كفاره بوى خوش در احرام

كفاره بوى خوش در احرام
كفاره بوى خوش
381- كفاره استعمال بوى خوش- بنابر احتياط واجب[1]- يك گوسفند است
[1] ( 4). آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: كفّارهاش بنابر مشهور يك گوسفند است، ولى ثبوت كفّاره در غير خوردن، محل اشكال است هرچند احوط كفّاره دادن است.( مناسك، م 240).
آية اللَّه سيستانى: هرگاه محرم عمداً مقدارى از چيزهاى خوشبو را بخورد و يا چيزى را بپوشد كه اثر بوى خوش از سابق در آن مانده باشد، بنابر احتياط واجب بايد يك گوسفند كفّاره بدهد، ولى در غير اين دو مورد، در استفاده از بوى خوش، كفّاره واجب نيست، هرچند احوط كفّاره دادن است.( مناسك، مسأله 240).
آية اللَّه فاضل: در صورت علم و عمد.
382- در استعمال مكررِ[1] بوى خوش در وقتِ واحد، كفايت يك گوسفند بعيد نيست، هرچند
احتياط در تعدّد است؛ و در فرض استعمال در چند وقت، اين احتياط[1] ترك نشود.
اگر بعد از استعمال بوى خوش، كفّاره داده شود و مجدّداً استعمال شود، كفّاره تكرار مىشود.[2]
[1] ( 5). آية اللَّه بهجت: با تخلل تكفير كفّاره دارد و بدون آن احتياط است.
آية اللَّه تبريزى: چنانچه گذشت كفّاره در غير خوردن مبنى بر احتياط وجوبى است و در صورت تكرار احتياط در تعدّد كفّاره است.
آية اللَّه خامنه اى: تكرّر استعمال طيب در يك زمان تا حدى كه عرفاً آن را يكبار استعمال كردن بدانند، كفّاره را متعدد نمىكند و در غير آن علىالظاهر بايد كفّاره را به تعداد استعمال تكرار كند و عدم تخلل كفّاره تأثيرى ندارد.
آية اللَّه گلپايگانى: در صورت تكرار كفّاره هم تكرار شود.( مناسك عربى، ص 98).
[1] ( 1). آية اللَّه فاضل: بنابر اقوى كفّاره را بايد متعدد بدهد.
[2] ( 2). آية اللَّه خويى: متعرض اين مسأله نشدهاند.
آية اللَّه سيستانى: كفّاره با تعدّد لبس يا خوردن طيب مكرّر مىشود چه در بين آن كفّاره داده باشد يا نداده باشد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.