وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

فواید غیبت امام زمان در چیست

و امام زمان (ع) در ضمن نامه ای که هنگام غیبت صغری به شیخ مفید نوشتند ، فرمودند: « …  إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَكُمُ الْأَعْدَاءُ  ـــــــ ما در رعايت حال شما كوتاهى نمى‏كنيم و ياد شما را از خاطر نبرده‏ايم، و اگر جز اين بود از هر سو گرفتارى به شما روی مى‏ آورد و دشمنانتان، شما را نابود می ساختند » (الإحتجاج على أهل اللجاج ، ج‏2 ،ص497)

0

فواید غیبت امام زمان در چیست

 

پرسش: من چه جوري قبول کنم که امام زمون در زمان غيبت الطافشون شامل حال ما ميشه؟ ما که چيزي از الطافشون نديديم؟ خواهشا از حديث هايي نظير خورشيد پشت ابر استفاده نفرماييد چون من حديثا رو خوندم و هيچ کدوم از اونا منو قانع نکرده است، فقط دليل عقلي!

پاسخ(حجت الاسلام ایمانی):

فرموده اید : « ما که چيزي از الطافشون نديديم »

عرض می شود: ندیدن شما دلیل نبودن چیزی نمی شود. شما خیلی چیزها را ندیده اید ولی هستند. فقط کافی است چشم عقل و قلب خود باز کنید تا ببینید. شما هوا را نمی بینید، پس چطور از وجودش بهره می برید؟ شما که عقل را نمی بینید پس چطور از الطافش بهرمند می شوید؟ شما نیروی جاذبه زمین را نمی بینید ، پس چگونه متوجّه نیستید که راه رفتن خود را مدیون این نیرو هستید؟ شما اعداد ـ نه اشکال قراردادی اعداد ـ را ندیده اید پس چگونه تمام علم و اقتصاد خود را بر آن بنا گذاشته اید؟ شما امواج رادیویی را نمی بینید ، پس چگونه از آنها استفاده می برید؟ و … ؟!!!! چند نفر در تمام عمر خود متوجّه می شوند که اگر نیروی جاذبه نبود ، نمی توانستد راه بروند؟! اکثر مردم در تمام عمر هم متوجّه این امر نمی شوند ، امّا چه آنها بفهمند و چه نفهمند ، جاذبه کار خود را می کند.

امام معصوم در عالم خلقت ، چهار نقش اساسی دارد:

1ـ بیان معارف و احکام مورد نیاز مردم. این مورد اکنون منتفی است ؛ چون هر آنچه نیاز بود گفته شده است. اینکه ما از بیانات موجود اهل بیت (ع) استفاده نمی کنیم تقصیر ماست نه تقصیر خدا و امام معصوم. برای مثال شما چند درصد از روایات اهل بیت (ع) را عمل نموده اید که حالا اضافه تر هم می خواهید؟ شما به همان موجودی عمل کنید ، اگر کم آوردید به شما می رسانند. به حضرت آیة الله بهجت می گفتند: آقا ما را موعظه کنید! می فرمودند: مگر به آنچه گفته شده عمل کرده اید که اضافه تر طلب می کنید؟! پس عزیزا سر خودمان کلاه نگذاریم ؛ هدایت به اندازه ی کافی موجود است ، ما اهل بهانه جویی هستیم و حال عمل کردن نداریم. هزاران حدیث اخلاقی هست ، کدام را عمل کرده ایم؟ هزاران حدیث روانشانسی وجود دارد ، کدام را در زندگی به کار بسته ایم؟  هزاران حدیث در زمینه ی اقتصاد وجود دارد ، کدام یک را اقتصاددانان ما مورد مطالعه قرار داده اند؟ هزاران حدیث پزشکی وجود دارند که هر کدامشان می توانند منشاء یک تحقیق علمی باشند ، امّا کسی از آنها بهره نمی برد. بیش از ده جلد بحار الانوار درباره ی خلقت آسمانها و زمین و عالم است ، امّا کسی از آنها بهره نمی برد. امام رضا (ع) فرمودند: « علینا القاء الاصول و علیکم بالتفریع ـــ بر عهده ی ماست بیان اصول کلّی و بر عهده ی شماست استخراج فروعات». پس هر آنچه باید گفته می شد گفته شده و باقی به عهده ی ماست. اهل بیت (ع) نیامده اند که ما را مثل کودکان سوسول و نونور بار بیاورند ؛ نیامده اند لقمه را جویده و دهان ما بگذارند ؛ بلکه آمده اند تا اصول را به ما بیاموزند تا ما فروع را با تلاش خود به دست آورده و رشد کنیم. بنا نیست که ما سر هر چیز جزئی سراغ امام برویم. اگر اینگونه باشد پس امام کشاورز است و ما چغندریم نه آدم . لذا امیر مومنان (ع) در نهج البلاغه ، ضمن بیان فلسفه بعثت انبیاء (ع) فرمودند: « … و يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ  ـــــ و با ابلاغ احكام الهى، حجّت خدا را بر آنها تمام نمايند و توانمندى‏هاى پنهان شده عقل‏ها را آشكار سازند »

