وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

حکم تقسیم مساوی بیت المال و سیره امام علی علیه السلام

0

حکم تقسیم مساوی بیت المال و سیره امام علی علیه السلام

فهرست این نوشتار:

حکم تقسیم مساوی بیت المال و سیره امام علی علیه السلام

در نوشتار قبل «احکام مرتبط با بیت المال» مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

علت تفاوت حقوق های دولتی در حکومت اسلامی [fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][بیت المال]

پرسش : هنگامى که به حضرت على(علیه السلام) اعتراض کردند: «چرا در حقوق و تقسیم بیت المال فرقى نمى گذارید….» ایشان فرمودند: «در کتاب خدا که فرقى ندیدم، و عمل پیامبر(صلى الله علیه وآله) را هم که خودتان دیدید!» پس تفاوت حقوق ها بر چه اساسى است؟

پاسخ : ظاهراً آنچه در آن حدیث و احادیث مشابه آن آمده، ناظر به مال الخراج است; زیرا اراضى خراجیّه متعلّق به همه مسلمین مى باشد، و باید به طور مساوى تقسیم شود. به علاوه بعید نیست این سخن اشاره به امتیازاتى باشد که در زمان عثمان میان شرفاى قبایل و زورمندان قائل مى شدند. ولى اگر تفاوت به خاطر کثرت عائله، یا خدمت بیشتر، و فعّالیّت افزونتر در امور اسلامى باشد، اشکالى ندارد.

هدفمند کردن یارانه ها [بیت المال]

پرسش : ما از دوران دبستان شنیده ایم که زمان حکومت حضرت علی (علیه السلام) بیت المال به یک میزان بین مردم تقسیم می شده است حتی ایشان حاضر نشدند به برادرشان عقیل که وضع مالی خوبی نداشت مال بیشتری بدهد و همه در یک سطح بهره مند می شدند. آیا این طرحی که دولت قصد دارد اجرا کند که به افراد مختلف پول مختلفی بدهد (با اینکه به صورت تئوری کار درستی است اما محال است که حقی ضایع نشود) آیا این کار از نظر شرعی اشکالی ندارد؟

پاسخ : تساوی در تقسیم بیت المال تنها مربوط به اراضی خراجیه بوده والا در مساله زکات و خمس میزان استحقاق افراد مورد نظر بوده است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد



کلید: حکم تقسیم مساوی بیت المال و سیره امام علی علیه السلام حکم تقسیم مساوی بیت المال و سیره امام علی علیه السلام حکم تقسیم مساوی بیت المال و سیره امام علی علیه السلام حکم تقسیم مساوی بیت المال و سیره امام علی علیه السلام حکم تقسیم مساوی بیت المال و سیره امام علی علیه السلام روش علی(ع) در تقسیم بیت المال بیت المال را چگونه باید تقسیم کرد 

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.