمات آن را تشخیص بدهد، نماز او چه حکمی دارد؟

پاسخ : چنانچه نداند صدایى را که‏ مى‏ شنود صداى اذان است یا صداى دیگر، باید نماز را تمام بخواند، امّا اگر بفهمد صداى اذان است ولى کلمات آن قابل تشخیص نباشد احتیاط جمع است.

  • منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد

ویژه نامه سفر و احکام مسافر

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.