وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تاثیر قناعت در ازدواج دانشجویی

0

تاثیر قناعت در ازدواج دانشجویی

قناعت و ازدواج

حضرت آيت الله جوادي آملي

حضرت آيت الله جوادي آملي

 قناعت و ازدواج

در مسئله ازدواج، عمده آن است كه انسان قانع ترين و ساده ترين راه را انتخاب كند، خداوند در سوره مباركه نحل فرمود: اگر كسى مؤمن بود و عمل صالح داشت چه زن و چه مرد، به او حيات طيبه مى دهيم. «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً»1 در ذيل اين آيه نورانى، حيات طيب به قناعت تفسير شده است.

اگر شما تاريخ زندگى ديگران را بررسى كنيد مى بينيد اين امكانات فعلى كه براى بعضى هست براى آنها نبود. ما بخواهيم همه زندگى را از اول با تشريفات شروع كنيم البته سخت است و اين خداى ناخواسته امكان دارد انسان را به بعضى از معاصى بكشاند، بهترين راه همان قناعت است. مشكل ما اين است كه لذت قناعت را نچشيده ايم و خيال مى كنيم داشتن، لذيذ است.

البته فى الجملة لذيذ هم هست اما انسان در اثر روح قناعت از بعضى چيزها بى نياز باشد بهتر از آن است كه به وسيله آن بى نياز باشد. اگر از راه حلال پيدا شد كه بهتر، نشد اوايل به سادگى به سر مى برد.

وقتى لذت قناعت را چشيد، زندگى طلبگى و دانشجويى گوارا مى شود. ان شاءالله هم روح قناعت در ما ايجاد شود، هم مسؤولين محترم چاره انديشى نمايند.

1. سوره نحل16: آيه 97.

 

منبع : هدانا برگرفته ازپرسش ها و پاسخ ها «توصیه ها،پرسش ها و پاسخ ها».

حتما بخوانيدویژه نامه اخلاق و کلام علما

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.