وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شبهه عدم پایبندی امام حسین علیه السلام به صلحنامه امام حسن علیه السلام

برخلاف دیدگاهی که بعضاً وجود دارد که می گویند امام حسین علیه‌السلام با صلح امام مجتبی علیه‌السلام مخالف بود و فقط بر سبب آن که آن حضرت بر او امامت دارد سکوت کرد این حرف کاملاً نا بجا است. اگر اینچنین بود، در این ده سال امام حسین علیه‌السلام باید علیه معاویه قیام و اقدام می کرد ولی کاملاً مانند دوره برادر عمل می کنند.

0

شبهه عدم پایبندی امام حسین علیه السلام به صلحنامه امام حسن علیه السلام

دکتر محمد حسین رجبی دوانی:

برخلاف دیدگاهی که بعضاً وجود دارد که می گویند امام حسین علیه‌السلام با صلح امام مجتبی علیه‌السلام مخالف بود و فقط بر سبب آن که آن حضرت بر او امامت دارد سکوت کرد این حرف کاملاً نا بجا است. اگر اینچنین بود، در این ده سال امام حسین علیه‌السلام باید علیه معاویه قیام و اقدام می کرد ولی کاملاً مانند دوره برادر عمل می کنند. امام حسین علیه‌السلام به صلح برادر تا این طاغوت زنده هست پایدار می باشد.

جالب است عین قضیه ای که ده سال بعد اتفاق می افتد و کوفیان حضرت را دعوت میکنند، در آغاز امامت امام حسین علیه‌السلام هم پیش آمد. وقتی خبر شهادت امام مجتبی علیه‌السلام به کوفه رسید بزرگان شیعه کوفه در خانه سلیمان بن صرد خزاعی جمع می شوند و می گویند که امام حسن علیه‌السلام از دنیا رفتند و حالا امام حسین علیه‌السلام امام هست. اگر ایشون قصد قیام دارد دعوتشان می کنیم و درنتیجه برای امام حسین علیه‌السلام نامه نوشتند و امضا کردند و ضمن تسلیت شهادت امام مجتبی علیه‌السلام می نویسند که اگر شما می خواهید در برابر معاویه بایستید ما کوفیان آماده یاری شما هستیم و آمادگی خودشان را اعلام می کنند.

امام حسین علیه‌السلام در پاسخ می فرمایند که تا زمانی که این طاغوت زنده هست تکلیف ما عین دوران امام مجتبی علیه‌السلام است اما وقتی که معاویه مرد طبق وظیفه خود عمل خواهیم کرد.

لذا امام حسین علیه‌السلام دقیقاً به رفتار برادر با معاویه پایبند هستند تا معاویه می میرد.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.