وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

غائب شدن مسلمان

0

غائب شدن مسلمان

فهرست این نوشتار:

رساله توضیح المسائل طهارت

11 غائب شدن مسلمان

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][اگر بدن مسلمان یا چیز دیگری که در اختیار او است نجس شود]

مسأله 221 اگر بدن یا لباس مسلمان یا چیز دیگری که مانند ظرف و فرش در اختیار او است نجس شود (1) و آن مسلمان (2) غائب گردد اگر انسان احتمال بدهد که آن چیز را آب کشیده یا به واسطه آن که مثلًا آن چیز در آب جاری افتاده، پاک شده است اجتناب از آن لازم نیست (3).

(1) (مکارم:) و او هم بفهمد که نجس شده..

(2) (بهجت:) با آن چیزی که در اختیار اوست..

(3) (مکارم:) اگر انسان احتمال دهد که آن را آب کشیده، پاک است، به شرط این که از چیزهایی باشد که طهارت در آن شرط است، مانند لباسی که با آن نماز می‌خواند و یا غذا و ظروف غذا.

(خوئی، تبریزی:) مسأله اگر بدن یا لباس مسلمان یا چیز دیگری که مانند ظرف و فرش در اختیار اوست نجس شود و آن مسلمان غائب گردد، با شش شرط پاک است اوّل: آن که آن مسلمان چیزی را که بدن یا لباسش را نجس کرده نجس بداند پس اگر مثلًا لباسش با رطوبت به بدن کافر ملاقات کرده و آن را نجس نداند بعد از غائب شدن او نمی‌شود آن لباس را پاک دانست. دوّم: آن که بداند بدن یا لباسش به چیز نجس رسیده است. سوّم: آن که انسان ببیند آن چیز را در کاری که شرط آن پاکی است استعمال می‌کند، مثلًا ببیند با آن لباس نماز می‌خواند. چهارم: آن که احتمال برود که آن مسلمان بداند شرط کاری را که با آن چیز انجام می‌دهد پاکی است، پس اگر مثلًا نداند که باید لباس نمازگزار پاک باشد و با لباسی که نجس شده نماز بخواند، نمی‌شود آن لباس را پاک دانست. پنجم: آن که انسان احتمال دهد آن مسلمان چیزی را که نجس شده آب کشیده است، پس اگر یقین داشته باشد که آب نکشیده، نباید آن چیز را پاک بداند و نیز اگر نجس و پاک در نظر آن مسلمان فرق نداشته باشد، پاک دانستن آن چیز محل ّ اشکال است.

ششم: آن که آن مسلمان بالغ، یا ممیّز طهارت و نجاست باشد.

(زنجانی:) گفته شده است که با شش شرط حکم به پاکی آن می‌شود..

(اراکی، گلپایگانی، صافی:) اگر مثلًا لباسش به عرق جنب از حرام آلوده شود..

(اراکی، گلپایگانی، صافی، زنجانی:) چهارم: آن که آن مسلمان بداند..

(اراکی، گلپایگانی، صافی:) ششم: آن که بنا بر احتیاط واجب آن مسلمان بالغ باشد.

(زنجانی:) ششم: آن که بنا بر احتیاط واجب آن مسلمان بالغ باشد. فقهاء غایب شدن مسلمان را با شرایط فوق از مطهرات دانسته‌اند ولی بنا بر احتیاط واجب غایب شدن مسلمان، از راههای ثابت شدن طهارت نیست، مگر موجب اطمینان شخصی یا نوعی شود.

(تبریزی:) ششم: آن که مسلمان بالغ، یا طفلی باشد که بتواند طهارت و نجاست را تشخیص دهد.

(فاضل:) مسأله اگر بدن و لباس یا وسائل شخصی فرد مسلمانی نجس شود و او از ما جدا شود بعد از این که مجدداً او را دیدیم لباس و بدن و وسائل او با شرایط زیر محکوم به طهارت است: 1 بداند که لباس یا بدن یا وسائل او نجس شده است. 2 استفاده از آن وسائل مشروط به طهارت باشد. 3 احتمال این که او بدن و لباس و وسائل را تطهیر کرده، وجود داشته باشد. 4 بنا بر احتیاط واجب آن مسلمان بالغ باشد. 5 آن مسلمان بی مبالات به طهارت و نجاست نباشد.

(سیستانی:) مسأله اگر بدن یا لباس یا چیز دیگری مانند ظرف و فرش در اختیار مسلمان بالغ یا ممیّز طهارت و نجاست باشد و نجس شود و آن مسلمان غائب گردد، چنانچه انسان احتمال عقلائی دهد که او آن چیز را آب کشیده است پاک می‌باشد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

 


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

معنی غایب شدن مسلمان در تطهیر [غایب شدن مسلمان ]

پرسش : معنای تطهیر با غایب شدن مسلمان چیست؟

پاسخ : هرگاه بدن یا لباس مسلمان یا چیز دیگرى که در اختیار اوست نجس شود و او هم بفهمد که نجس شده، سپس آن مسلمان غایب گردد، اگر انسان احتمال دهد که آن را آب کشیده، پاک است، به شرط این‏که از چیزهایى باشد که طهارت در آن شرط است، مانند لباسى که با آن نماز مى‏خواند و یا غذا و ظروف غذا.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد



کلید: غائب شدن مسلمان غائب شدن مسلمان غائب شدن مسلمان غائب شدن مسلمان غائب شدن مسلمان غائب شدن مسلمان غائب شدن مسلمان غائب شدن مسلمان غائب شدن مسلمان غائب شدن مسلمان غائب شدن مسلمان غائب شدن مسلمان غائب شدن مسلمان غائب شدن مسلمان غائب شدن مسلمان چیست.[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.