وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

دین ایزدی چیست

بسیاری از باورهای ایزدی‌ها از مسیحیت مشتق شده است. آنها هم به انجیل و هم به قرآن احترام می‌گذارند. ولی بسیاری از آیین‌های آنها تنها به صورت شفاهی منتقل شده‌اند.
گرویدن به دین ایزدی ممکن نیست و تنها می‌شود ایزدی متولد شد.

2

دین ایزدی چیست

 

عنوان سوال:
منظور از فرقه ایزدی یا یزیدی چیست؟

پاسخ:
راجع به فرقه ی یزیدی توضیح بدید.

ایزدی همچنین معروف به یزیدی نام دینی پر رمز و راز است با حدود نیم میلیون پیرو که بیشتر در حوالی کوهستان سنجار مستقر هستند. به پیروان آئین ایزدی، (ایزدیان) گفته می‌شود.
دسیان (جمع آن دواسان) نامی که آنها بر خود می‌گذارند از یک نام نسطوری قدیمی (نسطوری‌ها مسیحیان باستانی در خاورمیانه (شرق) هستند) گرفته شده است. بسیاری از باورهای ایزدی‌ها از مسیحیت مشتق شده است. آنها هم به انجیل و هم به قرآن احترام می‌گذارند. ولی بسیاری از آیین‌های آنها تنها به صورت شفاهی منتقل شده‌اند.
گرویدن به دین ایزدی ممکن نیست و تنها می‌شود ایزدی متولد شد. ایزدی‌ها یکتاپرست هستند و به وجود شیطان اعتقاد ندارند.

آیین و رسوم:

پرستشگاه‌های آنها اغلب با تصویر خورشید آراسته شده است. کودکان به دست یک پیر موبد با آب متبرک غسل تعمید داده می‌شوند. در زمان ازدواج، پیر موبد یک نان را دو نیمه می‌کند و نیمی از آن را به عروس و نیمه دیگر را به داماد می‌دهد. عروس در لباس سرخ از کلیساهای مسیحی بازدید می‌کند. در ماه دسامبر، ایزدی‌‌ها سه روزروزه می‌گیرند و بعد از آن با پیر خود شراب می‌نوشند. از روز پانزدهم تا بیستم سپتامبر ایزدی‌ها مراسم زیارت همگانی سالانه از آرامگاه شیخ عدی در لالش، در شمال موصل را برگزار می‌کنند که طی آن در رودخانه، مراسم آیینی غسل را برگزار می کنند.

 

ایزدی‌ها همچنین مراسم قربانی حیوانات و ختنه دارند. نام خدای آنها (بالاترین مرتبه ربانی) (یزدان) است. تصور بر آن است که او در چنان منزلت بالایی است که نمی‌تواند مستقیما پرست ششود. نقش این مرتبه الهی در عین حال نقشی غیرفعال است. او خالق جهان است ولی نگهدارنده آن نیست.

هفت روح (فروهر) بزرگ از او منبعث شده‌اند که مهمترین آنها فرشته طاووس است که بر باور آن‌ها (قیم اراده الهی است). در آیین مسیحیت باستانی طاووس نماد جاودانگی بود بخاطر آنکه گفته می‌شد گوشت او فاسدنمی‌شود. ملک طاووس در باور ایزدی‌ها نفس آغازین الهی و از او جدا ناشدنی است و با این ارزیابی آیین ایزدی تک‌خدایی است.

 

ایزدی‌ها پنج بار در روز ملک طاووس را عبادت می‌کنند. نام دیگر او شیطان است که درعربی به فرشته رانده شده از درگاه خدا گفته می‌شود. همین موجب شده که به ایزدی‌ها انگ اشتباه”شیطان‌پرست” زده شود. ایزدی‌ها به تناسخ اعتقاد دارند به این معنی که روح به طور متناوب تا تطهیر کامل درجسم حلول می‌کند و به این شکل کاربرد دوزخ از بین می‌رود.

 

بدترین سرنوشت برای یک پیرو آیین ایزدی، رانده شدن از جامعه ایزدی است چرا که این به معنی آن است که روح او دیگر هرگز پیشرفتی نمی‌کند. گفتگو با هر دین و آیین دیگر هم برای آنها مطلقا ناممکن است.
در ارتباط با پنهان نگاهداشتن بخشی از کیش ایزدی‌ها درک نادرستی از ارتباط این آیین با فلسفه دوگانگی جهان زرتشتیان (نور و تاریکی) و حتی خورشید‌پرستی ایجاد شده است. به خاطر باورهای غیرمعمول‌شان و درک غلط دیگران از نام این آیین، به آن‌ها انگ نادرست (شیطان‌پرستی) می‌زنند و همین مسئله باعث شده تا در طی قرن‌ها آزار و اذیت شوند اما در سده گذشته بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.
منبع: ویکی پدیا.

به دلیل مرموز بودن و عدم شفافیت در باورها و عقاید این فرقه، مسلمانان باید احتیاط کامل را در برخورد با اینفرقه بنمایند.

پرسمان/.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. زری می گوید

    ايزديان اهل كتاب هستند و يا كافر؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      کافر که هستند. ما دو نوع کافر داریم، کافر کتابی مثل یهود و مسیحیت و کافر غیر کتابی مثل بت پرستان و بودائیان.
      کافر غیر کتابی نجس هست. در باره ایزدی ها گزارش دقیق از اینکه دقیقا چه اعتقادی دارند در دست نیست، یقینا دین جدایی نیستند اگر زیر مجموعه مسیحیت یا ادیان دیگر بروند بحث فرق می کند. در هر حال احتیاط در رعایت احکام کفار غیر کتابی است.
      وفقکم الله لکل الخیر