2ـ کار دوم امام معصوم و به طور کلّی حجّت معصوم خدا آن است از تحریف دین جلوگیری نماید تا دین حقّ نابود نگردد. لذا در همیشه ی تاریخ ، در کنار ادیان و مذاهب انحرافی ، دین خالص نیز وجود داشته است ، تا کسی نگوید که ما گشتیم و حقیقت را نیافتیم. اهل بیت (ع) نیز بعد از رسول خدا (ص) ، در میان صدها تحریف ، عقیده ی حقّ را حفظ نمودند ؛ تا جویاندگان آن را بیابند ؛ و البته حقّ جستنی است ؛ و آنکه نمی جوید ، بهانه ای نخواهد داشت. لذا خداوند متعال فرمود: « إِنَّ الَّذينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمي‏ أَنْفُسِهِمْ قالُوا فيمَ كُنْتُمْ قالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفينَ فِي الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فيها فَأُولئِكَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصيراً  ـــــــــ  كسانى كه فرشتگان ، روح آنها را گرفتند در حالى كه به خويشتن ستم كرده بودند، به آنها گفتند: شما در چه حالى بوديد؟ گفتند: ما در سرزمين خود، تحت فشار و مستضعف بوديم.  آنها ( فرشتگان‏) گفتند: مگر سرزمين خدا، پهناور نبود كه مهاجرت كنيد؟!  آنها جايگاهشان دوزخ است، و سرانجام بدى دارند» (النساء:97)

هم اکنون نیز امام زمان (ع) از طریق افرادی که با حضرتش در ارتباط می باشند ، اجازه نمی دهند که خط مستقیم حقیقت از روی زمین محو گردد و حجّت خدا باطل شود. لذا هر جا مذهب حقّه ی شیعه با مشکلی مواجه شود که به طور عادی قابل حلّ نباشد ، امام(ع) از طریق خواصّ راه حلّ را القاء می فرمایند. لذا هم در در طول تاریخ موارد فراوانی از این نقش حضرت نقل شده ، که مواردی از آن در منتهی الآمال ثبت شده ؛ هم در زمان خودمان مواردی را به خاطر داریم. از افراد ثقه شنیدیم که حضرت آیة الله بهجت ـ رحمة الله علیه ـ اخباری از حضرتش  به گوش صاحبان تصمیم می رساندند ؛ نیز از ثقات شنیدیم که همین کار را حضرت آیة الله بهاالدینی ـ رحمة الله علیه ـ در زمان امام راحل (ره) انجام می دادند. و البته اینها غیر از آن تصرّفاتی است که حضرتش به طریق غیبی انجام می دهد. فقط به همین بیندیشید که چگونه کشوری با دست خالی و با تحریم صد در صد ، توانست هشت سال جنگی را اداره نماید ، که حدود چهل کشور اروپایی پشتبانش بودند؟ چطور می شود که هواپیماهای آمریکا بدون اطّلاع ما تا صحرای طبس می آیند و با طوفان شن نابود می گردند و دست از پا درازتر بر می گردند؟

