وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

مادی نبودن خداوند

0

مادی نبودن خداوند

مادی نبودن

چه‌طور می‌توان عدم مادیت خدا را اثبات کرد؟

موجود مادی چیزی است که به نحوی قابل لمس و احساس باشد و جایی را پر کند؛ مانند خورشید، درخت و هوا؛ ماده محدود است و هر چه بزرگ باشد، باز هم پایان‌پذیر است. وسعت عظیم‌ترین کهکشان‌ها، سرانجام انتهایی دارد و بزرگ‌تر از آن را هم می‌توان تصور کرد. اما خداوند محدود نیست؛ بلکه کمال مطلق و بی‌نهایت است.

همچنین ماده مرکب است؛ یعنی، از ذرات، اجزا، عناصر و اتم‌هایی ترکیب شده است و این اجزا قابل تفکیک و تقسیم است و هر مرکب به اجزای آن و به این ترکیب نیازمند می‌باشد و هر جزئی، از دیگر اجزاء بر کنار است.

اما در خداوند این نیازمندی و غفلت راه ندارد؛ چون وی احاطه، علم و حضور مطلق است.

همچنین ماده قابل تغییر است؛ زیرا همه گیاهان، جانوران، حتی خورشید، دریاها و کوه‌ها دائماً در حال دگرگونی‌اند. جانوران و گیاهان، دوران رشد و فرسودگی و پژمردگی دارند. خورشید همیشه در اثر احتراق‌ها و انفجارهای عظیم، از وزنش کاسته می‌شود. کوه‌ها تحت تأثیر عوامل جوّی و فیزیکی تابش آفتاب، سیل، زلزلزله، سرما و… قرار دارند. اما در خداوند سبحان دگرگونی راه ندارد؛ چون نه خدا کمبودی دارد و نه گذشت روزگار و آمدن حوادث، در او تأثیر می‌گذارد تا او را ضعیف و فرسوده کند. اصولاً عوامل بیرون از ذات – که همه یکسره مخلوق خدا هستند- در او تأثیر ندارند. در غیر این‌صورت او محکوم و متأثر از غیر خود بود و این با حاکمیت مطلق پروردگار سازگار نیست.[136]

[136]. نگا: محمدجواد باهنر، معارف اسلامی، صص 16 – 18.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، خداشناسى / مؤلف محمدرضا كاشفى

حتما بخوانيد

ویژه نامه اعتقادات و پاسخ به شبهات

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.