وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ختنه كردن در اسلام

آیا ختنه کردن واجب است؟؛ در ادامه نظرات مراجع عظام تقلید را بخوانید.

2

ختنه كردن در اسلام

فهرست این نوشتار:

ختنه كردن در اسلام

ختنه کردن یعنی بریدن پوستِ بر آمده از آلت تناسلی بر پسران واجب است، و اگر مرد ختنه نباشد عبادات و نماز او قبول است ولی شرط است که در طواف مرد ختنه باشد. از همین رو اگر مرد تا سن بلوغ ختنه نشده باشد بر او واجب است پس از بلوغ ختنه کند. در ختنه مردان لازم است پوست غلاف از حشفه جدا شود.

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

 ختنه پسران

س۱۴۳. آیا ختنه کردن واجب است؟

ج. ختنه ی پسران واجب است و شرط صحت طواف در حج و عمره می باشد و اگر تا بعد از بلوغ به تأخیر بیفتد، بر خود آنان واجب است که ختنه کنند.

س. شخصی ختنه نکرده، ولی حشفه اش(۱)  به طور کامل از غلاف(۲) بیرون است، آیا ختنه کردن بر او واجب است؟
ج. اگر بر روی حشفه هیچ مقداری از غلاف که قطع آن واجب است وجود نداشته باشد، ختنه ی واجب موردی ندارد.

  • ۱.  قسمت ابتدایی محل خروج ادرار.
  • ۲.  زائده ی گوشتی که هنگام تولد در قسمت ابتدایی محل خروج ادرار قرار دارد.

 ختنه دختران

س۱۴۴. آیا ختنه کردن دختران واجب است یا خیر؟
ج. واجب نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم ختنه کردن فرزندان پسر

پرسش :آیا ختنه کردن فرزند پسر چه حکمی دارد؟ آیا بر پدر واجب می باشد؟

پاسخ :ختنه قبل از بلوغ بر پسران مستحب است و بعد از بلوغ واجب است، البته بر والدين واجب نيست که کودک خود را ختنه کنند ولي بهتر آن است که ختنه کنند تا در زمان بلوغ خودشان مجبور به اين کار نشوند، اگر در زمان بلوغ هم خودشان اقدام به اين کار نکنند مرتکب کار خلافي شده اند و طواف و نمازطوافشان در حج صحيح نيست. هرچند عبادات ديگرشان صحيح است.

سؤال 762. چرا کودکان را بعد از زمان پیامبر(صلى الله علیه وآله) ختنه کردند؟ آیا در عصر پیامبران قبلى هم ختنه مى کرده اند؟مگر در چیزى که خداوند آفریده ایرادى هست که ختنه مى کنند؟

جواب: اولاً در شرایع سابق نیز ختنه بوده است و ثانیاً خداوند این عضو را آفریده که در دوران جنینى آن قسمت از جنین را حفظ کند و پس از تولد عضو زایدى محسوب مى شود مانند بند ناف بچه که پس از تولد بریده مى شود.

سؤال 763. آیا ختنه کردن مردان فى نفسه واجب است؟

جواب: آرى واجب است.

سؤال 764. عباداتى مانند نماز، روزه، حج و امثال آن که مرد ختنه نکرده انجام مى دهد چه حکمى دارد؟

جواب: عبادات او غیر از طواف صحیح است.

سؤال 765. غیر مسلمانى که مسلمان مى شود و یا کودکى که بالغ مى شود اگر ختنه نکرده باشد، چه زمانى باید ختنه کند؟

جواب: هنگام بلوغ باید ختنه شده باشد و اگر قبل از آن باشد بهتر است.

سؤال 766. اگر کسى ختنه کند ولى غلاف از حشفه کاملاً جدا نشود تکلیف چیست؟

جواب:باید مجدداً به طور کامل ختنه کند و در زمان ما کار مشکلى نیست.

