وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

تاثیر قرائت قرآن در خانه

0

تاثیر قرائت قرآن در خانه

فهرست این نوشتار:

خداوند متعال خودش نور مطلق است چون فرمود : الله نور السموات و الارض و برای اینکه انسان ها را تحت نور ولایت خود درآورد انبیاء و ائمه را مبعوث کرد تا جان انسانها را نورانی کنند و لذا پیامبر را با قرآن به سوی مردم فرستاد:

«قد جاءکم من الله نور»

اگر قرآن نور است پس اُنس با قرآن ، هم خود انسان را نورانی می کند و هم خانه ی انسان را  و انسان نورانی مسیر خود را پیدا می کند و عاقبت به خیر می شود.

آثار قرائت قرآن

زیادی خیر و برکت و نورانی شدن خانه

در روایت آمده که در منزل های خود زیاد قرآن بخوانید ؛

قَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله :

 نَوِّرُوا بُيُوتَكُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ لَا تَتَّخِذُوهَا قُبُوراً كَمَا فَعَلَتِ الْيَهُودُ وَ النَّصَارَى صَلَّوْا فِي الْكَنَائِسِ وَ الْبِيَعِ وَ عَطَّلُوا بُيُوتَهُمْ فَإِنَّ الْبَيْتَ إِذَا كَثُرَ فِيهِ تِلَاوَةُ الْقُرْآنِ: كَثُرَ خَيْرُهُ وَ اتَّسَعَ أَهْلُهُ وَ أَضَاءَ لِأَهْلِ السَّمَاءِ كَمَا تُضِي‏ءُ نُجُومُ السَّمَاءِ لِأَهْلِ الدُّنْيَا   الکافی، ج۲، ص۶۱۰. 

«خانه‌هايتان را با تلاوت ‌قرآن نورانى كنيد و آن‌ها را هم ‌چون يهود و نصارا ـ كه نماز و عبادت را در خانه‌ها تعطيل كرده، تنها در كنيسه و كليسا انجام مى‌دهند ـ به گورستان تبديل نكنيد. هنگامى‌كه در خانه‌اى زياد قرآن خوانده شود، خير و بركت آن فزونى يابد و اهل خانه مدت‌ها از آن لذت خواهند برد و همان‌گونه كه ستارگان براى زمينيان مى‌درخشند، [اين خانه] نيز براى آسمانيان مى‌درخشد».

حضور ملائکه و رفتن شیاطین

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام :

 الْبَيْتُ الَّذِي يُقْرَأُ فِيهِ الْقُرْآنُ وَ يُذْكَرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ: تَكْثُرُ بَرَكَتُهُ وَ تَحْضُرُهُ الْمَلَائِكَةُ وَ تَهْجُرُهُ الشَّيَاطِينُ وَ يُضِي‏ءُ لِأَهْلِ السَّمَاءِ كَمَا تُضِي‏ءُ الْكَوَاكِبُ لِأَهْلِ الْأَرْضِ وَ إِنَّ الْبَيْتَ الَّذِي لَا يُقْرَأُ فِيهِ الْقُرْآنُ وَ لَا يُذْكَرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ تَقِلُّ بَرَكَتُهُ وَ تتَهْجُرُهُ الْمَلَائِكَةُ وَ تَحْضُرُهُ الشَّيَاطِينُ

كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص610

 امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:

خانه اى كه در آن قرآن خوانده شود و ذكر خداى عزوجل (و یاد او) در آن بشود، بركتش بسیار گردد، و فرشتگان در آن بیایند و شیاطین از آن دور شوند، و براى اهل آسمان مى درخشد چنانچه ستارگان براى اهل زمین مى درخشد، و خانه اى كه در آن قرآن خوانده نشود و ذكر خداى عزوجل در آن نشود بركتش كم شود، و فرشتگان از آن دور شوند و شیاطین در آن حاضر گردند.

پس یکی از اهداف قرآن این است که انسان را نورانی کند و تاریکی های دلش را برطرف کند حالا اگرجان انسانی نورانی شد سخنانش هم نورانی میشود و برخورد او هم نورانی میشود .

تاثیر در فرزندان

تلاوت قرآن در خانه‌ها در سایر افراد خانواده اثر دارد. پدر و مادری که خواندن قرآن جزو برنامه زندگیشان باشد، فرزندانشان هم به فراگیری و خواندن قرآن علاقمند می‌شوند. حتی فراتر از خانه، در همسایگان نیز تاثیر زیادی دارد. و خانه ای که در آن قرآن خوانده می شود نورانیت خاصی دارد و این نورانیت در فرزندان تاثیر می گذارد.

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.