قسم خوردن در حال احرام

قسم خوردن در حال احرام
[محرمات احرام]قسم به لفظ خدا و ديگر اسماى الهى
397- قَسَم اگر به لفظ «اللَّه» باشد يا مرادف آن؛ مثل «خدا» در زبان فارسى، جدال[1] است؛ و اما قَسَم به غير خدا، به هر كس باشد، ملحق به جدال نيست.
[1] ( 5). آية اللَّه خويى: بنابر احتياط واجب لفظ مرادف« اللَّه» به هر زبانى كه باشد ملحق به جدال است.
آية اللَّه بهجت: اگر قسم به لفظ جلاله نباشد اظهر عدم الحاق است و اگر به لفظ جلاله باشد ظاهر تحقّق حرام به مجرّد آن است.( مناسك شيخ، ص 22).
آية اللَّه فاضل: ظاهراً لفظ« اللَّه» بدون« لا» و« بلى» جدال محرّم نيست و مرادف« اللَّه» نيز به هر زبانى كه باشد جدال محرّم نمىباشد.
آية اللَّه خامنهاى: احتياط واجب آن است كه از قسم خوردن به نامهايى كه ترجمه واژه اللَّه به زبانهاى ديگر است- مانند كلمه خدا در زبان فارسى- اجتناب كند، همچنين بنابر احتياط واجب، بايد از قسم خوردن به نامهاى خداوند مانند رحمن، رحيم، قادر، متعال و … در حال منازعه خوددارى نمايد.
398- احتياط واجب الحاق ساير اسماء اللَّه، به لفظ جلاله است، پس اگر كسى به «رحمان» و «رحيم» و «خالق سموات وارض»، قَسَم بخورد- بنابر احتياط واجب- جدال محسوب مىشود[1]
[1] ( 1). آية اللَّه بهجت: به مسأله قبلى مراجعه شود.
آية اللَّه سيستانى: در جدال كافى است كه قسم به خداى متعال باشد ولو به لفظ جلاله نباشد.
آية اللَّه فاضل: در صورتى كه مشتمل بر كلمه« لا» و يا« بلى» باشد در اين صورت نيز احتياط مستحب الحاق است.
399- در مقام ضرورت، براى اثبات حق، يا ابطال باطلى، قَسَم به جلاله و غير آن،[1] جايز است.
[1] ( 2). آية اللَّه بهجت: و در صورت جواز كفّارهاى نيست على الاظهر.( مناسك شيخ، ص 22).
آيات عظام تبريزى، خويى، صافى، گلپايگانى: و همچنين براى اظهار مودّت و دوستى و اكرام مؤمن نيز جايز است.
آية اللَّه سيستانى: استثنا مىشود از حرمت جدال موردى كه ترك آن مستلزم ضررى بر مكلّف باشد، مثلًا حق او را پايمال كند.
400- در جدالِ بر راست، در كمتر از سه مرتبه، غير از استغفار چيزى[1] نيست؛ و در سه مرتبه، كفاره آن يك گوسفند است.[2]
[1] ( 3). آية اللَّه سيستانى: به گفته بعضى از فقها جدال با قسم راست محقّق نمىشود مگر اينكه سه بارپىدرپى باشد و اين گفته خالى از وجه نيست، گرچه احتياط ترك آن است حتى يك بار.
[2] ( 4). آية اللَّه بهجت: اگر سه مرتبه پى درپى باشد، و در حكم غير صورت تتابع با عدم تخلل تكفير تامّل است در صادق و كاذب.( مناسك شيخ، ص 22).
آية اللَّه سيستانى: اگر سه بار پى در پى باشد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.