سؤال 767. حکم اسلام در مورد ختنه دختران چیست؟ و مراد از ختنه دختران چه مى باشد؟

جواب: آنچه از منابع فقه و حدیث شیعه و اهل سنّت در مورد ختنه دختران و زنان استفاده مى شود، این امور است:

الف) ختنه کردن دختران و زنان نزد علماى شیعه به اجماع و اتّفاق واجب نیست; ولى حکم به استحباب آن کرده اند.(1)

ب) مشهور نزد علماى اهل سنّت نیز عدم وجوب است، و «ابن قدامه» در «مغنى» تصریح کرده که نظر اکثر اهل علم عدم وجوب است.(2)

ج) در روایات شیعه تصریح به عدم وجوب شده است، مرحوم صاحب وسائل احادیث متعدّدى در این زمینه دارد; از جمله در حدیث ابوبصیر از امام باقر(علیه السلام)نقل شده که فرمود: «امّا السنة فالختان على الرجال و لیس على النساء» و در همان باب روایات دیگرى نیز نقل مى کند(3); در کتب حدیث عامّه، در مُسند احمد حنبل، نیز عدم وجوب آن در مورد زنان، از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده است.(4)

د) در مورد طریقه آن در روایات تصریح شده که آن عضو مخصوص از ریشه برداشته نشود; بلکه تنها قسمت بالاى آن برداشته شود; توضیح این که در بالاى فرج قطعه گوشت کوچکى وجود دارد که ختنه مربوط به آن است.

1 . جواهرالکلام، ج 31، ص 262 .
2 . مغنى ابن قدامه، ج 1، ص 100 و 101 .
3 . وسائل الشیعة، ج 15، ابواب الاولاد، باب 56، ص 166 .
4 . مسند احمد، ج 5، ص 75 .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

۱پرسش: آیا ختنه اولاد بر والدین واجب است ؟
پاسخ: ختنه کردن اولاد بر ولی آنها مستحب است .

۲پرسش: حد واجب در ختنه چیست ؟

پاسخ: حد واجب در ختنه بریدن پوستی که حشفه را ستر می کند که به نام ( غلفه ) ذکر شده است حدی که سوراخ حشفه و مقداری از بشره آن ظاهر شود هر چند تمام آن پوست بریده نشود و تمام حشفه ظاهر نشود .
و به هر حال لازم است پوست حشفه به مقداری بریده شود که صدق اغلف ( و ختنه نکرده ) و بریدن بیشتر از آن واجب نیست .

پرسش: آیا ختنه دختران واجب است یا فقط مستحب و سنت است ؟

پاسخ: اگر منظور از ختنه دختر بریدن پوسته عضو جنسی زن (خروسه) باشد، صحیح آنست که این کار سنت شرعی نیست، بلکه در صورتی که به دختر آسیب برساند حرام می باشد . و اما قطع خود عضو جنسی زن و یا قطع قسمتی از آن به یقین جنایتی در حق دختر محسوب می شود و برای والدین هیچگونه مجوّزی در اقدام به آن وجود ندارد .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.


دلیل آفرینش پوستی که در موقع ختنه کردن پسران برداشته می شود چیست؟
پاسخ:

ختنه (circumcision) عملی است که توسط آن قسمتی از پوست آلت مردانه که تا جلو کلاهک کشیده شده (پیش پوست) برداشته می شود. انجام ختنه به جهت فواید و آثار مثبت آن در برخی ادیان مثل اسلام واجب شده است.این عمل در بین مردم اروپا و آمریکا رواج دارد و باید علت آن ‌را در فواید علمی ختنه کردن جستجو کرد. با جستجوی مختصری در سایت ها و پایگاه های پزشکی از فواید طبی و بهداشتی این دستور اسلام آشنا خواهید شد. در این گونه پایگاهها آمده است:

مهم‌ترین فایده ختنه، پیشگیری از ابتلای نوزادان و شیرخواران به عفونت‌های دستگاه ادراری و عوارض بسیار خطرناک آن باشد. عوارضی که ممکن است باعث ازبین رفتن بافت کلیوی و نهایتاً نارسایی کلیوی شود. در بررسی‌های انجام شده مشخص شده است که 75 درصد اطفال زیر سه ماه دچار عفونت ادراری، پسر هستند و 95 درصد این پسرها ختنه نشده بوده اند. بنا براین باید بگوییم که اگر نوزاد پسری ختنه نشود، شانس مبتلا شدن به عفونت ادراری در سال اول عمرش 10 برابر افزایش می‌یابد. دکتر سیم‌فروش، جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در این باره می‌گوید:

