وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خمس درآمد دانشجو

آيا به درآمد دانشجويى كه تحت تكفّل خانواده است، خمس تعلق مى گيرد؟، در ادامه نظر مراجع عظام تقلید را در این باره بخوانید.

2

خمس درآمد دانشجو

فهرست این نوشتار:

پرسش 33 . آيا به درآمد دانشجويى كه تحت تكفّل خانواده است، خمس تعلق مى گيرد؟
همه مراجع: چنانچه از درآمد كسب تهيه شده و يك سال از آن گذشته باشد، خمس دارد.

تبصره. حكم سودهايى مانند هديه، جايزه و… در بخش خمس هديه خواهد آمد.

خمس حق الزحمه

پرسش 36 . آيا به حق الزحمه دانشجويى خمس تعلق مى گيرد؟
همه مراجع: آرى، مبلغى كه در مقابل كار و پژوهش دانشگاهى دريافت مى شود ـ چنانچه تا سرسال خمسى زياد بيايد ـ خمس دارد.

  • [1]. توضيح المسائل مراجع، م 1757؛ نورى، توضيح المسائل، م 1753؛ خامنه اى، اجوبة، س 996؛ وحيد، توضيح المسائل، م 1765.
  • [2].توضيح المسائل مراجع، م 1752؛ نورى، توضيح المسائل، م 1748؛ خامنه اى، اجوبة، س 995 و وحيد، توضيح المسائل، م 1760.(احكام خمس،پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 975: بسیاری از دانشجویان برای حل مشکلات غیرقابل پیش بینی خود در هزینه‏ های زندگی صرفه ‏جویی می‏کنند و در نتیجه مبلغ قابل توجهی از کمک هزینه تحصیلی که به آنها پرداخت می‏گردد، جمع می‏شود، سؤال این است که با توجه به این که این مبلغ از طریق صرفه‌جویی در پولی که وزارت آموزش عالی به آنها می‏پردازد، جمع می‏شود، آیا به آن خمس تعلّق می‏گیرد؟

ج: کمک هزینه تحصیلی خمس ندارد.

س255: من در دوران دانشجویی خودم چند بار به‌صورت موردی كاری انجام داده و حقوق دریافتی را در طی همان سال مصرف کرده‌ام در حال حاضر هم فقط دانشجو می‌‌باشم، آیا باید سال خمسی تعیین می‌كردم؟

ج) سال خمسی، قراردادی نيست بلكه يك امر قهری و واقعی است يعنی تاريخ دريافتِ اولين درآمد، ابتدای سال خمسی شما بوده و در هر سال همان روز سر سال خمسی شماست.

س256: آیا تعیین سال خمسی بر جوانان مجردی که با پدر و مادر خود زندگی می‏‌کنند، واجب است؟ ابتدای سال خمسی آنان از چه زمانی است و چگونه باید آن را حساب کنند؟

ج) اگر جوان مجرد درآمد شخصی هرچند به مقدار کم داشته باشد، واجب است که سال خمسی تعيين نموده و درآمد سالانه خود را محاسبه کند تا در صورتی که چيزی از درآمد تا پايان سال باقی ماند، خمس آن را بپردازد و ابتدای سال خمسی او هنگام حصول اولين درآمد است.

س96: بسیاری از دانشجویان برای حل مشکلات غیرقابل پیش‌بینی خود در هزینه‌‌های زندگی صرفه‏‌جوئی می‏‌کنند و در نتیجه مبلغ قابل توجهی از کمک هزینه تحصیلی که به آنها پرداخت می‏‌گردد، جمع می‏‌شود، سؤال این است که با توجه به این که این مبلغ از طریق صرفه‌جوئی در پولی که وزارت آموزش عالی به آنها می‏‌پردازد، جمع می‏‌شود، آیا به آن خمس تعلّق می‌‏گیرد؟

ج) کمک هزينه تحصيلی خمس ندارد.

س 870: کتابهایی که دانشجو از مال پدر خود یا از وامی که دانشگاه به دانشجویان می‏دهد، می‏خرد و منبع درآمدی هم ندارد، آیا خمس دارد؟ در صورتی که بداند پدر خمس پول کتابها را نداده، آیا پرداخت خمس آن واجب است؟

ج: کتابهایی که با پول وام و یا با پولی که پدر به او بخشیده، خریده شده است، خمس ندارد.