 3ـ کار سوم امام این است که واسطه ی فیض باشد بین خدا و انسانها تا فیض وجود به آنها برسد. لذا اوّلین انسانی که خلق می شود حتماً باید حجّت خدا باشد و آخرین کسی هم که از زمین می رود باید ، حجّت خدا باشد. اگر حجّت خدا آنی از زمین برداشته شود ، تمام انسانها نابود می گردند. لذا امام سجّاد (ع) فرمودند: «  نَحْنُ أَئِمَّةُ الْمُسْلِمِينَ وَ حُجَجُ اللَّهِ عَلَى الْعَالَمِينَ وَ سَادَةُ الْمُؤْمِنِينَ وَ قَادَةُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ وَ مَوَالِي الْمُؤْمِنِينَ وَ نَحْنُ أَمَانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ كَمَا أَنَّ النُّجُومَ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاءِ وَ نَحْنُ الَّذِينَ بِنَا يُمْسِكُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ وَ بِنَا يُمْسِكُ الْأَرْضَ أَنْ تَمِيدَ بِأَهْلِهَا وَ بِنَا يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَ يَنْشُرُ الرَّحْمَةَ وَ تَخْرُجُ بَرَكَاتُ الْأَرْضِ وَ لَوْ لَا مَا فِي الْأَرْضِ مِنَّا لَسَاخَتِ الْأَرْضُ بِأَهْلِهَا ثُمَّ قَالَ وَ لَمْ تَخْلُ الْأَرْضُ مُنْذُ خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ مِنْ حُجَّةٍ لِلَّهِ فِيهَا ظَاهِرٍ مَشْهُورٍ أَوْ غَائِبٍ مَسْتُورٍ وَ لَا تَخْلُو إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ مِنْ حُجَّةِ اللَّهِ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَمْ يُعْبَدِ اللَّه‏  ـــــــــ  مایيم امامان مسلمين، و حجّتهاى خدا بر جهانيان، و سروران أهل ايمان، و رهبران پيشانى سفيدان ، و اولياى مؤمنين، و مایيم امان أهل زمين، مانند ستارگان كه امان أهل آسمانند، و مایيم كسانى كه خداوند به خاطرشان زمين را از نابودى با اهلش باز مى‏دارد، و به خاطر ما باران را مى‏باراند، و رحمت را نشر مى‏دهد، و بركات زمين را خارج‏ مى‏سازد، و اگر ما در زمين نبوديم؛ زمين با اهلش فرو مى‏رفتند. سپس فرمودند: از آفرينش زمين و خلق آدم تا حال؛ زمين از حجّت خدا خالى نمانده، كه آنان يا ظاهر و مشهور هستند يا غايب و پنهان، و تا روز قيامت از حجّتى الهى خالى نخواهد ماند، و گر نه خداوند عبادت نمى‏شد. » (الإحتجاج على أهل اللجاج ، ج‏2 ، ص317 )

« عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ سَأَلْتُ الرِّضَا ع فَقُلْتُ تَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ حُجَّةٍ فَقَالَ لَوْ خَلَتِ الْأَرْضُ طَرْفَةَ عَيْنٍ مِنْ حُجَّةٍ لَسَاخَتْ بِأَهْلِهَا  ــــــ سلمان بن جعفر جعفرى گفت از حضرت رضا عليه السّلام پرسيدم: آيا زمين خالى از حجت مى‏شود؟ فرمودند: اگر دنيا يک چشم به همزدن خالى از حجت باشد زمين اهلش را فرو مي برد. » (بحار الأنوار ،ج‏23 ،ص29)

