وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ظرف ساخته شده از پوست حیوان

0

ظرف ساخته شده از پوست حیوان

رساله توضیح المسائل طهارت[ظرفی که از پوست سگ ساخته شده خوردن و آشامیدن از آن ظرف حرام است]

مسأله 225 ظرفی که از پوست سگ یا خوک یا مردار ساخته شده خوردن و آشامیدن از آن ظرف حرام است (1) و نباید آن ظرف را در وضو و غسل و کارهائی که باید با چیز پاک انجام داد، استعمال کنند (2). بلکه احتیاط واجب (3) آن است که چرم سگ و خوک و مردار را اگر چه ظرف هم نباشد استعمال نکنند (4).

(1) (خوئی، سیستانی، تبریزی:) در صورتی که رطوبتی موجب نجاستش شده باشد..

(بهجت:) در صورتی که بداند ظرف موجب نجاست خوردنی می‌شود؛ ولی اگر علم نداشت بنا بر احتیاط اجتناب کند..

(اراکی:) آشامیدن از آن ظرف حرام است و هم چنین خوردن چیزی از آن در صورتی که دارای رطوبتی باشد که موجب نجس شدن آن چیز شود..

(2) (نوری:) ولی به کار بردن و استعمال آنها در غیر آن چه مشروط به طهارت است، اشکالی ندارد.

(فاضل:) بلکه احتیاط واجب آن است که آنها را در غیر آن چه طهارت در او شرط است نیز استعمال نکند و همین طور چرم سگ و خوک و مردار، اگر چه ظرف هم نباشد.

(3) (اراکی:) و احتیاط واجب.. (خوئی، تبریزی، سیستانی:) و احتیاط مستحب..

(4) (بهجت:) در استعمالاتی که مشروط به طهارت نیست هم استعمال نکنند.

(مکارم:) مسأله ظرف‌ها و مشکهایی که از پوست مردار یا حیوان نجس العین مثل سگ و خوک درست شده، استعمال آنها برای خوردن یا آشامیدن یا آب وضو و غسل و مانند آن جایز نیست، امّا برای کارهایی که طهارت در آن شرط نیست (مانند آبیاری زراعت و آب دادن به حیوانات) مانعی ندارد، هر چند احتیاط مستحب ّ آن است که به هیچ وجه از آنها استفاده نشود.

(زنجانی:) مسأله آشامیدن از ظرف یا غیر ظرفی که از پوست سگ یا خوک یا مردار ساخته شده و نیز خوردن چیزی از آن در صورتی که به سبب رطوبتی نجس شده باشد، حرام است و نباید آن را در وضو و غسل و کارهایی که باید با چیز پاک انجام داد، استعمال کنند؛ بلکه احتیاط آن است که چرم سگ و خوک و مردار اگر چه ظرف هم نباشد و نیز سایر اعیان نجس را در هیچ یک از استعمالات به کار نبرند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/1Pl9iG

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.