س156: من دانشجو هستم و قصد ازدواج دارم و می‌‌خواهم برای زندگی آینده‌ام وسایل زندگی تهیه كنم می‌خواستم سؤال كنم كه اگر من از اكنون شروع به تهیه وسایل كنم در صورتی كه یک سال از خرید آن بگذرد و استفاده نكرده باشم ‌آیا باید برای آن خمس بدهم؟

ج) اگر تهيه لوازم زندگی برای آينده، عرفاً جزو مؤونه شما محسوب می‌شود و تهيه يکباره وسائل در آينده، برای شما مقدور نيست، خمس ندارد.

س80: کتاب‌‌هایی که دانشجو از مال پدر خود یا از وامی که دانشگاه به دانشجویان می‏‌دهد، می‏‌خرد و منبع درآمدی هم ندارد، آیا خمس دارد؟ در صورتی که بداند پدر خمس پول کتاب‌‌ها را نداده، آیا پرداخت خمس آن واجب است؟

ج) کتاب‌‌هايی که با پول وام و يا با پولی که پدر به او بخشيده، خريده شده است، خمس ندارد.

اجوبه الاستفتائات.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

خمس درآمد دانشجویان پزشکی

پرسش :بعضى از دانشجویان در سال هاى انتهایى تحصیل قادر به کار کردن در رشته تحصیلى خود و کسب درآمد هستند، آیا بایستى با دریافت اوّلین حقوق، براى خود سال خمسى تعیین کنند؟

پاسخ :در صورتى که درآمد سالیانه آنها بیش از هزینه ها و مخارج سالیانه باشد، باید هر سال در همان تاریخ خمس اضافه درآمد را بپردازند.

تعلق خمس به کمک هزینه باقی مانده از سال خمسی که از سوی دانشگاه به دانشجویان تعلق می گیرد

پرسش :آیاپرداخت خمس کمک هزینه تحصیلی که در دانشگاه به دانشجویان ممتاز تعلق می گیرد در صورتی که یک سال از آن بگذرد واجب است؟
پاسخ :در صورتی که به صورت بلاعوض به آنها تملیک شده باشد، آنچه در پایان سال خمسی باقی می ماند خمس دارد بنابر احتیاط واجب.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مكارم شيرازي.

مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

۲۹پرسش: دانشجوی که مخارجش را دیگری می دهد ودر آمد ثابتی ندارد وگاهی اوقات از طریق اموری مانند تدریس خصوصی واز این قبیل در آمدی کسب می کند آیا سال خمسی برای این درآمد باید در نظر بگیرید ودر این صورت آیا باید اولین روزی که در آمدی کسب کرد را سال خمسی خود محسوب کند؟

پاسخ:

هر پولی که بدست می آورید اگر تا یک سال بماند خمس دارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد 

*- ويژه نامه احكام خمس

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. دخترک می گوید

    سلام. می‌خواستم بدونم اگه کسی با لوازم التحریر یا کتبی که خمسشون داده نشده تحصیل کنه یا در آزمونی شرکت کنه و بعد از منافع اون تحصیل و آزمون درآمدی کسب کنه، آیا درآمد اون شخص حلاله؟ اگر حلال نیست، پس از پرداخت خمس لوازم مذکور آیا درآمدهایی که تا قبل از پرداخت خمس لوازم به‌دست آورده و درآمدهای پس از پرداخت خمس لوازم حلال میشن؟ (یعنی اول تحصیل و کسب درآمد کنه، بعد خمس اون لوازم رو بده). سوال رو از سایت آقای سیستانی پرسیدم ولی جوابی بهم داده نشد. لطفاً فقط حکم درآمد رو بگید. از اینکه اون شخص بدهکار خمس میشه مطلعم.

    1. حجت الاسلام دکتر مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر از لوازم خمس نداده استفاده کند، درآمد بعدا حلال است. اما مقداری را که قبلا بر عهده داشته است باید پرداخت بکند.
      وفقکم الله لکل الخیر