امام باقر (ع) فرمودند: « لَوْ بَقِيَتِ الْأَرْضُ يَوْماً بِلَا إِمَامٍ مِنَّا لَسَاخَتْ بِأَهْلِهَا وَ لَعَذَّبَهُمُ اللَّهُ بِأَشَدِّ عَذَابِهِ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى جَعَلَنَا حُجَّةً فِي أَرْضِهِ وَ أَمَاناً فِي الْأَرْضِ لِأَهْلِ الْأَرْضِ لَنْ يَزَالُوا فِي أَمَانٍ مِنْ أَنْ تَسِيخَ بِهِمُ الْأَرْضُ مَا دُمْنَا بَيْنَ أَظْهُرِهِمْ وَ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يُهْلِكَهُمْ وَ لَا يُمْهِلَهُمْ وَ لَا يُنْظِرَهُمْ ذَهَبَ بِنَا مِنْ بَيْنِهِمْ وَ رَفَعَنَا اللَّهُ ثُمَّ يَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَ أَحَب‏ ـــــــ اگر زمين يک روز خالى از امامى از خانواده ما باشد اهلش را فرو مى‏برد و خدا مردم را به بدترين عذاب شكنجه مى‏كند. خداوند ما را حجّت در روى زمين قرار داده و امان براى اهل زمين هستيم . تا وقتى ما در ميان آنها باشيم از فرو برده شدن در امان هستند. اگر خدا اراده نماید كه مردم را هلاک كند و مهلت به ايشان ندهد ما را از ميان آنها بر می دارد و بلند مى‏كند ؛ آنگاه آنچه بخواهد و دوست داشته باشد انجام مى‏دهد » (بحار الأنوار ، ج‏23 ،ص37 )

و امام زمان (ع) در ضمن نامه ای که هنگام غیبت صغری به شیخ مفید نوشتند ، فرمودند: « …  إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَكُمُ الْأَعْدَاءُ  ـــــــ ما در رعايت حال شما كوتاهى نمى‏كنيم و ياد شما را از خاطر نبرده‏ايم، و اگر جز اين بود از هر سو گرفتارى به شما روی مى‏ آورد و دشمنانتان، شما را نابود می ساختند » (الإحتجاج على أهل اللجاج ، ج‏2 ،ص497)

4ـ مأموریّت چهارم معصوم آن است که افراد قابل را هدایت باطنی نموده به مراتب عالی ایمان رهنمون شود. لذا هر که عمل به شریعت اسلام کند و از هدایت موجود در روایات بهره ی لازم را ببرد ، یا خود حضرت دست او را گرفته ترقّی می دهد ، یا یکی از رجال غیب حضرت این کار را انجام می دهد ، یا یکی از اولیای الهی را سراغ وی می فرستد. اگر در حالات انسانهای خاصّی که به طرز شگفتی مورد عنایت امام زمان (عج) قرار گرفته و شکوفا شده اند تجسس نمایید این معنا را به وضوح خواهید یافت. برای نمونه در شرح حال شیخ رجبعلی خیاط و کربلایی کاظم و آیة الله نخودکی و آقاسید علی قاضی و  … تفحّص کنید ؛ که اینها افرادی قدیمی نیستند ؛ بلکه کسانی بودند که همین اواخر زندگی می نمودند و شاگردان آنها هنوز در قید حیات می باشند. البته سایر اهل بیت (ع) نیز همین کار را در زمان خود انجام می دادند. برای مثال امیرمومنان (ع) کمیل و مالک اشتر و میثم تمّار را تربیت خاصّ نمود  ؛ و امام حسین (ع) از بین مردمان ، هفتاد و تن را گزینش نمود و آن بزرگمردان را شهره ی عالم ساخت ؛ و … .

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.