وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

زندان در اسلام

0

زندان در اسلام

 

در روايات اسلامى، موارد متعددّى براى زندان‏ابد و غير آن آمده است، از جمله

1 در مورد معاونت در قتل هر گاه كسى، ديگرى را بگيرد و شخص ديگرى او را به قتل برساند، حكم قاتل از نظر فقه اسلامى، اعدام است و حكم معاون او زندان ابد، اين حكم در ميان فقهاى ما مورد اتّفاق و اجماع است و احاديث متعدّدى كه در منابع معتبر حديث نقل شده به آن گواهى مى‏دهد. در حديثى از على (ع) مى‏خوانيم كه در باره دو مرد كه يكى از آن دو كسى را گرفته و ديگرى او را به قتل رسانده چنين قضاوت فرمود: «يُقْتَلُ الْقاتِلُ و يَحْبَسُ الاخِرُ حَتّى يَمُوتَ غَمّاً كَما حَبَسَهُ حَتّى ماتَ غَمّاً(1) قاتل را مى‏كشند و نفر ديگر را حبس مى‏كنند تا با اندوه بميرد، همان گونه كه او مقتول را نگهداشت تا با اندوه كشته شود».

2 دستور قتل دادن از نظر فقه اسلامى، اگر كسى ديگرى را مجبور به قتل بى‏گناهى كند، حتّى اگر مأمور را تهديد به مرگ در صورت تخلّف نمايد، او حق ندارد كه بى‏گناه را به قتل رساند، زيرا تقيّه در مورد خون، مشروع نيست، وَ الْمَأْمُورُ مَعْذُور در اين مورد، سخن بى اساس است. حال اگر كسى به اين حكم اسلامى اعتنا نكرد، و براى حفظ جان خويش در برابر تهديد ظالم اقدام به كشتن بى‏گناهى كرد، قانون اسلام مى‏گويد حكم قاتل، قصاص است، و حكم آمر زندان ابد امام باقر (ع) درباره چنين كسى فرمود: «يُحْبَسُ الامِرُ بِقَتْلِهِ حَتّى يَمُوتَ‏(2) مر كننده را زندان مى‏كنند تا بميرد».

3 در مورد تكرار سرقت نيز دستور داده شده كه در مرتبه سوّم، او را به زندان ابد مجازات كنند، اين حكم را گروهى از اصحاب بزرگ امام باقر و امام صادق (ع) از آن حضرات نقل كرده‏اند.

4 در مورد زنان مرتد فطرى، اگر حاضر به توبه نشوند نيز حكم زندان ابد آمده است. در حديثى از امام باقر و امام صادق (ع) مى‏خوانيم: «وَ االْمَرْئَهُ اِذا اِرْتَدَّتْ عَنِ الاِسْلامِ اُستُتيبَتْ، فَاِنْ تابَتْ وَ اِلّا خُلِّدَتْ فِى السِّجْنَ‏(3) به زن مرتد پيشنهاد توبه مى‏كنند، اگر پذيرفت و بازگشت آزاد مى‏شود و گرنه محكوم به زندان ابد خواهد شد». پيام قرآن ج 10، حضرت آيت الله مكارم شيرازى و ساير همكاران به نقل از سايت تبيان

(1) (وسائل الشيعه 35/ 19)
000 (2) (وسائل الشيعه 32/ 19) ا
000 (3) (وسائل الشيعه 549/ 18)

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.