بهترین کاری که برای پسر بچه ختنه نشده دچار عفونت ادراری، می توان انجام داد، ختنه کردن اوست.” ختنه در دوران بزرگسالی نیز فوائد بسیاری دارد. از جمله اینکه باعث کاهش احتمال ابتلای فرد به ایدز می شود. این فایده ختنه آن‌قدر مورد توجه قرار گرفته که در کشورهای آفریقایی به عنوان یکی از روش‌های پیشگیری از ایدز مطرح است، چرا که ثابت شده است، اگر 10 ختنه در یک جامعه انجام شود از ابتلای یک نفر به ایدز پیشگیری می شود.

ختنه به جز ایدز، از ابتلا به بیماری‌های عفونی دیگری نیز پیشگیری می کند. چون زیر پوست ختنه گاه محیط خوبی برای رشد باکتری‌ها و ویروس‌هاست لذا برداشتن آن از ابتلا به بیماری‌های عفونی موسوم به بیماری‌های منتقل شونده به روش جنسی جلوگیری می کند.

یکی دیگر از فواید ختنه پیشگیری از ابتلا به سرطان است. شاهد این گفته آن است که در کشوری مثل هند که ختنه کردن در آن رواج ندارد، میزان سرطان آلت تناسلی مذکر10 برابر کشوری مثل دانمارک است که در آن ختنه رواج دارد.

در باره علت آفرینش این عضو باید گفت: یقینا برای این عضوی که خداوند آفریده در دوران جنینی فوایدی است که اگر فرض را بر آن قرار دهیم که تا کنون فائده ای برای آن شناخته نشده، یقینا با پیشرفت هایی که اتفاق خواهد افتاد بشر به راز آن پی خواهد برد.

در این باره گفته شده است: این عضو باعث خواهد شد که آن قسمت از جنین حفظ گردد اگرچه پس از تولد عضو زایدی محسوب می گردد مانند بند ناف بچه که پس از تولد بریده می شود.

منبع: هدانا برگرفته از اسلام کوئست

حتما بخوانيد

کلید: ختنه كردن در اسلام ختنه كردن در اسلام ختنه كردن در اسلام ختنه كردن در اسلام ختنه كردن در اسلام ختنه كردن در اسلام  دلیل ختنه زنان ختنه پیغمبری فواید ختنه زنان ختنه مردان عکس مضرات ختنه ختنه چیست+عکس زمان ختنه در اسلام آیا سنی ها ختنه میکنند ختنه كردن در اسلام ختنه كردن در اسلام ختنه كردن در اسلام ختنه كردن در اسلام ختنه كردن در اسلام ختنه كردن در اسلام ختنه كردن در اسلام ختنه كردن در اسلام ختنه كردن در اسلام ختنه كردن در اسلام

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. ها دی می گوید

    سلام میخواستم بدونم ختنه که از سنت پیامبر است فردی که ختنه نشده ایا نماز و روزه هایش قبول است برخلاف اسلام در آیین یهودیان هم واجبه ختنه برای هر فردی که تازه متولد میشه در هشتمین روز باید ختنه بشه ولی اگه چنین فرد یهودی تا اخر عمر ختنه نشه بعد از مرگش هم تا ختنه نشه به داخل قبر نمی گذارند این فرد مرده که ختنه نشده را ختنه می‌کنند تا پاک و تمیز بشه تا تشیع و جنازه بشه البته تو کشور خودمون که در یک جامعه اسلامی زندگی میکنیم حکم چنین فردی تا مرگش ختنه نشه چیست مثل آیین یهودیان باید ختنه بشه تا تشیع و جنازه بشه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلم علیکم
      دفن در اسلام ارتباطی به ختنه ندارد.
      نماز و روزه قبول است اما برای حج، حج صحیح نیست. و خود ختنه بعد از بلوغ بر مسلمان واجب است.
      در روايتى حضرت على علیه السلام فرمود: «كسى كه مسلمان شود ختنه‌اش مى‌كنند، هر چند هشتاد سال داشته باشد».
      وفقکم الله لکل الخیر