وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

علت تفاوت قیمی فطریه و کفاره با توجه به مقدار وزنی

0

 علت تفاوت قیمی فطریّه و کفاره با توجه به مقدار وزنی

فهرست این نوشتار:

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

 حضرت آیت الله مکارم شیرازی

علت تفاوت قیمی فطریّه و کفاره با توجه به مقدار وزنی [متفرقه زکات فطره ]

پرسش :با توجه به این که مقدار فطریه 4 برابر مقدارکفاره از نظر وزن می باشد ولی این تفاوت در قیمت اعلامی از طرف دفتر معظم له مراعات نشده علت این امر چیست؟

پاسخ :در آیات مختلف قرآن که درمورد کفّاره است، اشاره به اطعام شده، مانند کفّاره قسم که می¬فرماید { اِطْعامُ عَشَرَهِ مَساکینَ مِنْ اَوْسَطِ ما تُطْعِمُونَ اَهْلیکُمْ } (المائده، 89) ، که هم اطعام است و هم «من اوسط ما تطعمون» یعنی یک غذای متوسط. و همچنین در مورد کفّاره ظِهار که می¬فرماید:{فَاِطْعامُ سِتِّینَ مِسْکِیناً}( المجادله،4) و یا کفّاره روزه: { وَ عَلَى الَّذینَ یُطیقُونَهُ فِدْیَهٌ طَعامُ مِسْکینٍ } (البقره، 184) و غیر اینها.

 

لذا باید با مبلغ کفّاره بتوان غذای متوسطی تهیه کرد؛ و با در نظر گرفتن این امر قیمت اعلامی محاسبه شده است و اطعام مورد نظر در آیه امکان پذیر می گردد مخصوصا در صورتی که چند نفر باشند ولی در فطریه «صاع مِن طعام» (وسائل الشیعه، ج 9، باب ان الواجب فی الفطره… ، ص 339، ‌رقم 12176) است که طعام در لغت عرب معمولاً به گندم گفته می شود و چون در فطریه به «صاع مِن طعام» تعبیر کرده ما به همان مقدار اکتفا کرده و عمل می کنیم.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی .

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام جامع زکات فطره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.