وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ریزش های انقلاب اسلامی

0

ریزش های انقلاب اسلامی

در نوشتار قبل ریزشها و رویشهای صدر اسلام مطرح شد، از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر بخوانید.

ریزش ها و رویش ها(قسمت سوم)

دکتر عبدالله گنجی
ريزش و پالايش :

به صورت کلي مي‌توان دو نوع ريزش را در انقلاب اسلامي برشمرد. اول ريزش خود افراد که در بستر تاريخي اتفاق مي‌افتد و بعضاً نيروهاي اصلي انقلاب براي آنان افسوس مي‌خورند يا خود را در آن ريزش سهيم مي‌دانند. اما نوع دوم پالايش و برخورد است که حکومت مجبور شده است براي اصلاح وضع موجود نيشتر خود را از غلاف خارج کند. پالايش‌هاي محقق شده در انقلاب اسلامي را مي‌توان در قالب پنج جريان برشمرد:

1- ليبرال‌ها و اعضاي دولت موقت انقلاب که با فتح لانه جاسوسي کنار رفتند و بعداً اسناد همکاري‌شان با امريکا از لانه جاسوسي به دست آمد و حضرت امام تا آخر عمر از اين موضوع برآشفته بود و اين ريزش را لازم مي‌دانست و اصرار داشت که حق بازگشت ندارند و با صراحت مي‌فرمود: «تا من هستم نخواهيم گذاشت انقلاب به دست ليبرال‌ها بيفتد.»

2- منافقين و بني‌صدر: اين جماعت نيز به التقاطي از توحيد و سوسياليسم قائل بودند که با انديشه ناب اسلام فاصله داشت. خطر اسلام التقاطي باعث شد نيروهاي انقلاب با آنها مرزبندي نمايند و نهايتاً در خرداد 1360 با اعلام جنگ مسلحانه عليه نظام با بني‌صدر همسو شدند و به ريزش‌ها پيوستند.

3- منتظري و باند مهدي هاشمي گروه سومي بودند که با تدبير و جراحي امام از انقلاب و مسئوليت‌هاي آن فاصله گرفتند. عمق فاجعه در اين جريان به صورتي بود که امام براي خود آرزوي مرگ کردند و دنياي اسلام را پر از خيانت علماي اسلام به آن دانستند و به عزل قائم مقام خويش همت گماردند.

4- جريان خلق مسلمان و آيت‌الله شريعتمداري نمونه ديگري بود که خود را همتراز امام مي‌ديدند و با ترکيب مسائل اعتقادي- قومي در صدر تنش با انقلاب در قم و آذربايجان بودند که با هوشياري مردم خنثي شد.

5- ريزش‌هاي بعد از خرداد 1376 نيز نقطه عطفي در تاريخ انقلاب است. سکولارها، جمهوريخواهان سکولار و غرب‌گراها در سال‌هاي موسوم به اصلاحات به ريزش رسيدند و بعد از خرداد 1388 جلاي وطن کردند و در غرب و رسانه‌هاي فارسي‌زبان آن مستقر شدند و عليه انقلابي که تا ديروز خود را از آن مي‌دانستند به تبليغ و تخريب مي‌پردازند. سروش، سازگارا، حقيقت‌جو، اکبر گنجي، مزروعي، اشکوري، محسن کديور، علي افشاري، حسين باستاني، مخملباف و… جزو اين دسته‌اند.

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.